Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Når jeg skriver et innlegg/spør, gjør jeg det i håp om å bli ferdig/legge ting bak meg. Det oppleves som frustrerende å ikke greie det, komme seg videre. Derfor følte jeg for å ta opp dette nå. For over lang tid så kverner enkelte om det samme om og om igjen. Jeg føler at jeg må forsvare meg, og forklare meg. Det oppleves som slitsomt. Samtidig vet jeg at jeg kun har meg selv å klandre for det, fordi jeg er som jeg er, skriver som jeg gjør. Jeg føler rett og slett at jeg blir mistenkeliggjort, at enkelte tror at jeg har andre motiv enn jeg har.Ting blir snudd og vendt på. Jeg er så dum å svare, og det gjør at snøballen blir større. Noen ganger har jeg lurt på om ærlighet alltid varer lengst slik det sies. Det gjør meg litt redd, redd for at jeg ikke blir trodd lenger. Spesielt fordi frosken og nhd kjenner til navnet mitt. Og nå føler jeg sterkt at de to også støtter dette. Og når jeg blir redd slik som dette, så tenker jeg at jeg ikke tør åpne meg mer. Jeg følte nå for å ta det opp, fordi jeg har kommet til et punkt hvor jeg rett og slett blir oppgitt. Vær så snill, prøv å forstå meg. Jeg har kjempet så lenge nå. Og jeg gjør så godt jeg kan, selv om jeg har dager hvor jeg rett og slett bare slipper det jeg har i hendene og gir opp. Men jeg gir meg ikke for det. Jeg har ikke andre motiv enn å komme meg videre her i livet. Og jeg kan ikke hjelpe for at jeg har vanskelig for å forstå ting. Kansje derfor det heter pf også, fordi en er forstyrret - fastgrodde tankemønstre og umodenhet på enkelte områder? Men noen ganger blir jeg stående på stedet hvil. Det frustrerer meg.. Dessuten er det lett å bli forvirret over mange svar. Derfor ser jeg mer enn noen gang frem til å få kun en person å forholde meg til, og det i rl. Så om jeg har spammet forumet osv, så beklager jeg sterkt det. Men jeg hadde ikke vært her dersom det ikke hadde gitt meg så mye tilbake som det gjør. Dessuten var min intensjon aldri å bosette seg her. Men jeg har rett og slett tenkt at så lenge jeg har nytte av det, så lar jeg meg selv lov til å bli avhengig av dol, dvs det lille sosiale samfunnet jeg føler det er, og som jeg har lært mye gjennom hva livet gjelder. Jeg vet ikke hva jeg ellers gjør "feil". Men tar gjerne i mot tanker rundt det.. ikke for å få opmerksomhet.. men fordi jeg så gjerne vil legge dette bak meg, en gang for alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei surrehuet:-) Jeg er usikker på hva du ønsker svar eller kommentarer på i forhold til det du skriver her. Men jeg la merke til følgende: '' Det gjør meg litt redd, redd for at jeg ikke blir trodd lenger. Spesielt fordi frosken og nhd kjenner til navnet mitt. Og nå føler jeg sterkt at de to også støtter dette. Og når jeg blir redd slik som dette, så tenker jeg at jeg ikke tør åpne meg mer. '' Jeg har aldri satt spørsmålstegn ved din troverdighet. Derimot har jeg i lengre tid tenkt at noe blir helt feil i måten du bruker dol på. Synes det er vanskelig å kortfattet si hva jeg tenker blir destruktivt, men det er noe med at du spinner rundt i din søken etter trygghet, og du spør og spør om svar fra andre i stedet for å være i deg selv og ta tak i de små endringene du kan gjøre dag for dag. Min bekymring går ikke på at du er en plage for andre eller spammer forumet (selv om du av og til også kanskje gjør det). Bekymringen går på at jeg tror at din bruk av dol vanskeliggjør de endringsprosesser du trenger å holde fast ved i ditt hverdagsliv utenfor dol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei surrehuet:-) Jeg er usikker på hva du ønsker svar eller kommentarer på i forhold til det du skriver her. Men jeg la merke til følgende: '' Det gjør meg litt redd, redd for at jeg ikke blir trodd lenger. Spesielt fordi frosken og nhd kjenner til