Gå til innhold

Cipralex og bivirkninger, varer de kun til kroppen har vent seg til medisinen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei Har fått diagnose depresjon av min fastlege, jobbstress over altfor lang tid har ført til dette. Fikk medisinen Cipralex og er på dag 3. Tar 10 mg per dag. Jeg er veldig skeptisk til å ta slik medisin men min fastlege mente dette ville hjelpe meg å øke seratoninivået i hjernen. Sammen med samtalepterapi. Er sykmeldt i 4 uker. Han advarte meg mot bivirkninger, men er det riktig at disse bivirkningene vil gi seg når kroppen har vent seg til pillene ? Jeg er kvalm, svimmel, svetter, og ligger nesten hele dagen da kvalmen og svimmelheten slår meg helt ut, skal jeg holde ut dette i 2-3 uker, eller er dette noe jeg må leve med så lenge jeg tar disse medisinene ?? Om dette er slik det skal være så må jeg revurdere disse pillene, har jo ihvertfall ikke noe liv nå... konstant syk og kvalm.. og orker ikke mat...Er det evt noe jeg kan ta for kvalmen ? Takker for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest firepile
Skrevet

Det gir seg sikkert i løpet av 1-2 uker. Men det hadde kanskje vært bedre å begynne med 5mg i én uke før du økte til 10?

Gjest anna k
Skrevet

Gå ned til 5 mg og ta de i en uke til ti dager. Kjenn etter på egen kropp når du tror du er klar for å gå opp til 10 mg. Dette kan du trygt gjøre fra i morgen av uten å konsultere lege først, selv om det kanskje kan være greit å fortelle legen hvordan du opplever denne opptrappingstiden. Mange trenger tett oppfølging av legen sin i starten. Mange synes det går helt greit å starte rett på 10 mg, men 5 mg er bedre for noen.

Og ta den om morgenen. Ikke gi deg på dette ennå. Dette blir bedre ved å gå litt ned i dose, og uansett kommer du sannsynligvis over dette. Skulle kvalmen bli vedvarende finnes det kvalmestillende, afipran, som kanskje kan brukes et par uker. Du kan spørre legen, men prøv å gå ned litt i dose i første omgang.

Jeg har selv gått på denne medisinen tidligere, til opplysning.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...