Gå til innhold

Rett til hjelp i annen kommune?

Anbefalte innlegg

Gjest nær familie
Skrevet

To personer som er i nær familie med hverandre bor i samme. Begge sliter psykisk og får hjelp av psykiatriteam i kommunen, men har hver sin kontakt. Så langt er alt greit.

Den ene går på psykiatrisk dagsenter, nå er det snakk om at den andre også bør begynne der. Men de to vil ikke, og bør ikke, gå på samme dagsenter. Det vil virke negativt inn på deres psykiske helse, de vil begge bli dårlige. Har den "nye brukeren" noen rettigheter til å få gå på et dagsenter i nabokommunen (betalt av hjemkommunen)?

Noen lover eller regler å vise til? Trenger noe å slå i bordet med overfor kommunen.

Videoannonse
Annonse
Gjest nær familie
Skrevet

De kan jo gå annen hver dag.

Det er vurdert, men er ingen god løsning i dette tilfellet.

Gjest anna k
Skrevet

Det viktige her er vel i tilfelle å få de rette personene til å synes at det ikke er bra at de går samtidig eller hver annen dag på samme DPS. Hvis de selv ikke føler dette er et godt tilbud å gi, vil det nok være lettere å få støtte til et annet tilbud.

Gjest nær familie
Skrevet

Det viktige her er vel i tilfelle å få de rette personene til å synes at det ikke er bra at de går samtidig eller hver annen dag på samme DPS. Hvis de selv ikke føler dette er et godt tilbud å gi, vil det nok være lettere å få støtte til et annet tilbud.

Det er ikke snakk om dps, de går på samme der, men selvfølgelig til forskjellige behandlere.

Det jeg snakker om er et psykiatrisk dagsenter i kommunen. Noen tips til hvem "de rette" personene kan være? Behandlere på dps? Kontakter i kommunen? Eller bør det være ansatte på dagsenteret eller ledelsen for psykisk helsevern i kommunen?

Gjest anna k
Skrevet

Det er ikke snakk om dps, de går på samme der, men selvfølgelig til forskjellige behandlere.

Det jeg snakker om er et psykiatrisk dagsenter i kommunen. Noen tips til hvem "de rette" personene kan være? Behandlere på dps? Kontakter i kommunen? Eller bør det være ansatte på dagsenteret eller ledelsen for psykisk helsevern i kommunen?

Jeg tror jeg ville startet med behandlerne på DPS jeg. De sitter vel med litt makt, og de kjenner disse to det er snakk om her. Men det forutsetter selvsagt at de også mener det ikke ville være bra for en eller begge at de går på samme dagsenter.

Uansett, bare begynn et sted, og start med de du tror ser problemet slik du ser det. Alt står og faller litt på det, vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...