navnet mitt. Og nå føler jeg sterkt at de to også støtter dette. Og når jeg blir redd slik som dette, så tenker jeg at jeg ikke tør åpne meg mer. '' Jeg har aldri satt spørsmålstegn ved din troverdighet. Derimot har jeg i lengre tid tenkt at noe blir helt feil i måten du bruker dol på. Synes det er vanskelig å kortfattet si hva jeg tenker blir destruktivt, men det er noe med at du spinner rundt i din søken etter trygghet, og du spør og spør om svar fra andre i stedet for å være i deg selv og ta tak i de små endringene du kan gjøre dag for dag. Min bekymring går ikke på at du er en plage for andre eller spammer forumet (selv om du av og til også kanskje gjør det). Bekymringen går på at jeg tror at din bruk av dol vanskeliggjør de endringsprosesser du trenger å holde fast ved i ditt hverdagsliv utenfor dol. Ja.. derfor er jeg så glad for at jeg oppdaget, ble gjort oppmerksom på avhengighet, hva det vil si å være avhengig. Jeg vet at jeg har trekk av avhengig pf også, og at uvpf og avpf ofte henger sammen. Men jeg har ikke helt forstått hva det innebærer. Jeg har misforstått det litt. Nå som jeg forstår det, kan jeg lettere gjøre noe med det. Og det er jeg glad for. For jeg vet, at for å komme seg videre, så må en gjøre noe med det, og ikke bare snakke om det. Hilsen "surrehuet" ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Følelsen av at du må forklare og forsvare deg, kommer nok aller mest fra deg selv. Den kan du forsøke å holde nede. Når du leser et svar hvor noen har misforstått hensikten din, kan du bare tenke at du ikke trenger bry deg om det, fordi det var basert på en misforståelse. Da er det ofte lurest å la være å svare også. Drit i hvorfor noen svarer sånn. Det kan f.eks. være én av følgende årsaker, men ikke den samme hver gang: Det er ikke lett å sette de riktige ordene på sånne ting - noen av de som leser her, har problemer selv og lav terskel - mange kjenner ikke forhistorien din og misforstår av den grunn - noen (få) liker å slenge dritt. Uansett er det ingenting å bry seg om. Jeg tror du trenger trening i å tenke at "dette blåser jeg i", på mange av livets områder. "Javel, men det bryr jeg meg ikke om" er en helt lovlig tanke på mange felt. Og så tillater jeg meg å minne om forholdet til grubling. Du trenger ikke lakkere kista med 7 segl for å kunne erklære at du har lagt noe bak deg. Bare lukk den og finn noe annet å gjøre. Ha en fin dag og en god helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei surrehuet:-) Jeg er usikker på hva du ønsker svar eller kommentarer på i forhold til det du skriver her. Men jeg la merke til følgende: '' Det gjør meg litt redd, redd for at jeg ikke blir trodd lenger. Spesielt fordi frosken og nhd kjenner til navnet mitt. Og nå føler jeg sterkt at de to også støtter dette. Og når jeg blir redd slik som dette, så tenker jeg at jeg ikke tør åpne meg mer. '' Jeg har aldri satt spørsmålstegn ved din troverdighet. Derimot har jeg i lengre tid tenkt at noe blir helt feil i måten du bruker dol på. Synes det er vanskelig å kortfattet si hva jeg tenker blir destruktivt, men det er noe med at du spinner rundt i din søken etter trygghet, og du spør og spør om svar fra andre i stedet for å være i deg selv og ta tak i de små endringene du kan gjøre dag for dag. Min bekymring går ikke på at du er en plage for andre eller spammer forumet (selv om du av og til også kanskje gjør det). Bekymringen går på at jeg tror at din bruk av dol vanskeliggjør de endringsprosesser du trenger å holde fast ved i ditt hverdagsliv utenfor dol. ''Jeg er usikker på hva du ønsker svar eller kommentarer på i forhold til det du skriver her.'' Jeg tenkte på hva jeg kan gjøre annerledes for å lettne både for meg og andre brukere. Nå vet jeg om noen ting selv; Gjøre slik andre gjør, spørre/ta opp det konkrete og ferdig med