Gå til innhold

Diagnose? NHD?

Gjest jentaitjueårene

Anbefalte innlegg

Gjest jentaitjueårene

Jeg er en jente på 25 år som har vært i psykiatrien i mange år. Jeg hadde en helt normal barndom og har ikke opplevd noe mer traumatisk enn andre. Ble plutselig deprimert som 12-åring og har vært deprimert siden da, med to oppturer på et par måneder hver. Har 2 selvmordsforsøk og flere pilleoverdoser bak meg. Jeg har i tillegg hatt bulimi i 2 år.

Nå har jeg en bedre periode hvor jeg ser på meg selv som mildt deprimert, men likevel er jeg suicidal. Ikke aktivt suicidal sånn at jeg tror at jeg vil ta livet mitt de nærmeste ukene, men jeg klarer ikke å se at jeg kommer til å leve til jeg er 30. Selv om jeg har det ganske greit nå så husker jeg hvor ille jeg har det til vanlig og ønsker derfor å dø. Jeg har dårlig samvittighet for det, men jeg går og håper på å få kreft eller noe annet dødelig. Suicidaliteten varierer i styrke, men jeg vil si at jeg er konstant suicidal.

Selv om jeg har vært ganske alvorlig deprimert i 10 år har jeg klart å leve et normalt liv. Jeg har studert på fulltid, jobbet deltid og har god kontakt med familie og venner. De nærmeste vet at jeg sliter, men ikke alle vennene mine vet om det og alle blir overrasket når jeg forteller om det for jeg er helt normal på utsiden. Jeg er ellers en rolig og omsorgsfull person som ikke kommer i krangel med andre eller utagerer på noen måte.

Jeg har fått psykoterapi og prøvd de fleste antidepressiva uten effekt så jeg er ganske immun mot behandling. Jeg har også hatt noen innleggelser på grunn av suicidalfare.

Jeg har fått flere ulike diagnoser opp gjennom årene, depresjon, ustabil personlighetsforstyrrelse, blandet personlighetsforstyrrelse og bulimi. Jeg selv tror at jeg har en depresjon og bulimi, men at jeg ikke er personlighetsforstyrret, men jeg er litt usikker fordi jeg har slitt i så mange år. En lege sa til meg en gang at jeg ikke engang var deprimert, bare personlighetsforstyrret, fordi det ikke gikk an å være deprimert i så mange år. Vanligvis blir jeg diagnostisert med moderat til alvorlig depresjon og en blandet PF.

Går det an å være deprimert i 13 år eller tror du jeg har en PF i tillegg? Eller blir man mer ødelagt i forhold til funksjon enn det jeg er når man har en PF? Hva kan ellers være grunnen til en så langvarig depresjon? (Jeg føler selv at jeg har en depressiv personlighet, men det er vel ingen diagnose...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325070-diagnose-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villniss

Kanskje Dystymi er en del av diagnosebildet ditt her?

Dystymi er langvarig lavgradig depresjon (gjerne over år og befinner seg til slutt som en del av personligheten din).

Du kan likevel ha dypere depresjoner på toppen innimellom.

Men ikke vet jeg. Er ikke lege, og jeg kjenner deg ikke. Bare en tanke jeg fikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325070-diagnose-nhd/#findComment-2704550
Del på andre sider

Gjest jentaitjueårene

Kanskje Dystymi er en del av diagnosebildet ditt her?

Dystymi er langvarig lavgradig depresjon (gjerne over år og befinner seg til slutt som en del av personligheten din).

Du kan likevel ha dypere depresjoner på toppen innimellom.

Men ikke vet jeg. Er ikke lege, og jeg kjenner deg ikke. Bare en tanke jeg fikk.

Takk for innspill :) Jeg har også tenkt på dystymi, men stort sett har jeg en mer alvorlig grad av depresjon enn det tror jeg. Det er bare i oppturene mine at jeg er ganske lite deprimert og de har det bare vært to kortvarige av i alle årene mine som deprimert. Ellers er jeg preget av mye initiativløshet, tristhet, negativ tenkning, håpløshet og suicidalitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325070-diagnose-nhd/#findComment-2704656
Del på andre sider

Gjest jentaitjueårene

Jeg ville utredet deg i forhold til bipolar lidelse.

Takk for svar! Jeg vet ikke om noen har tenkt på Bipolar når det gjelder meg. Jeg har aldri vært manisk/hypoman og er ganske jevnt nede egentlig, bortsett fra disse to oppturene de siste 13 år.

Behandles bipolare bare medikamentelt med stemningsstabiliserende eller er det nyttig med annen type behandling også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325070-diagnose-nhd/#findComment-2704663
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...