Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilbakevendende depresjoner. Hva kan gjøres? Er det noen mulighet for å hindre nye depresjoner? Hvordan kan jeg gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vedlikeholdsbehandling med AD er det viktigste.

Ved bipolar lidelse bruker en SS i stedet for AD.

Skrevet

Ta godt vare på deg selv! Spis sunt (frukt og grønnsaker i stedet for sukker og fett), tren kondisjonstrening (jogging/sykling/svømming osv) et par dager i uka og gå minimum en halvtime om dagen ute i frisk luft, i dagslys.

På kvelden kan du skrive ned 3 positive ting om den dagen eller ting du er takknemlig for. F.eks. at du har klart å trene, at du har tatt en telefon du gruet deg til, at noen smilte til deg på butikken, at du bor i et trygt land osv. Det er lett å fokusere på negative ting når man er deprimert og ved å skrive ned positive ting får du vridd fokuset ditt litt.

Lykke til! :)

Skrevet

Vedlikeholdsbehandling med AD er det viktigste.

Ved bipolar lidelse bruker en SS i stedet for AD.

Jeg bruker både ad og ss. For tiden også en liten dose ap (trapper ned). Virker ap også mot depresjon?

Er det mulig å finne den "perfekte" kombinasjonen/mengden så jeg helt unngår nye depresjoner, eller må jeg regne med flere depresjoner?

Hvor stor betydning har samtalebehandling for å forebygge depresjoner?

Andre ting jeg kan gjøre?

Jeg trener, har gjort det en god stund nå, og har merket at det har hatt god effekt. Jeg har også økt medisinene, noe som sikkert også har vært med på å dempe årets depresjon. Samtalebehandlingen er falt bort på grunn av sykdom, noe jeg tror var med på å gjøre meg dårligere (sammenfall i tid).

En ting har jeg lagt merke til, når jeg begynner å bli deprimert og alt er tungt og vanskelig stiller jeg en rekke nye krav til meg selv, ting jeg ikke en gang klarer i gode perioder. Kan dette være med på å holde depresjonen ved like? Det styrker jo helt klart mine negative tanker om meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...