Gå til innhold

Hvordan oppleves psykose?

Anbefalte innlegg

Hva vil det egentlig si å være psykotisk? Hvordan oppleves det for den som er rammet? Går det an å være "litt" psykotisk, eller er det et skarpt skille/overgang?

En bekjent av meg har "advart" vennekretsen om at vi må si ifra om han begynner å vise psykosesymptomer igjen, siden han er i en veldig stressende familiesituasjon og har fått diagnosen schizofreni for lenge siden. Jeg veit ikke hva jeg skal se etter, han er bare seg selv syner jeg, en veldig kreativ person!

Jeg har ikke funnet noen informasjon på nettet enda om hvordan det *oppleves*.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325242-hvordan-oppleves-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ninnolit

Du bør kanskje spørre vennen din hva som er denne personens vanlige symptomer ved begynnende psykose. Det går an å være litt psykotisk, men en blir fort helt psykotisk for å si det sånn. Viktig å behandle så tidlig som mulig med medisiner og skjerming. Minst mulig inntrykk og mest mulig ro.

Jeg har vært psykotisk og jeg opplevde det som å være våken i en drømmetilstand/mareritt-tilstand. En kan oppleve å være i en annen virkelighet enn det andre er, en har kanskje opplevelsen av å ha magiske evner, en tror en kan lese tanker, at en har kontakt med Gud, at det er noen som er ute etter en, en kan ha hallusinasjoner, trekke seg tilbake, vingle uten å klare å ta valg..

For min del har det mye å si om jeg har en periode uten søvn - det kan fort føre til psykose. Andre kan merke psykosen ved at den syke snakker om spesielle ting og oppfører seg rart... Men ikke alltid det er like påfallende.

Søk på schizofreni og symptomer eller psykose og symptomer så kanskje får du bedre svar.

Søk på prodromalfasen, så kommer det masse. Og på subjektivitetsteori. Evt på Paul Møller og John Strauss.

Tusen takk for gode søketips!

Jeg har kastet et raskt blikk på artikkelen til Paul Møller:

"Prodromalfasen – innfallsporten til forebygging og

psykopatologisk forståelse". Her en det mye god kunnskap å hente!

Gjest Signaturløs

Tusen takk for gode søketips!

Jeg har kastet et raskt blikk på artikkelen til Paul Møller:

"Prodromalfasen – innfallsporten til forebygging og

psykopatologisk forståelse". Her en det mye god kunnskap å hente!

Veldig mye bra av Møller ja. Han tar det så på kornet. :-)

Ha en fin dag bibben.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...