Gå til innhold

Åndenød

Anbefalte innlegg

Gjest Kristina85
Skrevet

Hei! Jeg er 23 år og har hatt problemer med åndenød daglig i et helt år nå..det kommer og går og kan vare fra 1-12t i strekk. Har en følelse av at jeg ikke får trukket pusten ordentlig inn, men problemet er vel kankje at jeg ikke får pustet ordentlig ut...i lengden får jeg smerter i brystkassen og den føles stiv og oppblåst..blir også sliten i buken. Jeg hyperventilerer aldri og har ikke astma. Synes dette er merkelig siden det inntreffer uten at jeg føler uttalt/bevisst angst. Har slitt med generell angst i over 10 år, men har aldri opplevd dette tidligere. Jeg mener selv at jeg har det bedre nå enn før. Tror du det er angst som utløser dette, eller kan det være noe annet? I såfall hva kan jeg gjøre med det? Er egentlig ikke bekymret for at det skal være noe alvorlig, begynner bare å bli ganske desperat etter å bli kvitt problemet. Er så utrolig lei av dette og det sliter meg ut..det går også selvsagt ut over studiene mine. Blir veldig takknemlig for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Har du sjekket deg slik at du kan utelukke alt fysiologisk?

Gjest Kristina85
Skrevet

Har du sjekket deg slik at du kan utelukke alt fysiologisk?

Ikke i det siste nei, men jeg kommer heller ikke på noe som kan gi åndenød som eneste symptom og som ikke er der konstant. Burde vel egentlig ta en tur til legen, men ettersom jeg selv tror det er psykisk så har jeg ikke sett poenget med det.. Håper noen har opplevd det samme og har noen tips om hvordan de ble kvitt problemet

Gjest i infidel
Skrevet

Ikke i det siste nei, men jeg kommer heller ikke på noe som kan gi åndenød som eneste symptom og som ikke er der konstant. Burde vel egentlig ta en tur til legen, men ettersom jeg selv tror det er psykisk så har jeg ikke sett poenget med det.. Håper noen har opplevd det samme og har noen tips om hvordan de ble kvitt problemet

Du kunne ikke prøve å se om det hjelper med en beroligende tablett? Har noe som ligner på det du skriver om, og de få gangene jeg har tatt beroligende når jeg har hatt det, ,har det funket. IOM at det hos deg skjer relativt ofte, kan du jo prøve medisin kun 1 gang, for å finne ut om det er angst eller ikke?

Gjest nonnino
Skrevet

Jeg hadde en periode der jeg følte at jeg ikke pustet skikkelig, måtte konsentrere meg om å puste. Pustet bare fra brystkassa og opp. Hadde også kortere opplevelser der jeg syns jeg nesten ikke fikk luft, nesten som luftrøret var for smalt.

Har hørt at angst betyr "trang hals" noe som henger sammen med dette symptomet som er vanskeligheter med å puste.

Mitt problem gikk over, men jeg måtte jobbe litt med meg selv for å takle ubehaget. Måtte si til meg selv at det ikke var farlig, noe det ikke er. Beroligende tabletter hjelper, men var jeg deg ville jeg heller prøvd å lært skikkelige avslapningsteknikker og pusteteknikker av noen. Beroligende tabletter blir en fort avhengig av og etter 6 ukers bruk kan det gi enda mer angst.

Gjest Instruktør
Skrevet

Du kunne ikke prøve å se om det hjelper med en beroligende tablett? Har noe som ligner på det du skriver om, og de få gangene jeg har tatt beroligende når jeg har hatt det, ,har det funket. IOM at det hos deg skjer relativt ofte, kan du jo prøve medisin kun 1 gang, for å finne ut om det er angst eller ikke?

Kropp og psyke henger sammen.

Det kan være at din øvre bukmuskel er så stram at den blokkerer fri pust.

Dette har jeg vært borti flere ganger, særlig hos personer som sliter med angst. Jobber som personlig trener.

Jeg annbefaler akupunktur for å løse om musklaturen. Yoga er også veldig gunstig, fordi den strekker musklaturen. Yoga virker også på flere plan med pust og ved meditasjon. Det roer ned kropp og sinn..

Jeg har selv en psykisk lidelse, så jeg vet hvordan det er å slite med hverdagen..

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...