Gå til innhold

NHD/andre Cipralex-opptrapping++

Anbefalte innlegg

Gjest CSI-fan
Skrevet

''Hvor raskt KAN man trappe opp Cipralex''

''Hvor raskt BØR man trappe opp denne?'' Dose Cipralex 20mg (og det er opptrapping-ikke rett på dosen liksom)

Det gjelder ei venninne av meg, ikke tatt blodprøve for serumkonsentrasjon enda(ikke at det er vanlig kanskje)

Hun er på psykehus så de kan helt sikkert trappe opp raskere enn vanlig - men virkninga kommer vel ikke noe tidligere selv om man er innlagt?? Man skal vel uansett vente opp mot ei uke før neste opptrapping der og?

De snakker allerede om å bytte medisin på henne selv om hun trappa opp til de 20mg idag (siden hun ikke hadde så mye virkning enda-litt så) De sa også at 20mg er MAX- dose på Cipralexen.

Hva stemmer?(mener du har skrevet tidligere en gang at det ikke er noe i veien for å øke så sant man er innenfor referanseområdet.)

Og om det evt skal eller må be om blodprøve for serummåling - hvor lenge etter siste opptrapping kan/bør det skje

Hun her har i alle fall trappa opp fra 5mg til 20mg på under 20 dager - syntes bare det hørtes ut til å være litt lite tid, men jeg vet ikke.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen grense for hvor raskt en kan trappe opp. Det er bare et spørsmål om hva pasienten utholder. Hadde jeg selv blitt deprimert, ville jeg gått rett på 20 mg.

20 mg er absolutt ikke maksdose. En skal ikke være redd for selv 3-4 ggr denne dosen.

Siden det kan ta en tid før effekt kommer, har det ingen hensikt å skifte medisin før det er gått 3-4 uker.

Gjest CSI-fan
Skrevet

Det er ingen grense for hvor raskt en kan trappe opp. Det er bare et spørsmål om hva pasienten utholder. Hadde jeg selv blitt deprimert, ville jeg gått rett på 20 mg.

20 mg er absolutt ikke maksdose. En skal ikke være redd for selv 3-4 ggr denne dosen.

Siden det kan ta en tid før effekt kommer, har det ingen hensikt å skifte medisin før det er gått 3-4 uker.

Takk for svar! Skal videreformidle denne infoen om det er greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...