Gå til innhold

Hvor ille er "ståa" nhd og/eller andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Signaturløs

Går jeg gjennom det jeg gjør, fordi det er noe alvorlig galt med meg?

Eller fordi jeg nå tar konsekvensene av min fortid?

Eller begge deler, slik at summen av det blir det jeg føler det som; at jeg er "galere" enn jeg trodde?

Hadde jeg fått svar på det, så hadde jeg fått svar på noe jeg har gått og lurt på lenge. Jeg har bare ikke greid å formidle det så tydelig før. Jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg det ;o(

Trenger ikke svar eller bekreftelse på meg som person, det er ikke det det handler om.. Jeg tar meget vel et 'generelt' svar godt i mot.

Det er jo fordi du sliter at du trenger hjelp. Og det kan være hardt å se seg selv iblant. Brutalt hardt.

Når det gjelder forholdet ditt, så er det aldri en til en skyld. Det er alltid et samspill. Du har dine ting, han har sine ting. Sammen ble det svært uheldig, og det er også sannsynlig at du ble værre av det og at det var uheldig for dine barn. Men så er det jo et spørsmål om hvorfor man går inn i slike forhold, og blir så lenge. Gjennom å bli mer selvstendig og selvhevdende kan man slippe å bli så avhengig at man blir i slike forhold.

Gjennom skikkelig og langvarig terapi kan du få hjelp til å frigjøre deg fra alle instansene du er avhengig av.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

3

• morsan

2

• mariaflyfly

2

• skal

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest engla

Eller begge deler, slik at summen av det blir det jeg føler det som; at jeg er "galere" enn jeg trodde?

Hadde jeg fått svar på det, så hadde jeg fått svar på noe jeg har gått og lurt på lenge. Jeg har bare ikke greid å formidle det så tydelig før. Jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg det ;o(

Trenger ikke svar eller bekreftelse på meg som person, det er ikke det det handler om.. Jeg tar meget vel et 'generelt' svar godt i mot.

Jeg er ingen tilhenger av å omtale psykiske lidelser som galskap/sinnsykdom. De som kanskje kan kalles gale er de aller skumleste, som ler når de myrder e.l. Hva gjelder psykiske lidelser så er (kan være) de ulike av dem alvorlighetsgradert Likeså er det ulike graderinger innenfor en og samme lidelser. (edderkoppfobi er mindre alvorlig enn telefonfobi osv.). Alvorligheten går på hvor mye en selv lider under det psykiske. Hvor mye det hemmer en, hvor mye negativt det skaper for en selv, hvor mye/om andre påvirkes av det.

Det virker i det store og det hele som om psyken forkludrer til mye i hverdagen din. Det at overlegen sier han vil få til et basismøte, kan du se det positive i det? Han ville ikke foreslått det om ikke det var vilje til å prioritere dine vansker på DPS. ;)

Gjest engla

Det er jo fordi du sliter at du trenger hjelp. Og det kan være hardt å se seg selv iblant. Brutalt hardt.

Når det gjelder forholdet ditt, så er det aldri en til en skyld. Det er alltid et samspill. Du har dine ting, han har sine ting. Sammen ble det svært uheldig, og det er også sannsynlig at du ble værre av det og at det var uheldig for dine barn. Men så er det jo et spørsmål om hvorfor man går inn i slike forhold, og blir så lenge. Gjennom å bli mer selvstendig og selvhevdende kan man slippe å bli så avhengig at man blir i slike forhold.

Gjennom skikkelig og langvarig terapi kan du få hjelp til å frigjøre deg fra alle instansene du er avhengig av.

Støtter det gode innlegget,Signaturløs. Der treffer du spikeren på hodet. Et samvirke og en kombinasjon av flere ting. Det er visse mennesketyper som slike karer gjerne vil ha. Slike menn er eksperter til å finne frem til (alle) kvinners svake sider og livnære seg på dem, men forskjellen her er at de kvinnene de blinker ut som de mest attraktive gjerne er de som blir i forholdet i mange år. Motsetninger tiltrekker hverandre: her en som ønsker å ha noen å lene seg til og hjelpe med ens livsvalg og en som ønsker å kjøre skuta.

