tovi Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Jeg er født i 1944, og har siden i begynnelsen av april hatt tre "anfall" av atrieflimmer. Diagnosen atrieflimmer fikk jeg på legevakten ved Bærum sykehus i mai. Hjertet slår veldig uregelmessig, dvs. det føles som om det danser hulter til bulter. Anfallene har hver gang vart i 4-5 timer og har gått over av seg selv. Siste gang var i slutten av mai. De siste ukene har hjertet gått over til å hoppe over slag, siste gang nå fredag. Dette har vart opp til en times tid hver gang. På legevakten fikk jeg beskjed om at atrieflimmer i seg selv ikke er noe farlig, samtidig ble det sagt at jeg nå hadde fått en advarsel som jeg burde ta hensyn til - punktum! Jeg føler dette er en noe motstridende melding. Legen mente at årsaken til problemet kunne være stress. Jeg har en forholdsvis stressende jobb som jeg trives bra med, så spørsmålet er i hvilken grad jeg kan fortsette i det tempoet som jeg har i dag? Jeg liker også å svømme, og trener ballett en gang i uken. I hvilken grad kan jeg fortsette å presse meg når det gjelder fysiske aktiviteter?" Jeg ønsker ikke å bli en pyse, og skulle derfor veldig gjerne vite i hvilken grad jeg fortsatt kan presse meg uten at det er fare på ferde. Jeg vil være veldig takknemlig for et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32517-atrieflimmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Svar til Tovi. Forkammerflimmer/atrieflimmer er en av de hyppigst forekommende hjerterytmeforstyrrelser. Med en viss rett kan man karakterisere den som ufarlig, men den kan få komplikasjoner som kan være alvorlige. Noen få prosent av oss får atrieflimmer når vi nærmer oss de 60, og hyppigheten øker med stigende alder. Rytmeforstyrrelsen forekommer også i langt tidligere alder. Beskjeden om at dette er en "advarsel" fra naturens side kan være noe løs. Det er på grunnlag av allerede 3 flimmeranfall og følelsen av "hakkete hjerterytme" ønskelig å utrede dette nærmere. Det betyr at en rekke blodprøver bør sjekkes, en klinisk undersøkelse bør foretas, en båndspillerregistrering av hjerterytmen over et døgn bør gjøres, og helst bør det foreligge en ultralydundersøkelse av hjertet (såkalt ekkokardiografi). Bosatt i Bærum burde dette være raskt ekspedert. Ta det opp med din private lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32517-atrieflimmer/#findComment-127474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tovi Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Svar til Tovi. Forkammerflimmer/atrieflimmer er en av de hyppigst forekommende hjerterytmeforstyrrelser. Med en viss rett kan man karakterisere den som ufarlig, men den kan få komplikasjoner som kan være alvorlige. Noen få prosent av oss får atrieflimmer når vi nærmer oss de 60, og hyppigheten øker med stigende alder. Rytmeforstyrrelsen forekommer også i langt tidligere alder. Beskjeden om at dette er en "advarsel" fra naturens side kan være noe løs. Det er på grunnlag av allerede 3 flimmeranfall og følelsen av "hakkete hjerterytme" ønskelig å utrede dette nærmere. Det betyr at en rekke blodprøver bør sjekkes, en klinisk undersøkelse bør foretas, en båndspillerregistrering av hjerterytmen over et døgn bør gjøres, og helst bør det foreligge en ultralydundersøkelse av hjertet (såkalt ekkokardiografi). Bosatt i Bærum burde dette være raskt ekspedert. Ta det opp med din private lege. Kjære Dr. Einar Søyland. Ref. mitt spørsmål om atrieflimmer 2001.08.01, og ditt raske svar - tusen takk for det! Du anbefalte en videre utredning, noe som ikke er gjort da min lege mente dette ikke var nødvendig da atrieflimmer ikke er farlig. Jeg har fortsatt anfall fra tid til annen, anfall som varer fra et par timer til ca. 10 timer på det meste. Jeg har ikke hatt anfall siden i påsken, men jeg 'bjeffer', dvs. et ukontrollert lite host, noe som tidligere virket som en forgang til et anfall. Jeg har fortsatt å "bjeffe siden påske, men altså uten anfall i denne perioden. Jeg leste nylig et innlegg i et ukeblad der det ble stilt spørsmål om hjertehoste hos hund. Har mennesker også slik hjertehoste, og kan det være det denne "bjeffingen" min er? Bør jeg i såfall gjøre noe med dette, eller kan jeg fortsette livet som før - med hardt arbeid og mye stress. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32517-atrieflimmer/#findComment-277331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.