Gjest AllieSqu Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hei! Jeg er en fortvilet jente som har en kjæreste (25) som er manisk depressiv. Det har vært veldig mye up and downs med oss, men nå ser det ut som han er stabil, og har vært det en lengre periode. Problemet er at han har fortalt meg at han har en kamerat som jobber på et Apotek som skaffer han enkelte reseptpålagte medisiner. Rivotril, Xanor, Flunipan, Dolcontin, Vival og Sobril er de medisinene han har fått tilgang på ulovlig og som han bruker nå. Er dette farlige medisiner for ham?? Han har stabilisert seg mye mer og er ofte glad og positiv etter at disse medisinene kom på bane. Problemet hans er at det er ingen lege eller psykolog som vil skrive det ut til ham, så han har fått tilgang på dette gjennom kjente ulovlig fra en medarbeider på et apotek. Jeg er litt usikker på om han manipulerer meg med alle de gode argumentene om at dette er bra medisiner for han, og han hevder også at han har gått på de før, og vet doseringen og har lang erfaring med de. En annen ting og er at han har kroniske ryggsmerter. Han går til kiropraktor, prøvd en rekke forskjellige behandlinger men ingenting som hjelper annet enn sterk medisin. Er han en narkoman? Trenger virkelig hjelp til dette, vil hjelpe han og ønsker han alt godt, men det ser ut som medisinene fungerer godt, men hva vil skje når de tar slutt? Han sier det bare er en nødløsning når han er i en skikkelig krise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Denne nødløsningen er selvfølgelig helt ulovlig og denne kompisen mister jobben og blir sannsynligvis straffet i tillegg om dette oppdages. Å pushe medisiner på den måten er ikke bare ulovlig, men også farlig! Kjæresten din har ingen kunnskaper om hva disse medisinene kan gjøre med kroppen hans og hvordan de ulike kombinasjonene av dem fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOCG Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Denne nødløsningen er selvfølgelig helt ulovlig og denne kompisen mister jobben og blir sannsynligvis straffet i tillegg om dette oppdages. Å pushe medisiner på den måten er ikke bare ulovlig, men også farlig! Kjæresten din har ingen kunnskaper om hva disse medisinene kan gjøre med kroppen hans og hvordan de ulike kombinasjonene av dem fungerer. Dolcontin er morfin tabletter. Dette er noe man ikke spøker med, de finne i mange forskjellige styrker og en som ikke er tillvent kan overdosere på en dose som tillvente tålerer. Overdose på morfin er som kjent meget dødelig. Skjønner ikke helt hvordan apotek-kameraten gjør det, da a-preparater ikke er de enkleste å underslå. Det kan være tabletter som skal destrueres som han gir bort, eller at han faker resepter da selvsagt. Ulovlig er det uansett, men det er mye mer alvorlig at det er utrolig farlig å gi morfin hvis man ikke er helsepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Dolcontin er morfin tabletter. Dette er noe man ikke spøker med, de finne i mange forskjellige styrker og en som ikke er tillvent kan overdosere på en dose som tillvente tålerer. Overdose på morfin er som kjent meget dødelig. Skjønner ikke helt hvordan apotek-kameraten gjør det, da a-preparater ikke er de enkleste å underslå. Det kan være tabletter som skal destrueres som han gir bort, eller at han faker resepter da selvsagt. Ulovlig er det uansett, men det er mye mer alvorlig at det er utrolig farlig å gi morfin hvis man ikke er helsepersonell. Legg svaret ditt rett fra trådstarter så får hun det opp på sin "svar ti lmeg"-liste, det er ikke akkurat relevant for meg. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Dolcontin er et A preparat på linje med morfin. Misbruk av dette er narkomani, og det straffes som en narkotikaforbrytelse. Rivotril, Xanor, Flunipan (=Rohypnol), Vival og Sobril er B-preparater med ekstrem tilvenningsfare. Kjæresten din har et meget alvorlig rusmisbruk. Jeg betviler på det sterkeste at han får det fra en apotekansatt. Jeg vil tro han kjøper det på gata. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg ville ha stilt meg veldig tvilende til at han fikk disse medisinene av en person som jobber på et apotek... