Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dystymi en egen diagnose på en type depresjon ? Hvis ikke, kan en kalle det en dyp depresjon da ?

Videoannonse
Annonse
Gjest dystym
Skrevet

Dystymi er en egen diagnose. Det er ikke en dyp depresjon men tvertimot en langvarig, lettere depresjon.

Skrevet

Dystymi er en egen diagnose - lettere, langvarig depresjon.

Det som er med diagnosen i tillegg er at du kan få dobbeldepresjon!

Dobbeldepresjon kan være en dystymi med en alvorlig depresjon oppå den! (jeg har hatt den/de diagnosen(e)

Skrevet

Dystymi er en egen diagnose - lettere, langvarig depresjon.

Det som er med diagnosen i tillegg er at du kan få dobbeldepresjon!

Dobbeldepresjon kan være en dystymi med en alvorlig depresjon oppå den! (jeg har hatt den/de diagnosen(e)

Er du avhengi av å ta AD medisiner hele tiden ? Får du annen behandling i tillegg

Skrevet

Dystymi er en egen diagnose. Det er ikke en dyp depresjon men tvertimot en langvarig, lettere depresjon.

Hvilken symtomer har du, hvis du har den lidelse da ?

Gjest dystym
Skrevet

Hvilken symtomer har du, hvis du har den lidelse da ?

Jeg fikk ikke diagnosen da min behandler av alle ting mente det _ikke_ gikk an å ha dobbeldepresjon (stikk i strid med hva f.eks NHD mener). Men diagnosen ble drøftet og hun skrev heldigvis i epikrisen at det var derfor hun ikke ville gi den.

Jeg kan godt skrive litt mer om det senere i dag (hvis du da ikke har fått tilstrekkelig gode svar fra mange andre), men får ikke prioritert det nå da jeg er på jobb.

Skrevet

Jeg fikk ikke diagnosen da min behandler av alle ting mente det _ikke_ gikk an å ha dobbeldepresjon (stikk i strid med hva f.eks NHD mener). Men diagnosen ble drøftet og hun skrev heldigvis i epikrisen at det var derfor hun ikke ville gi den.

Jeg kan godt skrive litt mer om det senere i dag (hvis du da ikke har fått tilstrekkelig gode svar fra mange andre), men får ikke prioritert det nå da jeg er på jobb.

Fint. Jeg skal legges inn første gang for utredning neste uke. Er blitt uførtryded for tilstanden depressiv nevrose for mange år siden.

Skrevet

Er du avhengi av å ta AD medisiner hele tiden ? Får du annen behandling i tillegg

''Er du avhengi av å ta AD medisiner hele tiden ?'' Som J31! sier bør medisin tas hele tiden - i tillegg bør dosen være en del høyere enn ved "normal" depresjon.

Da jeg hadde denne diagnosen - var jeg oppi 30mg Cipralex (og ble satt på Zeldox i tillegg for å øke virkninga av ADen - ikke at det hjalp da, ble innlagt)

''Får du annen behandling i tillegg''

Jeg fikk psykoterapi/samtaleterapi og etterhvert innleggelse fordi det overnevnte ikke funka(i tillegg hadde jeg utvikla spisevegring pga depresjonen(velger jeg å tro))

Fikk også ECT-behandling da jeg var innlagt - funka heller ikke nevneverdig..

I 07 endra de diagnosen fra dystymi + alvorlig depresjon til BP 2.

(hadde depresjoner i varierende grad på 5 og 7 år -hypoman i mellom de to periodene på nesten 9mnd..fant det ut i ettertid-var ikke klar over at det var hypoman jeg var da)

Håper du/dere klarer finne ut av dette - er bra du får innleggelse for utredning!

Symptomene er vel ikke så ulike vanlig depresjon, er bra at "dystym" vil forklare/fortelle deg mer :-)

Skrevet

''Er du avhengi av å ta AD medisiner hele tiden ?'' Som J31! sier bør medisin tas hele tiden - i tillegg bør dosen være en del høyere enn ved "normal" depresjon.

Da jeg hadde denne diagnosen - var jeg oppi 30mg Cipralex (og ble satt på Zeldox i tillegg for å øke virkninga av ADen - ikke at det hjalp da, ble innlagt)

''Får du annen behandling i tillegg''

Jeg fikk psykoterapi/samtaleterapi og etterhvert innleggelse fordi det overnevnte ikke funka(i tillegg hadde jeg utvikla spisevegring pga depresjonen(velger jeg å tro))

Fikk også ECT-behandling da jeg var innlagt - funka heller ikke nevneverdig..

