Gå til innhold

NHD: Er det søvnmangelen som er problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uka har jeg valgt å ta Zeldoxen som to doser på 40 mg daglig, i stedet for én dose a 80 mg om kvelden, slik jeg er vandt med. Det har medført endringer i psyken.

For det første har jeg slitt med søvnen. Sovet ganske lite, og på feil tidspunkt (etter klokken 4 om natten). Dette ble gradvis verre ettersom uka gikk.

For det andre har jeg blitt mer og mer deprimert. Det begynte slik at jeg ikke orket å gjøre noe skolearbeid. Men i går var jeg veldig langt nede. Det ble ille etter jeg sluttet å skrive innlegg her, i 7-tiden tror jeg. Håpløshet er et stikkord. Jeg ble jeg "gal" innimeg, og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, eller hva jeg skulle gjøre. Fikk selvmordstanker.

Men jeg begynte tilbake på 80 mg Zeldox på kvelden i går, og i dag har jeg hatt det fint. Helt plutselig, liksom. Da jeg våknet følte jeg meg med ett rolig, og jeg ble faktisk lykkelig da jeg skjønte at det vonde hadde gått vekk. Som følge av medisinendringen, åpenbart.

1. Jeg lurer på om det er pga søvnen at jeg ble bedre. At den store dosen med Zeldox gav meg god søvn, slik at jeg ble bedre. Eller er det noe annet, tror du? Kanskje abstinenser fra denne store dosen... jeg vet ikke...

2. Hvis det er søvnen som gjorde meg bedre, finnes det et bedre alternativ enn å ta 80 mg Zeldox én gang daglig? Tenker på hva som er sunnest for kroppen. For denne medisinen skal jo egentlig tas to ganger daglig...

3. Sånn jeg opplevde det, var at dette var depresjon. Dette som kom over meg. Jeg får ikke det helt til å stemme med at Zeldox er en antipsykotisk medisin, og ikke antidepressiva. Har du noen peiling på hva dette kan komme av?

4. Tror du, på bakgrunn av dette, at jeg kan ha nytte av antidepressiva i tillegg? Eller eventuelt i stedet for Zeldoxen?

Håper du kan hjelpe meg med dette! Men er selvsagt klar over at jeg har fått mer enn nok hjelp fra deg. Så jeg skjønner det hvis du ikke kan bruke ressurser på å svare. Men jeg spør fordi det er veldig viktig for meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest mine tanker her
Skrevet

Jeg har forstått det slik at antipsykotika også har en stemningsstabiliserende virkning slik at den kan hjelpe mot depresjon også. Derfor virker det ikke sannsynlig i ditt tilfelle at du burde bytte denne med et AD. Kanskje kunne du hatt et AD i tillegg, eller kanskje er det en løsning med høyere dose, eller som du gjør, eksperimentere litt med hvordan du tar dosen i løpet av dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...