det, uten å "surre" mer rundt det. Ikke kommentere rvt negative kommentarer, men forholde meg til saken. Slutte å takke og bukke og neie. Ikke unnskylde meg. Ikke bruke dol slik jeg har gjort, dvs psykiatriforumet. Slutte å bruke det som "terapirom". Dessuten vil jeg ikke ha behov for det, når jeg får en behandler i rl, om jeg får. Spesielt nå som jeg skjønner dette med avhengighet så er det viktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BorderlineInrecovery Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt rett og slett. Selvfølgelig kan ikke vi som leser her forstå og vite dine motiver. Likevel så kan det jo hende at det er noe i de tilbakemeldingene du får. Som sagt har jeg likt å lese innleggene dine på forum og har også fått mye ut av svarene du har fått fra andre. Men når du tar det slik at du blir angrepet og at du må forsvare deg gjør kanskje til mer skade enn gavn å svare deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Følelsen av at du må forklare og forsvare deg, kommer nok aller mest fra deg selv. Den kan du forsøke å holde nede. Når du leser et svar hvor noen har misforstått hensikten din, kan du bare tenke at du ikke trenger bry deg om det, fordi det var basert på en misforståelse. Da er det ofte lurest å la være å svare også. Drit i hvorfor noen svarer sånn. Det kan f.eks. være én av følgende årsaker, men ikke den samme hver gang: Det er ikke lett å sette de riktige ordene på sånne ting - noen av de som leser her, har problemer selv og lav terskel - mange kjenner ikke forhistorien din og misforstår av den grunn - noen (få) liker å slenge dritt. Uansett er det ingenting å bry seg om. Jeg tror du trenger trening i å tenke at "dette blåser jeg i", på mange av livets områder. "Javel, men det bryr jeg meg ikke om" er en helt lovlig tanke på mange felt. Og så tillater jeg meg å minne om forholdet til grubling. Du trenger ikke lakkere kista med 7 segl for å kunne erklære at du har lagt noe bak deg. Bare lukk den og finn noe annet å gjøre. Ha en fin dag og en god helg! Ja.. har tenkt på det du sier. Og det har faktisk funka også. Jeg fungerte i går, jeg havnet ikke så langt ned fordi jeg gjorde det og fokuserte på andre ting. Dessuten har jeg ikke tid til å legge meg ned å la det gå så innover meg. Det er mange andre ting som skjer for tida. Forøvrig er det ikke lett å gi f.. men det går faktisk fremover, det og. God helg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt rett og slett. Selvfølgelig kan ikke vi som leser her forstå og vite dine motiver. Likevel så kan det jo hende at det er noe i de tilbakemeldingene du får. Som sagt har jeg likt å lese innleggene dine på forum og har også fått mye ut av svarene du har fått fra andre. Men når du tar det slik at du blir angrepet og at du må forsvare deg gjør kanskje til mer skade enn gavn å svare deg. Som oftest tar jeg det ikke som angrep, men som konstruktivt. Det har jeg lært masse på. Dessuten har jeg og lært at jeg ikke skal være så naiv alltid. Men det er ting som går igjen, som jeg til slutt så meg så lei på, at jeg følte behov for å ta opp. I håp om å legge det bak meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt rett og slett. Selvfølgelig kan ikke vi som leser her forstå og vite dine motiver. Likevel så kan det jo hende at det er noe i de tilbakemeldingene du får. Som sagt har jeg likt å lese innleggene dine på forum og har også fått mye ut av svarene du har fått fra andre. Men når du tar det slik at du blir angrepet og at du må forsvare deg gjør kanskje til mer skade enn gavn å svare deg. Forresten likte jeg den fine skildringen din med tusenbeinet. Det glemte jeg å fortelle deg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg håper du tar dette i beste mening, for det er helt klart ikke noe ondsinnet bak det (selv ikke om du synes jeg