Ikke tenk på situasjonen som om du enten må la psykiatrien overta alle beslutninger og slutte å hevde deg selv, eller droppe ut av all hjelp du får tilbud om. Du er ikke umyndiggjort, og du trenger øvelse i å gi respons på det som tilbys, ut fra hva du har erfart er best for deg og ungene.

Du skal ikke tilbake til start, du har det bedre bl.a. fordi du er ute av et destruktivt forhold. Ikke tenk på at du skulle gjort ting annerledes, selv den sterkeste kan reagere annerledes enn man ellers ville ha gjort, under slike forhold over lang tid. Ikke rot til hverdagen med å slippe en manipulator innpå dere, det er det siste du trenger nå.

Ikke si opp jobben uten å ha noe nytt. Kanskje går det an å finne noe i tillegg, hvis du vil prøve å jobbe flere timer - er det noe sted man kan være ekstravakt / vikar eller noe sånt der du bor? Trenger barnehagen noen de kan ringe til ved plutselig sykdom hos personalet? Det er ikke legen din som bestemmer over arbeidssituasjonen din, og det er lov å vente med å teste ut råd du får der. Hvis du klarer å bruke de timene du ikke jobber, til noe annet enn å gruble, vil antakelig fokuset på stillingsprosenten din bli mindre fra hjelpeapparatets side.

Forsøk å senke skuldrene litt når det gjelder å forstå alt. Husk at selv folk som har vært gjennom langt mindre enn du har, kan ha følelsen av at "ting bare skjer" iblant. Du ser hvor lite konstruktivt det blir når enkelte andre brukere her bare kverner rundt de samme tingene omigjen og omigjen, ikke sant? Det likner litt på hvordan din situasjon kan se ut utenfra. At man ser det, betyr ikke at man fordømmer personen det gjelder - på den annen side er det ikke vanskelig å forstå at vedkommende ikke nødvendigvis vil holde balansen for all framtid. Derfor er det dumt å skyve vekk det som holder en fast.

"Hvor ille er "ståa" nhd og/eller andre?!

Veeeeeldig ille!

(Og ja, du er skikkelig nhd-avhengig. Hvorfor prøver du ikke å skjerpe deg som vi andre må her?)

Bak den blå setningen (også kalt "emne") står det en navn i kusiv (også kalt "nick). Hvis dette er et nick man ikke er interessert i å lese noe fra, så kan man la være å klikke på den blå setningen (også kalt "emne").

Annonse

ok...unnskyld gikk visst over streken. Sorry, ingenting vondt ment...ble bare litt lei, for dol og nhd avhengig det er du vel klar over at du er?

Om du er så lei dette, kan jo du ta ditt ansvar og la være å lese hva j31 skriver - eller i hvert fall la være å kommentere dem hvis dette er det eneste du har å si.

Og hvis du er innom her ofte, så har du kanskje et nick?

''Går jeg gjennom det jeg gjør, fordi det er noe alvorlig galt med meg?''

Du har psykiske problemer. Om det betyr at noe er galt med deg eller ikke avhenger av din egen definisjon av ordet.

''Eller fordi jeg nå tar konsekvensene av min fortid?''

Noen mennesker med din fortid klarer nåtiden og framtiden med glans. Andre ender opp som heroinmisbrukere på Karl Johan eller kanskje de mishandler barna sine.

Så både ja og nei. Du er en sum av mange faktorer, fortiden din er noen av disse.

''Eller begge deler, slik at summen av det blir det jeg føler det som; at jeg er "galere" enn jeg trodde?''

Jeg forstår ikke spørsmålet. Du er ikke gal, i mine øyne.

