Gå til innhold

"Paranoia" og sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere spurt om linken mellom paranoia (som i det følgende skal innebære selvhenføringsIDEER, i motsetning til selvhenføringsVRANGFORESTILLINGER) og sosial fobi. Da husker jeg NHD forklarte at hvis den sosiale fobien ble veldig sterk, så ville det grense opp mot denne paranoiaen.

Dette kan jeg ikke helt skjønne! Jeg mener jeg sliter med både denne paranoiaen og sosial fobi. Men jeg mener min sosiale fobi ikke er så veldig sterk, kanskje ikke nok til å kvalifisere for noen diagnose. Jeg kan nemlig fint være sammen med fremmede mennesker uten å få angst (selv om jeg opplever paranoiaen og blir veldig sliten av dette), men er det snakk om å treffe på gamle kjente kjenner jeg det snører seg i kroppen. Jeg vil ikke at de skal finne ut hvilken taper jeg er. Derfor unngår jeg situasjoner og steder hvor jeg kan komme til å treffe på gamle kjente.

Jeg ser på dette som to adskilte problemer. Hvis jeg har forstått meg selv korrekt, er dette mulig i forhold til den vitenen om at det er en sammenheng mellom paranoia og sterk sosial fobi?

PS: legg merke til at jeg går på medisiner mot psykose, og det er mulig problemene mine ville artet seg annerledes umedisinert.

Videoannonse
Annonse
Gjest imzedimze
Skrevet

hva er det du ikke skjønner?

sosial fobi og schizotyp lidelse er to helt forskjellige lidelser, liksom. sosial fobi kan kureres ved hjelp av edukasjonsterapi eller hva det heter, pasienten knekker en kode ved hjelp av øving og læring og blir frisk, mens du bare sikkert ville grublet og grublet :-)

Gjest imzedimze
Skrevet

Nå står det at de med schizotyp lidelse har endel sosial angst da...

sosial angst og sosial fobi er faktisk ikke det samme.

"alle" kan ha sosial angst.

sosial fobi er en spesifikt diagnose, der en kan bli frisk uten medisin.

Gjest imzedimze
Skrevet

Det er ordkløveri.

eh nei.

sosial fobi er er en diagnose.

sosial angst er noe aller kan føle på uansett diagnose.

Gjest imzedimze
Skrevet

Greit nok, men hva så?

poenget er i første innlegget mitt, djesusssssssssssssssss

Gjest imzedimze
Skrevet

Hva er poenget? Jeg sier jo i hovedinnlegget at jeg ikke tror det kvalifiserer for noen diagnose. Da er det du skriver totalt meningsløst.

ER DET MENINGSLØST Å INFORMERE OM NOE DA??????

Å FÅ LITT FUCKINGS MER KUNNSKAP OM TING??????????????

djesus unnskyld meg at jeg gidder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Gjest derom strides de lerde
Skrevet

eh nei.

Haha, jeg prøvde meg på den til psykologen min. Hun ville ikke høre på det. Sosial angst var sosial fobi, og det var ikke det jeg hadde, sa hun. Og det mente jo aldri jeg å si heller, jeg bare snakket om at det var sosial angst.

Gjest derom strides de lerde
Skrevet

ER DET MENINGSLØST Å INFORMERE OM NOE DA??????

Å FÅ LITT FUCKINGS MER KUNNSKAP OM TING??????????????

djesus unnskyld meg at jeg gidder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

jøss, hva er det med deg i dag, da?

Gjest Signaturløs
Skrevet

eh nei.

? Er ikke sosial angst en diagnose?

På amerikansk kalles det visstnok social anxiety disorder (SAD), men på norsk kaller vi det sosial fobi i icd 10.

Det er nok heller bare snakk om hva man kaller det enn at det er ulikt.

Når det er sagt så er det svært mange som lider av angst. Det er heller ikke sånn at man ikke har overlappende problemer, det kalles komorbiditet.

Scizo spekteret er nok preget av en del angst selv om man koder det annerledes. Schizo spekteret kan gi uoverkommelig angst av mange typer, men hva man koder det som, varierer.

Det du sier er for enkelt, og ikke helt riktig.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Sosial angst: redd for å dumme seg ut.

Paranoia: redd for at andre snakker om deg og ler av deg.

Det er ikke alltid man skal skille så klart, bare av og til. Det er jo viktigere hva -du- sliter med av konkrete ting, og hva som kan gjøres for deg.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Hva hvis jeg føler at jeg er stygg/ekkel, en taper og et dårlig menneske da? Eller et monster... det har kanskje noe med selvbildet å gjøre... men det er disse tingene som hemmer meg sosialt, likevel.

Jeg vet ikke :-) Måtte i så fall snakket med deg live, og selv da er det ikke sikkert jeg hadde visst

;-)

Tror nok du hadde hatt fint av å fått litt terapi nå, hos en veldig dyktig psykolog som du har kjemi med. Hvis du har mulighet til det, ville jeg ikke tatt den første og beste, men en som du liker og som du tror kan holde deg i skinnet, når du "fyker ut" i abstraksjoner.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Men "paranoia" slik du skisserer her, fører det til unngåelsesadferd eller isolering?

Det varierer. Noen kjefter og slår også :-) Noen unngår. Som sagt, det varierer veldig.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Skal spørre, men er slettes ikke sikkert jeg får hjelp...

Jeg vet igrunn ikke akkurat hvorfor. Det har jeg aldri direkte blitt forklart.

Mange i behandling er mindre dårlige enn meg.

Så jeg skjønner det ikke, hvorfor han skulle være så streng og avvisende. Er som han ikke skjønner at jeg sliter. Eller at han er ute etter å ødelegge for meg.

Kan jo være at du ikke var klar for det da du gikk til samtaleterapi og at han fant ut at du ikke hadde nytte av det, men vi endrer oss jo vi mennesker.

Men dersom du er klar nå, så ville jeg forsøkt å fått det formidlet slik at han forstår det. :-) Evt. fastlegen som du nevnte her tidligere.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Ja, skal det. :-)

Men er ikke helt sikker på om jeg er klar da... hva er egentlig anderledes?

Det må du finne ut selv :-)

Tror du må finne ut av dette, for du må nok vise psykiateren at du mener det, og det må komme innenfra.

Gjest imzedimze
Skrevet

om du hadde tatt litt høyere utdannelse hadde du lært at wikipedia ikke er gyldig som kilde når du skriver oppgaver en gang.

lol

tror psykolog ved st.olavs hospital og ntnu som faktisk forsker på denne behandlingen av sosial fobi har litt mer peiling enn wikipedia som kan editeres av privatpersoner.

Wikipedia canada skriver også at Finland er en del av Skandinavia!!

Gjest Mirakelet
Skrevet

Men "paranoia" slik du skisserer her, fører det til unngåelsesadferd eller isolering?

Enig med signaturløs,

en får litt sosialangst av paranoiaen...

kan hende er det den som utløser sosialangsten,

en innbiller seg at folk vil gjøre narr av en, derfor unngår en situasjonen.

Skrevet

Du har en imponerende utholdende evne til selvransakelse. Har ikke sett makan jeg:-)

Gjest Signaturløs
Skrevet

Jeg mener at jeg har forandret meg på ett punkt, og det er at jeg innser at jeg er så innadvendt og burde rettet fokus mot de praktiske, nødvendige tingene som må gjøres. Dette har jeg aldri sett på som et problem da jeg tidligere har vært i terapi.

Det er jo en kjempestart! :-) Og et langt skritt videre synes jeg. For det er vel det å leve mindre i hodet og mer i verden som kan være en utfordring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...