Gå til innhold

NHD og andre-null konsentrasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke lenger:-( Jeg blir mer og mer usikker, og mer og mer "redd" for hvordan ting utvikler seg...

Jeg har fått så fryktelig dårlig konsentrasjon, og det skremmer meg i det daglige. Jeg kan feks sitte og lese noe (feks tråder på dol) og når jeg går inn igjen ser jeg at de trådene har jeg lest, men jeg kan virkelig ikke huske at jeg har lest de...

Jeg får oftere og oftere "stirreblikk" der jeg faller helt ut. og når jeg våkner til meg selv igjen, så kan jeg ikke huske helt at jeg har tenkt noe som helst mens jeg har hatt det... det er litt skummelt, feks når jeg er ute og kjører...

Kan legge til at jeg nok er ganske deprimert (liker ikke det ordet) og er i ferd med å trappe opp medisiner på dette, uten stor virkning enda.

Det blir stadig utfordringer på jobb, for når jeg tar telefoner, må jeg spørre opp og opp igjen hva de egentlig sa, enn hvor mye jeg prøver å konsentrere meg...

Jeg prøver virkelig å ta meg sammen, og det har alltid hjulpet før... men nå klarer jeg det bare ikke... alt "flyter" i min verden nå...

Hva som kan hjelpe frem til medisinene forhåpentligvis begynner å virke.

Jeg faller hele tiden ut av samtaler, og faller inn i min egen lille trygge boble... og det blir ekstra stress for å prøve å dekke over at jeg egentlig ikke har fått meg meg noe av det som er blitt sagt...

Jeg er så inderlig sliten, men det er så masse som taler imot at jeg kan ta imot en sykemelding eller noe... ser på det som mer stress enn å bare å prøve å jobbe de få timene jeg er satt til å jobbe...

Jeg er redd for å miste fotfestet:-(

Det har aldri vært så sterkt som nå... :-(

Noen gode råd?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest anna k
Skrevet

Jeg kjenner ikke din historie, så jeg kan ikke svare deg godt. Annet enn å si at jeg har lest innlegget ditt, og at det er fælt og skremmende og slitsomt å ha det slik. Jeg har i en av mine kriseperioder i livet sovet så lite og vært så traumatisert at alt bare fløt, selv om det ikke var noe psykoserelatert eller noe slikt. Det var ekkelt og uoversiktlig. Og jeg følte meg ofte som en idiot. Å ikke huske hva du snakket med folk om er ikke noe særlig.

Depresjon kan gjøre dette verre. Start med medisiner likeså. Jeg har ikke råd, annet enn å skrive ned en del av det som skjer så du kan gå tilbake og se på det.

Mvh

Skrevet

Jeg kjenner ikke din historie, så jeg kan ikke svare deg godt. Annet enn å si at jeg har lest innlegget ditt, og at det er fælt og skremmende og slitsomt å ha det slik. Jeg har i en av mine kriseperioder i livet sovet så lite og vært så traumatisert at alt bare fløt, selv om det ikke var noe psykoserelatert eller noe slikt. Det var ekkelt og uoversiktlig. Og jeg følte meg ofte som en idiot. Å ikke huske hva du snakket med folk om er ikke noe særlig.

Depresjon kan gjøre dette verre. Start med medisiner likeså. Jeg har ikke råd, annet enn å skrive ned en del av det som skjer så du kan gå tilbake og se på det.

Mvh

Tusen takk for svar anna k.

Jeg er faktisk litt redd for at dette skal utvikle seg til en psykose selv om jeg aldri har vært psykotisk. Dette fordi jeg ikke klarer å sortere inntrykk og luke ut viktig og uviktig informasjon. Jeg faller mer og mer inn i min egen verden, selv om jeg samtidig deltar i det virkelge liv, men jeg klarer ikke konsentrere meg nok til å få det med meg...