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg vil anse en slik person som narkoman. Om han kjøper dem på gata eller ikke har lite med det å gjøre. Det er jo en grunn til at folk ruser seg, men medaljens bakside forsvinner ikke av den grunn. Han "kamuflerer" sitt rusmisbruk ved å si at han egentlig trenger det, men har en vanskelig lege som ikke skriver det ut. Jeg ville revurdert dette forholdet. Han må ta tak i livet sitt først, før han kan være en god partner for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2703793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllieSqu Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kjæresten min har slitt med manisk depressiv i mange år, han har også vært innlagt for 3 selvmordsforsøk, og vært prøvekanin i flere år, og hoppet rundt hos psykologer, leger, psykiatrer osv uten hell. Han sier han har fått disse medisinene utskrevet før, og at han har gått på det over en lengre periode... I tillegg til det har han kroniske ryggsmerter i nakke og korsrygg som nesten er umulig å få bort når det er på det verste. Her også har han prøvd forskjellige medisiner behandliger o.l uten hell. Jeg vil så gjerne tro ham, han sier han bare tar 1 tablett Dolcontin 100mg når det er på det verste. Og ved å bruke dolcontin kan han gjøre ting han ikke kunne gjøre før, f.eks trene, gjøre ting som å være i aktivitet og trene opp ryggen, noe han ikke har kunnet gjøre før. han sier at problemet hans er at han har muskler i rumpe og lår, men ikke i ryggen derav er problemene så sterke i ryggen, og at med dolcontinen kan han ha muligheten til å trene lenge. og når det gjelder de andre medikamentene er visst det for å unngå uro, stress, angst som han ofte har og andre psykolidelser... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kjæresten min har slitt med manisk depressiv i mange år, han har også vært innlagt for 3 selvmordsforsøk, og vært prøvekanin i flere år, og hoppet rundt hos psykologer, leger, psykiatrer osv uten hell. Han sier han har fått disse medisinene utskrevet før, og at han har gått på det over en lengre periode... I tillegg til det har han kroniske ryggsmerter i nakke og korsrygg som nesten er umulig å få bort når det er på det verste. Her også har han prøvd forskjellige medisiner behandliger o.l uten hell. Jeg vil så gjerne tro ham, han sier han bare tar 1 tablett Dolcontin 100mg når det er på det verste. Og ved å bruke dolcontin kan han gjøre ting han ikke kunne gjøre før, f.eks trene, gjøre ting som å være i aktivitet og trene opp ryggen, noe han ikke har kunnet gjøre før. han sier at problemet hans er at han har muskler i rumpe og lår, men ikke i ryggen derav er problemene så sterke i ryggen, og at med dolcontinen kan han ha muligheten til å trene lenge. og når det gjelder de andre medikamentene er visst det for å unngå uro, stress, angst som han ofte har og andre psykolidelser... Det kan godt hende at ulike leger har skrevet ut disse medikamentene til ham før i ulike situasjoner, men ingen ansvarlig lege kan ha skrevet ut alt dette på en gang. I tillegg er hans grunnlidelse ikke medisinert; de medikamentene du ramser opp er ikke egnet som behandling for grunnlidelsen. Argumentet i forhold til hans rygglidelse, virker heller ikke helt troverdig. Det er trist at kjæresten din har endt opp med det som nok utgjør et rusmisbruk i stedet for adekvat behandling for de problemene han har. Han er sikkert redd for at han ikke skal klare å skaffe seg tilgang til medikamentene, og dette stresset kan i seg selv være med på å fremkalle nye sykdomsepisoder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kjæresten min har slitt med manisk depressiv i mange år, han har også vært innlagt for 3 selvmordsforsøk, og vært prøvekanin i flere år, og hoppet rundt hos psykologer, leger, psykiatrer osv uten hell. Han sier han har fått disse medisinene utskrevet før, og at han har gått på det over en lengre periode... I tillegg til det har han kroniske ryggsmerter i nakke og korsrygg som nesten er umulig å få bort når det er på det verste. Her også har han prøvd forskjellige medisiner behandliger o.l uten hell. Jeg vil så gjerne tro ham, han sier han bare tar 1 tablett Dolcontin 100mg når det er på det verste. Og ved å bruke dolcontin kan han gjøre ting han ikke kunne gjøre før, f.eks trene, gjøre ting som å være i aktivitet og trene opp ryggen, noe han ikke har kunnet gjøre før. han sier at problemet hans er at han har muskler i rumpe og lår, men ikke i ryggen derav er problemene så sterke i ryggen, og at med dolcontinen kan han ha muligheten til å trene lenge. og når det gjelder de andre medikamentene er visst det for å unngå uro, stress, angst som han ofte har og andre psykolidelser... Jeg ser at mange har svart deg alt. Flunipam og Dolcontin er A-preparater - klasifisert som narkotika. Flunipam er det samme som Rohypnol som NHD alt har sagt. Jeg kjenner noen som tideligere har vært narkomane, som påstår hardnakket at Flunipam var minst like vanedannende for de so heroin hadde vært. Xanor er et B-preparat sammen med Sobril, Vival/Valium, og Rivotril, men den har spesielt stor tilvenningsrisiko. De skriver ikke ut Xanor særlig ofte nå for tida pga. tilvenningsfaren, det samme for Flunipam. Det skal også ganske mye til å få Dolcontin, som er et