Gå til innhold

Spm ad feildiastnostisering -NH D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her en sen kveldstime, og fikk lyst til spørre deg om noe. Jeg har på en eller annen måte slitt psykisk i mange år. Ca. siste 15 år, har jeg vært i kontakt med psykisk helevern.Hatt ulike behandlere;psykologer og psykiatere ,og nå psykiatrisk sykepleier ved psyk.pol. 1. psykolog gav meg diagnosen PDST pga mye traumer Noen år senere ny psykolog og ny dianose: EUPF- gikk der i snautt 12år.H*n likte ikke medisiner, da de kunne vanskeliggjøre beh. Fastlegen mente jeg hadde "snev"av BP2 og depresjon Medisinene virket ganske bra. Likevel går jeg på egenhånd i gang med å trappe ned orfiril.Etterhvert skjer det i samråd med fastlegen. Januar 2007 ferdig med orfiril; mars 2007 ferdig med citalopran. Psykolog og jeg sliter med arbeidsforholdet,og h*n velger brått å avslutte, såder stod jeg da;uten behandler og uten helt å vite hva jeg skulle gjøre---Vi hadde tidligere blitt enige om at jeg kunne starte opp igjen medisinering.-Og jeg blir etterhvert syk,sånn nesten manisk; og sover lite.

Jeg tar konkt med legen min, som søker meg til psyk.pol.Psykologen blir sur over denne "second opinion".og,at jeg må testes grundig; og får NY nokså sikker diagnose; bipolar2. Jeg datt sammen; får dette kjente jeg meg ikke igjen i!!!" snill"og "føyelig" som jeg er; startet jeg opp med lamictal.og ble kjenpedårlig, utviklet utslett over hle kropppen og slimhinnner; forenlig med "Steven-Johnsens syndrom", som det står i journalen.

Var syk til utpå høsten;da fikk jeg en ass.lege com skulle trappe gradvis og forsiktig OPP orfiril granulat;totalt 18000mg. Kroppen føles helt ødelagt og forgiftet. Etter mye om og men; kom jeg inn i"varmen" på psyk.pol,( Likefør jul 2008 )en psyk.sykepleier som sammerbeider med psykiater Jeg hadde nesten begynt å "avfinne" meg med disse merkelappene; før jeg for kort siden sa at de "tror" at diagnosene er feil; dvs de tror jeg er dystymi, ikke har hatt manier ifht til sykehistorie,og samtaler med sykepleier.

Det jeg VET jeg har; det "vanlige":mye angst, deprsjon,problemer med stoffskifte(levaxin 50mikrogram, og skjelver som bare f..... i kroppn og på hendene;så myat jeg ikke kan skrive navnetmitt. Dette kom før abstinensene jeg har nå; det er virkelig ille,folk legger merke til det.......og veldig søvnproblemer; tar i peroder stilnoct.

Også er det vekta da, håper de extra kiloene jeg har fått på meg, vil reduseres itakt med nedtrappping av medissin.

Alt dette rotet har ytteligere fått meg i kjelleren. Bruker nå cipralex 20 mg,vurderer å øke. Atarax 10mg 1 til2/3 gr. dgl. for kløe og angst.

Det jeg lurer på er: går det an å få slettet diagnoser, både i journalen og ellers der"alt om meg" er??

Jeg er nå blitt uføretrygdet pga sterkt nedsatt hørsel,som også har slitt meg ut-----

Det ble et langet innlegg; noen som har hatt ligninde opplevelser, og hvordan mestret du/dere det??

Kommentar NHD-----

Videoannonse
Annonse
Gjest mener jeg
Skrevet

Du kan ikke få slettet diagnoser, og peronlig synes jeg det beste er å ikke fokusere på det. Du kan få inn i journalen din hva som anses som rett diagnose her og nå. Og kanskje også at tidligere diagnoser ikke synes riktige. Men uansett er ikke en diagnose en livslang dom. Det er den diagnosen en kvalifiserer til der og da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ikke få slettet journalen. Du kan derimot få skrevet et oppsummeringsnotat som evt avviser tidligere feildiagnoser og konkluderer med hva riktig dose er i dag.

Jeg tror du har en bipolar lidelse ut fra det du skriver i dette notatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...