Gå til innhold

Vanskelig og litt skammelige følelser

Anbefalte innlegg

Gjest BorderlineInrecovery
Skrevet

Jeg går i gruppeterapi og opplever at jeg har begynt å få mange forbudte følelser. Jeg kan bli misunnelig på noe de andre i gruppa når de får mye oppmerksomhet fra terapeuten. Jeg kan ha et skrikende og vondt behov om å bli sett og lagt merke til. Men det er jo ganske skammelig og være så selvsentrert og egoistisk. Jeg bryr meg oppriktig om de andre og opplever at jeg kan få mye ut av bare å høre på. Men noenganger så er jeg dette egoistiske sårbare lille barnet som vil ha 100% av terapeutene sin oppmerksom. Jeg er en reasjonell og voksen person som har sosial iq og vet at andres behov er vel så viktige som mine. Men så har jeg og en annen side i meg tydeligvis også som ikke er like fornuftig. Heldigvis holder jeg den mye inni meg selv da. De følelsene er definitivt mye mer fremtredende når jeg sliter og har det ekstra vanskelig.

Men så får jeg også sekundære følelser til det at jeg ønsker å bli sett selv om noen andre har like stort behov å bli sett som det jeg har

.Jeg tenker at det sier noe om hvor egoistisk jeg er. Og jeg er blir skamfull og skyldbetynget for at jeg føler det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du invididuelle timer i kombinasjon med gruppeterapi?

Hva med å ta dette opp? Jeg tror at det kan være kjempelurt, hvis du greier det. Det er helt sikkert flere i gruppa som har det sånn, tror du ikke det? Og da har dere noe felles å jobbe med og=

Mulig jeg er på bærtur, jeg har jo ikke gått i gr.terapi, men det er iallefall mine egne tanker rundt dette temaet..

Skrevet

Jeg tenker at det betyr at du er akkurat like menneskelig og sårbar og ja, egoistisk, som alle andre i gruppen, og sannsynligvis store deler av menneskeheten.

Om du har gode gruppeledere og klarer å ta det opp tror jeg det kan være kjempebra. Men forstår godt om det blir vanskelig.

Men, ha litt omsorg for det selv. Det er ok å føle det sånn, både og terapien og i livet ellers. Det er derimot ikke ok å handle utifra det, iallfall ikke ukritisk.

Og det at du er bevisst på det gir deg et kjempefortrinn der. Er mange som har det sånn uten å forstå at det er det det handler om, og ukritisk lever for å få oppfyllt de behovene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...