Gå til innhold

p-sprøyte eller p-piller?


guttemaia

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en dame på 38 år som bruker p-pillen Trionetta. Har brukt pillen et halvt års tid og er forsåvidt fornøyd med denne bortsett fra at sexlysten har avtatt ganske betraktelig samt at jeg er vel litt skeptisk til tilførselen av såvidt kraftige hormoner i "min alder". Er p-sprøyten et bedre alternativ? Jeg har tidligere brukt spiral men orker ikke dette igjen grunnet sterke blødninger og generelt ubehag. Har heller ikke lyst til å bruke hormonspiral. Vet veldig lite om p-sprøyten - er det et alternativ for meg? Jeg røyker ikke.

mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Hvis du ellers er frisk, kan du bruke p-pille til overgangsalderen. Hos noen kan sexlysten bli mindre. Det kan også skje med p-sprøyten, men du kan jo alltid forsøke. Vanligste bivirkning er småblødninger i starten, men så stopper blødningene vanligvis helt opp. Ved bivirkninger er det et problem at det tar veldig lang tid før effekten går ut av kroppen. Mange er veldig fornøyd med denne lettvinte prevensjon hvor sprøyte settes hver 3.måned.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...