''Hadde jeg fått svar på det, så hadde jeg fått svar på noe jeg har gått og lurt på lenge. Jeg har bare ikke greid å formidle det så tydelig før. Jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg det ;o(''

Jeg antar at med "noen", så mener du NHD. Men dette er i alle fall mine svar. Du får se om det hjelper.

''Hva er det dere 'ser'? Jeg liker egentlig ikke å stille sånne spørsmål. Men hvor ille er det egentlig, sett utenfra og mine innlegg over tid (om dere husker)?

''

Jeg kunne ønske at folk ikke svarte deg på denne type spørsmål. Du søker svar der de ikke finnes.

Takk for alle svar.

Det handler ikke om "galskap", men om avhengighet, ikke sant?

Det er nok det jeg ikke liker å ta innover meg. For da jeg var i dette forholdet, så var jeg den som ordnet opp i det meste. Han hjalp ikke til stort, hverken med økonomi, ordne opp i praktiske ting, ta kjipe telefoner, hjalp lite til med ungene osv. Vi bodde på et sted der jeg ikke hadde mulighet til å be andre om hjelp. Eller, dvs jeg tillot ikke å slippe andre inn hva dette gjedler.

Etter at jeg ble dårlig for to år siden og ble alene, er jeg blitt ei skikkelig pingle, og som unngår mest mulig. Dessuten orker jeg ikke, jeg er mye sliten. Men kansje handler det om å ta seg sammen litt også.

Jeg bare liker ikke denne negative utviklingen. Jeg føler at jeg ikke har noen plattform å stå på. Eksen var nok denne plattformen.. jeg var avhengig av å ha han å støtte meg til.

Og det var det dps sa noe om også, at jeg må bygge grunnlaget i en pyramide.. Og det var det som gjorde at jeg følte jeg ble tatt alvorlig.

Det er iallefall dette jeg har kommet frem til nå.. Og i stedet for å svare hver enkelt så skriver jeg denne felles responsen..

''Hva er det dere 'ser'? Jeg liker egentlig ikke å stille sånne spørsmål. Men hvor ille er det egentlig, sett utenfra og mine innlegg over tid (om dere husker)?

''

Jeg kunne ønske at folk ikke svarte deg på denne type spørsmål. Du søker svar der de ikke finnes.

Jeg forsto ikke. Men du har rett.

Gjest engla

''Nå sitter du bare å venter på at alle skal komme styrtende til å fortelle deg at du ikke er et surrehue (dine ord så vidt jeg husker) eller noe annet.''

Nei, det er ikke sånn.. det var ikke det jeg var ute etter.. jeg spurte bare om noen kunne forklare meg hva som skjer, for jeg skjønner det ikke.. jeg er nemlig overbevist om at jeg er "gal".. men jeg har forståelse for at du ikke tror meg,om så skjønt..

Jeg orker ikke dette mer. Jeg har lenge forstått at ting ikke er som de skal være og lurt på hva som skjer med meg.. Men nå forstår jeg at ting er enda verre enn jeg trodde. Ikke engang nhd vil eller kan svare meg på dette. Og da sier det seg selv, mener jeg (ikke misforstå meg). Dette er ikke normalt.

Hadde jeg vært avhengig slik du tror, ville jeg hatt problemer i dag. Heldigvis slipper jeg å slite med det. Så vet du det. Håper jeg slipper å "forsvare" meg mer ift dette ;o(

Hvorfor sier du da her:

Ikke engang nhd vil eller kan svare meg på dette. Og da sier det seg selv, mener jeg (ikke misforstå meg). Dette er ikke normalt.

??? Han har mange her å svare. At han ikke svarer deg. betyr vel ikke noe annet enn at han ser oss andre her også? Altså at du alene ikke er i sentrum for all oppmerksomhet her på DOL. (Selv om du får veldig mange svar fra folk og sånn er heldig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...