bommer helt). Det er særlig en ting du gjør "feil", i mine øyne. Du stoler i alt for liten grad på deg selv. Her på dol viser det seg ved at du stadig spør om ting du selv er nærmest til å vite svaret på, og ved at du stadig føler behov for å forklare og rettferdiggjøre det du spør om. Før du slutter med det kommer du heller ikke til å lære å stole på deg selv. Og du kommer garantert til å gå på trynet en gang i blant når du tar sjansen på å stole på deg selv, det gjør alle, men det er også det du lærer av. Jeg har sett at du et par ganger har reagert på at nhd har svart dine spørsmål med "hva tror du selv?". Jeg tviler på at det er noen kritikk av deg, men en oppfordring til å tenke gjennom ting selv, og stole på det du kommer frem til. Og jeg tror verken nhd eller frosken tenker negativt om deg bare fordi du ikke alltid klarer å gjøre "det rette". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt rett og slett. Selvfølgelig kan ikke vi som leser her forstå og vite dine motiver. Likevel så kan det jo hende at det er noe i de tilbakemeldingene du får. Som sagt har jeg likt å lese innleggene dine på forum og har også fått mye ut av svarene du har fått fra andre. Men når du tar det slik at du blir angrepet og at du må forsvare deg gjør kanskje til mer skade enn gavn å svare deg. Jeg har nok vært litt for kjapp med å svare i denne tråden, for nå blir det mange tillegg her. ''Men når du tar det slik at du blir angrepet og at du må forsvare deg gjør kanskje til mer skade enn gavn å svare deg'' Ikke misforstå meg. Dette gjelder temaer som går igjen og som har gjort det lenge. Men om noen føler det blir vanskelig å svare meg nå i ettertid som følge av at jeg tar opp dette, så forstår jeg det. Men jeg håper og tror de fleste her har fått med seg at jeg setter stor pris på også svar jeg "ikke ønsker". Det har fått fastgrodde tankebaner til å snu og det er det som har ført meg lengst (men ting tar tid, og jeg vet at jeg gjør feil gang på gang). Synes du har gitt meg noen gode svar i det siste, men jeg har ikke orket å svare alle. Jeg prøver å trene meg på å ikke svare og sjø ;o) Hadde forresten en god samtale med psk.sykepleier i går. Vår kontakt har vært sporadisk i det siste pga mye sykdom. Men vi ble enige om å møtes oftere. For jeg sa det som det var i går, at jeg har lyst til å gi opp, fordi det blir for mye for meg. Jeg har jo blla lært så mye og fått mange gode råd som jeg husker på. Og mange ting skal på plass i hverdagslivet. Men så renner begeret over, og da blir jeg stående fast i sirup og ikke får til noenting. Da blir jeg stående og spinne. Og så skjer det "tusen" andre ting samtidig i perioder. En eks som bruker alle midler inkl barna, for å få meg tilbake.. (nå bruker han bl.a sin egen oppvekst - noe han aldri har snakket om før).. et hus jeg har stått helt alene for å bli kvitt/få solgt, tømt.. mye jobb med det.. utålmodie unger.. mye sykdom siden jul (nå er det i tillegg streptokokk tid).. møter med bup.. usikkerhet rundt jobb.. ja, for å nevne noe (men obs ikke at det er noen unnskyldning). Men nå skal hun hjelpe meg med å få ting på rett kjøl. Jeg har bedt om det. Dvs jeg la meg langflat. Det var godt.. men det er fordi jeg har begynt å føle meg trygg på henne. det tar desverre tid.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg ser at jeg gjør en feil her nå. Og det er at jeg svarer før jeg får lest svarene ordentlig. Den bommerten gjør jeg ofte. For når jeg nå leser orios og labans svar nøyere, så "ser" jeg at jeg forsvarer og forklarer meg selv.. og dermed er ikke dette andres 'skyld' (huff, jeg hater å skylde på andre).. men dog min egen fordi jeg stadig føler for å forklare, forsvare si "nei det er ikke sånn" og "jeg skjønner det selv" osv.. Jeg må bli flinkere til å gi det en sjanse! Som laban også sier så er her veldig få som liker å slenge dritt, og det må en tåle.. Jeg har ikke sett det sånn på denne saken før nå.. så den snøballen er jeg veldig flink til å rulle selv.. Nå skal jeg ikke kommentere mer i denne tråden, men lytte godt til det som er/blir skrevet. Takk for alle svar. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg ser at jeg gjør en feil her nå. Og det er at jeg svarer før jeg får lest svarene ordentlig. Den bommerten gjør jeg ofte. For når jeg nå leser orios og labans svar nøyere, så "ser" jeg at jeg forsvarer og forklarer meg selv.. og dermed er ikke dette andres 'skyld' (huff, jeg hater å skylde på andre).. men dog min egen fordi jeg stadig føler for å forklare, forsvare si "nei det er ikke sånn" og "jeg skjønner det selv" osv.. Jeg må bli flinkere til å gi det en sjanse! Som laban også sier så er her veldig få som liker å slenge dritt, og det må en tåle.. Jeg har ikke sett det sånn på denne saken før nå.. så den snøballen er jeg veldig flink til å rulle selv.. Nå skal jeg ikke kommentere mer i denne tråden, men lytte godt til det som er/blir skrevet. Takk for alle svar. ;o) Det forekommer helt sikkert at noen svarer "feil" fordi de misforstår. Du trenger ikke tenke så mye over de svarene, bare la det ligge, uten å forsøke å forklare enda mer. Noen ganske få "misforstår med vilje" også, dem er det enda mindre grunn til å svare. Dette gjelder NB på nettet. Merker du at f.eks. en behandler eller en annen du møter for å ordne opp i noe, misforstår deg, er det selvfølgelig viktigere å rydde opp i det. Men det er ofte enklere i en samtale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Afrodita Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det går litt i surr for meg her, men hvorfor nevner du psykiateren og frosken i samme linje? Jeg trodde nhd var ansatt på dol, men er frosken det også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det går litt i surr for meg her, men hvorfor nevner du psykiateren og frosken i samme linje? Jeg trodde nhd var ansatt på dol, men er frosken det også? Neida, hun fikk mailadressen min i forbindelse med noe en gang ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg håper du tar dette i beste mening, for det er helt klart ikke noe ondsinnet bak det (selv ikke om du synes jeg bommer helt). Det er særlig en ting du gjør "feil", i mine øyne. Du stoler i alt for liten grad på deg selv. Her på dol viser det seg ved at du stadig spør om ting du selv er nærmest til å vite svaret på, og ved at du stadig føler behov for å forklare og rettferdiggjøre det du spør om. Før du slutter med det kommer du heller ikke til å lære å stole på deg selv. Og du kommer garantert til å gå på trynet en gang i blant når du tar sjansen på å stole på deg selv, det gjør alle, men det er også det du lærer av. Jeg har sett at du et par ganger har reagert på at nhd har svart dine spørsmål med "hva tror du selv?". Jeg tviler på at det er noen kritikk av deg, men en oppfordring til å tenke gjennom ting selv, og stole på det du kommer frem til. Og jeg tror verken nhd eller frosken tenker negativt om deg bare fordi du ikke alltid klarer å gjøre "det rette". Jeg er veldig glad for at nhd ikke svarer meg noen ganger eller svarer "hva tror du selv". Det får meg til å tenke selv. Jeg blir påminnet noe viktig på den måten. Det blir jeg glad for om andre faste også gjør. Men ellers kommer jeg til gå inn hardere for dette selv. Nå er det lettere også, nå som jeg forstår mer av det selv. ''Og du kommer garantert til å gå på trynet en gang i blant når du tar sjansen på å stole på deg selv, det gjør alle, men det er også det du lærer av'' Det skal jeg ta med meg videre. Takk for svar;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325265-nhd-froskencodol/#findComment-2707633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.