I 07 endra de diagnosen fra dystymi + alvorlig depresjon til BP 2.

(hadde depresjoner i varierende grad på 5 og 7 år -hypoman i mellom de to periodene på nesten 9mnd..fant det ut i ettertid-var ikke klar over at det var hypoman jeg var da)

Håper du/dere klarer finne ut av dette - er bra du får innleggelse for utredning!

Symptomene er vel ikke så ulike vanlig depresjon, er bra at "dystym" vil forklare/fortelle deg mer :-)

Tror jeg har en blanding av hypoman og depresjon samtidig.

Har du dere hørt om det ? Minn depresjon kom plutselig som lyn fra klar himmel. Jeg blir ikke oppstemt, med snakker uten følelser, blir blokkert i ordbruken på en måte. Mitt problem er i hovedsak nedstemthet, men om årsaken er ADHD, Bi polar 2 eller dystymi er litt uklart for meg. ADHD har jeg utelukket, for der deporterer en som regel i barnspenna, og der har jeg ikke hat sånne plager. Men hvis jeg kan ha bi polar 2 uten å være oppstemt, så ligger den nok nærmest en diagnose for meg tror jeg.

Skrevet

Spørsmålet som jeg stilte over om "dystymi " ble litt misvisende ser jeg. Der jeg mente om dystymi kan også vøre alvorlig depresjon ? Men jeg har allikevel fått mange tankevekkende svar som jeg ikke viste. Men etter at jeg også har studert dette selv litt nærmere nå, så kan en altså få en depresjon i tillegg til dystymi, som er fremkalt av en stress situasjon, og det blir en dobbel depresjon av det. Psykojente nevnte at det var dette som de nå kunne kalle bi polar 2. Forsto jeg dette rett nå ?

Gjest dystym
Skrevet

Fint. Jeg skal legges inn første gang for utredning neste uke. Er blitt uførtryded for tilstanden depressiv nevrose for mange år siden.

Beklager, jeg pleier vanligvis ikke å lov over meg, men akkurat nå har jeg ikke ork til å legge ut en lang utgreining. Beklager. Men ta og søk litt på dystymi både her på dol og på nettet, så får du opp en del som kan vær greit å lese. Og ellers har du jo alltids icd-10 (som jo ligger på nett den også)

Skrevet

Beklager, jeg pleier vanligvis ikke å lov over meg, men akkurat nå har jeg ikke ork til å legge ut en lang utgreining. Beklager. Men ta og søk litt på dystymi både her på dol og på nettet, så får du opp en del som kan vær greit å lese. Og ellers har du jo alltids icd-10 (som jo ligger på nett den også)

Ja takk. Her skrevet noe under spørsmålet mitt i begynnelsen, se gjerne der om det er noe i det ?

Gjest dystym
Skrevet

Spørsmålet som jeg stilte over om "dystymi " ble litt misvisende ser jeg. Der jeg mente om dystymi kan også vøre alvorlig depresjon ? Men jeg har allikevel fått mange tankevekkende svar som jeg ikke viste. Men etter at jeg også har studert dette selv litt nærmere nå, så kan en altså få en depresjon i tillegg til dystymi, som er fremkalt av en stress situasjon, og det blir en dobbel depresjon av det. Psykojente nevnte at det var dette som de nå kunne kalle bi polar 2. Forsto jeg dette rett nå ?

Nope. Bipolar 2 er vel noe annet enn dobbeldepresjon.

Dobbeldepresjon er dystymi og depressiv periode samtidig.

Bipolar 2 er en eller flere alvorlige depressive perioder og minst en hypoman periode (men ingen manisk periode)

Vet ikke om du ble noe klokere?

Skrevet

Nope. Bipolar 2 er vel noe annet enn dobbeldepresjon.

Dobbeldepresjon er dystymi og depressiv periode samtidig.

Bipolar 2 er en eller flere alvorlige depressive perioder og minst en hypoman periode (men ingen manisk periode)

Vet ikke om du ble noe klokere?

Ja, jeg ser det nå. Misforsto en setning fra psykojenta. Men det ser allikevel ut for dette med bi pola 2 og dobbeldepresjon. ligger nær opp til hver andre, eller lett kan forveksles

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...