Absolutt alt flyter, og jeg har store problemer med å henge med i svingene i det daglige liv:-(

Takk for at du delte dine tanker med meg. Jeg skal begynne å skrive litt ned det som skjer, slik at jeg kan se tilbake til denne tiden. Når jeg tenker tilbake fra barneskolen og store deler av ungdomsskolen har jeg nærmest ingen minner. Det er bare et par episoder jeg husker... det er skremmende og ekkelt...

Gjest anna k
Skrevet

Du kan også skrive ned litt i en liten bok du har med deg overalt. Hvis du har gjort noe, noen stikkord om hva. Hvis du har truffet noen, hvem og noen stikkord om hva dere snakket om. Da kan du kanskje ha noen knagger i hverdagen å se tilbake på om kvelden, for å få oversikt over dagen. Kanskje det kan gi litt trygghet.

Likeså lage enkle planer for morgendagen. Hva du skal gjøre og når. Kryss av når det er gjort. Dette her kan ikke skade i hvert fall. Og du kan holde det nede på et et stikkordsnivå.

Ellers, skyld på hodepine, dårlig søvn og slikt hvis du faller ut. At du er sliten. Da føler en seg ikke så merkelig selv i ulike situasjoner, og en selvforsterker ikke så mye følelsen av å bli sett på som dum og merkelig. For man føler seg lett rar når en må spørre om igjen og ikke har helt grep.

Jeg tror mye av dette kommer fra depresjonen og kanskje opptrappingen av medisiner. Jeg vet selvfølgelig ikke. Men om du skulle føle at du er redd det blir nært mot en psykose (Jeg vet ikke helt om en kjenner det(?), men kanskje), så kan du bestille time med lege og spørre om en bitteliten dose med AP. Det virker jo også stemningsstabilisernde i tillegg til antipsykotisk. Jeg prøvde zyprexa 2.5 mg en kort periode mot tankekjør selv.

Om ikke legen din har foretatt fysiologiske tester, bør det skje også. Utelukke at du mangler noe kroppen trenger osv.

Skrevet

Du kan også skrive ned litt i en liten bok du har med deg overalt. Hvis du har gjort noe, noen stikkord om hva. Hvis du har truffet noen, hvem og noen stikkord om hva dere snakket om. Da kan du kanskje ha noen knagger i hverdagen å se tilbake på om kvelden, for å få oversikt over dagen. Kanskje det kan gi litt trygghet.

Likeså lage enkle planer for morgendagen. Hva du skal gjøre og når. Kryss av når det er gjort. Dette her kan ikke skade i hvert fall. Og du kan holde det nede på et et stikkordsnivå.

Ellers, skyld på hodepine, dårlig søvn og slikt hvis du faller ut. At du er sliten. Da føler en seg ikke så merkelig selv i ulike situasjoner, og en selvforsterker ikke så mye følelsen av å bli sett på som dum og merkelig. For man føler seg lett rar når en må spørre om igjen og ikke har helt grep.

Jeg tror mye av dette kommer fra depresjonen og kanskje opptrappingen av medisiner. Jeg vet selvfølgelig ikke. Men om du skulle føle at du er redd det blir nært mot en psykose (Jeg vet ikke helt om en kjenner det(?), men kanskje), så kan du bestille time med lege og spørre om en bitteliten dose med AP. Det virker jo også stemningsstabilisernde i tillegg til antipsykotisk. Jeg prøvde zyprexa 2.5 mg en kort periode mot tankekjør selv.

Om ikke legen din har foretatt fysiologiske tester, bør det skje også. Utelukke at du mangler noe kroppen trenger osv.

Tusen takk for gode råd. Jeg skal prøve å få fulgt de, slik at jeg kan ha litt kontroll.

Det som er litt vanskelig, er at jeg glemmer det gjerne 5 minutter etter jeg er ferdig med deg jeg skal gjøre. Glemmer ikke "alt", men store deler. Og når jeg prater med andre, kan jeg gjerne gjenta meg selv, for vet jo ikke hva jeg har snakket om... fryktelig slitsomt...

Men skal ta frem en liten notisblokk som jeg kan skrive ting opp i:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...