sterkt morfinpreparat. Og ja: Jeg tviler også meget sterkt på at de pillene kommer fra en apotek-ansatt. Å underslå medisiner er svært vanskelig å gjøre uoppdagen, og blir du tatt så har du et megaproblem. Ikke bare mister du jobben din, du kan få strenge straffer også! Høyst sannsynlig skaffer kjæresten seg disse pillene på gata, noe som gjør det desto farligere. Jeg har aldri og er ikke noe rusmisbruker selv. Men kjøper du ting på gata så vet du ikke med sikerhet hva du får! Dessuten kan det jo være at de ryggplagene han snakker om ikke er så smertefulle som han vil ha det til for å få det til å høres ut som en grunn til å ta Dolcontin. Kjæresten din trenger virkelig hjelp, for på sikt vil misbruket/rusproblemet hans bare bli verre og avstedkomme meget uheldige konsekvenser. Rusproblemer kan i seg selv gjøre folk psykisk syke, og derfor er det ekstra skummelt når man alt har en psykisk lidelse. Samtidig er problematikken psykisk lidelse + rus dessverre veldig vanlig - nettopp fordi den som driver med det i starten opplever at det er til hjlep. Din kjæreste trenger hjelp til å bli kvitt pillemisbruket, og til å få orden på den bipolare lidelsen på en forsvarlig måte. Skulle ønske jeg hadde et fornuftig råd om hva du kunne gjøre for å hjelpe han/få gitt e dytt i riktig retning. Kanske fastlegen din kan hjelpe deg med noen råd. Personlig tror jeg kanskje at jeg ville sagt klart i fra om at jeg rett og slett ikke fant meg i mer manipulering og pillemisbruk, men dette problemet har ikke noe enkel løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllieSqu Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg ser at mange har svart deg alt. Flunipam og Dolcontin er A-preparater - klasifisert som narkotika. Flunipam er det samme som Rohypnol som NHD alt har sagt. Jeg kjenner noen som tideligere har vært narkomane, som påstår hardnakket at Flunipam var minst like vanedannende for de so heroin hadde vært. Xanor er et B-preparat sammen med Sobril, Vival/Valium, og Rivotril, men den har spesielt stor tilvenningsrisiko. De skriver ikke ut Xanor særlig ofte nå for tida pga. tilvenningsfaren, det samme for Flunipam. Det skal også ganske mye til å få Dolcontin, som er et sterkt morfinpreparat. Og ja: Jeg tviler også meget sterkt på at de pillene kommer fra en apotek-ansatt. Å underslå medisiner er svært vanskelig å gjøre uoppdagen, og blir du tatt så har du et megaproblem. Ikke bare mister du jobben din, du kan få strenge straffer også! Høyst sannsynlig skaffer kjæresten seg disse pillene på gata, noe som gjør det desto farligere. Jeg har aldri og er ikke noe rusmisbruker selv. Men kjøper du ting på gata så vet du ikke med sikerhet hva du får! Dessuten kan det jo være at de ryggplagene han snakker om ikke er så smertefulle som han vil ha det til for å få det til å høres ut som en grunn til å ta Dolcontin. Kjæresten din trenger virkelig hjelp, for på sikt vil misbruket/rusproblemet hans bare bli verre og avstedkomme meget uheldige konsekvenser. Rusproblemer kan i seg selv gjøre folk psykisk syke, og derfor er det ekstra skummelt når man alt har en psykisk lidelse. Samtidig er problematikken psykisk lidelse + rus dessverre veldig vanlig - nettopp fordi den som driver med det i starten opplever at det er til hjlep. Din kjæreste trenger hjelp til å bli kvitt pillemisbruket, og til å få orden på den bipolare lidelsen på en forsvarlig måte. Skulle ønske jeg hadde et fornuftig råd om hva du kunne gjøre for å hjelpe han/få gitt e dytt i riktig retning. Kanske fastlegen din kan hjelpe deg med noen råd. Personlig tror jeg kanskje at jeg ville sagt klart i fra om at jeg rett og slett ikke fant meg i mer manipulering og pillemisbruk, men dette problemet har ikke noe enkel løsning. Men uansett, disse medisinene gjør jo underverker for han, for første gang ser jeg lys i tunnelen. Han trener, han er utadvendt, han fullfører jobb og klarer å gjøre ting han aldri klarte å gjøre før, han har rett og slett blitt et nytt menneske. Så noe må jo disse medisinene hjelpe for. En annen ting er også sexlysten, den finnes ikke. Vi har ikke hatt sex på månedsvis, og det er nokså sjelden for en 25-åring og ikke ha lyst? Er medisinene med å påvirker dette?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Men uansett, disse medisinene gjør jo underverker for han, for første gang ser jeg lys i tunnelen. Han trener, han er utadvendt, han fullfører jobb og klarer å gjøre ting han aldri klarte å gjøre før, han har rett og slett blitt et nytt menneske. Så noe må jo disse medisinene hjelpe for. En annen ting er også sexlysten, den finnes ikke. Vi har ikke hatt sex på månedsvis, og det er nokså sjelden for en 25-åring og ikke ha lyst? Er medisinene med å påvirker dette?? Den typen medisiner kan utmerket godt være en skikkelig sexlyst-dreper ja... