Gå til innhold

arv og kolestrol

Anbefalte innlegg

Gjest lady  60

Kolestrol og arveanlegg Jeg er en kvinne på 40 år som lurer på hva et bra kolestrol er Jeg har selv på 5.7 totalt

triglyseriner er på 0.92 Jeg har en mor som fikk angina 39 år aldri røykt Hennes søsken har ikke fått det. Min halvbror døde 51 år gammel altså på min mors side av infark. Min far fikk innfark 66 år gammel. 2 av hans søsken døde 50 år av infark.

Er jeg i en risikogruppe? Har bra blodtrykk røyker rundt 5 sigaretter daglig Rir 1 gang i uken og tar noen korte sykkelturer av og til. Kan dette være arverlig Hvor stor er sannsynligheten for at jeg skal få det? Jeg tenker egentlig på hjertet døgnet rundt.

Hilsen lady 60

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32557-arv-og-kolestrol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lady 60.

Vi hadde tidligere såkalte normalverdier for kolesterol fra 4-8 mmol/l. Dette var basert på gjennomsnittsmålinger i vanlig befolkning, men hadde ikke bakgrunn i risikovurderingen med henblikk på utvikling av koronar hjertesykdom (angina pectoris/ hjertekrampe og hjerteinfarkt).

Laboratorienes normalverdier angis idag i forhold til alder, og

for en kvinne i din alder er referanseområdet omtrent som det jeg anførte over. Det har imidlertid ikke noe med ønskelig verdi, som er vesentlig lavere.

Hvis man legger risikovurderinger til grunn for slike målinger, vil det se ut slik :

Ønskelig kolesterolverdi bør være under 5,0 mmol/l.

5,0-6,4 er lett forhøyet, 6,5-7,9 moderat og over 7,9 mmol/l forligger en betydelig øket kolesterolmengde i blodet, og risikoen for utvikling av koronar hjertesykdom er tilsvarende.

Vi beregner også det vi kaller fraksjoner av kolesterol. Disse forskjellige kolesterolverdiene angir mengden av fettstoffet som er bundet til bestemte eggehvitestoffer. De angis som LDL- og HDL-kolesterol, og det er ønskelig at HDL er høyt og LDL lavt. Triglycerider er et annet fettstoff som også spiller en rolle i risikovurderingen. Din verdi er lav og således uten betydning.

I risikovurderingen ligger flere variable : arvelig/familiær belastning av koronar hjertesykdom, kolesterol, andre fettstoffer, blodtrykk, røyking, overvekt, treningstilstand, sukkersyke, alder, kjønn, og evt. andre, mer sjeldne forhold.

Du har en lett forhøyet kolesterolverdi, røyker litt, og har en ikke uvesentlig familiær belastning. Av disse kan du ikke forandre på din eventuelle arvelige belastning, men det andre er det enkelt å gjøre noe med.

Ta disse tingene opp med din privatlege med henblikk på en realistisk risikovurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32557-arv-og-kolestrol/#findComment-127472
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...