Gå til innhold

Utredning, menstrasjonslengde mm


Gjest Skarven

Anbefalte innlegg

Gjest Skarven

Hei!

Kort om meg.

37 år nå. For ett år siden (da jeg var 36 år) sånn ca mai-juni ble jeg gravid – dessverre endte graviditeten i en spontanabort da jeg var en ca. 6 – 7 uker på vei.

Har ikke blitt gravid etter det. Vi kunne nok vært mer ivrig i sengen det siste året – av forskjellige årsaker har vi dessverre ikke vært det. Det er vel egentlig bare vært en ca. 5 sykluser som egentlig har vært aktuelle.

Har nå fått konstatert eggløsning ved blodprøve hos lege i en 3 måneders tid.

Syklusen min er vel å regne som stabil – 26, 28, 28, 27, 25, 28, 29, 25, 27, 28, 26, 28, 25, 26, 28, 30, 29 – og dette er vel også et godt tegn?

Er likevel litt usikker på menstrasjonslengden – hva er normal lengde på den? Min er en ca. 3(4) dager. Kan lengden si noe som helst om kvaliteten på eggene?

Skal i oktober sammen med min samboer til videre utredning. Legen min har ikke nok kunnskaper om dette og sier at han må sende oss videre (til Bodø).

Ettersom jeg i februar fyller 38 år – så er jeg vel allerede blitt for gammel for prøverør gjennom det offentlige. Så jeg må si jeg lurer veldig på hva da utredningen skal bestå i – og hva kan gjøres for å hjelpe oss på veien til ett etterlengtet barn. Har du noen idéer?

Håper veldig på svar.

Fikk mensen i dag – og det føltes som ett kjempetrøkk som det har gjort de siste månedene.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Det er et faktum at det kan ta lengre tid å bli gravid med økende alder og abortrisikoen øker også. Det er bare å stå på, en dag lykkes det sikkert også for dere! De meget regelmessige menstruasjoner tyder på normal eggløsning. Kvaliteten på eggene kan ikke vurderes på annen måte enn at de kan befruktes og føre til normal graviditet uten abort. Det er størst mulighet for graviditet fra dag 9 til dag 15 i din syklus, samleie annen hver dag i denne periode er optimalt.

UTREDNING av BARNLØSHET

Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk.

På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose.

Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse.

Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar.

Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...