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Slik jeg har forstått det på et utenlandsk form for bipolare så er det ikke uvanlig at de bruker rivotril og xanor i USA og Canada f.eks. sobril og vival er det mange i Norge som bruker og. Men den siste der trodde jeg var for narkomane. (dolcotin) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2704435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allieSqu Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Slik jeg har forstått det på et utenlandsk form for bipolare så er det ikke uvanlig at de bruker rivotril og xanor i USA og Canada f.eks. sobril og vival er det mange i Norge som bruker og. Men den siste der trodde jeg var for narkomane. (dolcotin) Men dolcontin? Hva brukes det mot? Kan det brukes til extreme smerter slik kjæresten min har? Jeg har også tatt en kontroll på han, og han tar 1-2 tabletter 100mg i UKEN av Dolcontin. Så hittil ser det ut som han har kontroll da.. Og han sier at DOlcontinen brukes kun i nød når han har extreme smerter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Men dolcontin? Hva brukes det mot? Kan det brukes til extreme smerter slik kjæresten min har? Jeg har også tatt en kontroll på han, og han tar 1-2 tabletter 100mg i UKEN av Dolcontin. Så hittil ser det ut som han har kontroll da.. Og han sier at DOlcontinen brukes kun i nød når han har extreme smerter Morfin brukes mot ekstreme smerter, for eksempel kreft i sluttstadier. En annen sak er at narkomane som bruker morfin og lignende får smerter som abstinens når virkningen forsvinner, musklene trekker seg sammen og det oppfattes som sterk smerte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Men dolcontin? Hva brukes det mot? Kan det brukes til extreme smerter slik kjæresten min har? Jeg har også tatt en kontroll på han, og han tar 1-2 tabletter 100mg i UKEN av Dolcontin. Så hittil ser det ut som han har kontroll da.. Og han sier at DOlcontinen brukes kun i nød når han har extreme smerter trodde det bruktes på samme måte som metadon jeg. altså at narkomane får det får ikke ruse seg med heroin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 trodde det bruktes på samme måte som metadon jeg. altså at narkomane får det får ikke ruse seg med heroin Sånn som metadon? Jeg søkte i felleskatalogen og fant ut at dolcontin brukes for eksempel mot smerter ved kreft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Sånn som metadon? Jeg søkte i felleskatalogen og fant ut at dolcontin brukes for eksempel mot smerter ved kreft. felleskatalogen forteller aldri hele sannheten om hva et preparat brukes som da, en epilepsimedisin kan brukes for migrene også f.eks, uten at det står nevnt i felleskatalogen, men det kan jo godt hende du har rett, og at den kun brukes mot sterke smerter. Grunnen til at jeg trodde det var slik som metadon var fordi en rusmisbruker stoppa meg på gata og fortalte at hun fikk dolcontin fra apotek og ikke haddde penger til det nu. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 felleskatalogen forteller aldri hele sannheten om hva et preparat brukes som da, en epilepsimedisin kan brukes for migrene også f.eks, uten at det står nevnt i felleskatalogen, men det kan jo godt hende du har rett, og at den kun brukes mot sterke smerter. Grunnen til at jeg trodde det var slik som metadon var fordi en rusmisbruker stoppa meg på gata og fortalte at hun fikk dolcontin fra apotek og ikke haddde penger til det nu. "Morfinpreparatet Dolcontin har fått et solid marked i Trondheim. Medisinen gis til kreftpasienter for å døyve smerter. Preparatet kan også foreskrives narkomane i en rehabiliteringsperiode i maksimalt tre måneder." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/3661941.html og hun løy nok ikke til meg, narkomane kan få det utskrevet ja... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2705641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 felleskatalogen forteller aldri hele sannheten om hva et preparat brukes som da, en epilepsimedisin kan brukes for migrene også f.eks, uten at det står nevnt i felleskatalogen, men det kan jo godt hende du har rett, og at den kun brukes mot sterke smerter. Grunnen til at jeg trodde det var slik som metadon var fordi en rusmisbruker stoppa meg på gata og fortalte at hun fikk dolcontin fra apotek og ikke haddde penger til det nu. Det kan godt hende...det er jo morfin i ei form som blir sluppet gradvis ut i kroppen. Jeg veit egentlig veldig lite om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325004-manisk-depressiv-p%C3%A5-ulovlig-medisin-som-hjelper/#findComment-2706114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.