Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør at absolutte regler er så bra? Det er bra i oppdragelsen av barn, og setter man absolutte krav/regler til seg selv, er det veldig oppbyggende når man klarer det.

Fra et psykologisk perspektiv, hva er greia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygghet.

Sier du det? =)

Ja... du er nok inne på noe der. Man føler man har kontroll. Og dermed føler man trygghet.

Gjest xbellax
Skrevet

Sier du det? =)

Ja... du er nok inne på noe der. Man føler man har kontroll. Og dermed føler man trygghet.

Også dette med at man øver seg på å kunne være istand til å forholde seg til feks jobb/skole/relasjoner. Man lærer ansvar samt det å ta konsekvenser. Man lærer å oppfører seg kort og godt.

Skrevet

Også dette med at man øver seg på å kunne være istand til å forholde seg til feks jobb/skole/relasjoner. Man lærer ansvar samt det å ta konsekvenser. Man lærer å oppfører seg kort og godt.

Sant det. Det at jeg ikke kan være her før 18 er nok bra trening på å være normal. Jeg har også begynt med slike regler på andre deler av livet mitt. Så smått. =)

Gjest vingla
Skrevet

Trygghet.

Ja jeg og tror det har mye med det å gjøre..

Skrevet

Sant det. Det at jeg ikke kan være her før 18 er nok bra trening på å være normal. Jeg har også begynt med slike regler på andre deler av livet mitt. Så smått. =)

Noen regler, eller grenser er bra for seg selv, og i sammen med andre, når de er grundig gjennomtenkt. Det er med på å skape trygget ja, og ro og orden. Men for mange unødvendige regler, spesielt da sammen med andre, kan også skape frustrasjoner, perfeksjonisme, konkurranse ånd.

Gjest Kopernikus
Skrevet

Ja jeg og tror det har mye med det å gjøre..

Takk for at du er enig. Har man regler og kjærlighet i oppveksten er det vanligvis oppskriften for en godt oppvekst. Å ha foreldre som tenker mest på seg selv er det verste.

Skrevet

Noen regler, eller grenser er bra for seg selv, og i sammen med andre, når de er grundig gjennomtenkt. Det er med på å skape trygget ja, og ro og orden. Men for mange unødvendige regler, spesielt da sammen med andre, kan også skape frustrasjoner, perfeksjonisme, konkurranse ånd.

Sant det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...