Gjest J31! Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg bare lurer på en ting.. Jeg vet om et tilfelle der en fastlege nektet å henvise ei jente med adferdsvansker til bup. I en samtale med bup i går, nevnte jeg dette (i forbindelse med at sønnen min skal henvises dit). Da sa vår behandler at en fastlege aldri kan nekte å henvise et barn til bup dersom foreldre ønsker dette, og at dette var nytt for vår behandler å høre (som har jobbet i bup i mange år). Dette forvirrer meg. Hva er egentlig riktig her? Hadde vært greit å få oppklart.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhhq Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Er det ikke bare å stole på det behandleren sa istedenfor å spørre her?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Er det ikke bare å stole på det behandleren sa istedenfor å spørre her?? Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. Hovedgrunnen til at jeg ikke stoler på vår behandler i dette, er at jeg har hørt begge deler om "vårt" bup. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Du har svaret selv. Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. Hvorfor spør du når han har svart på dette fra før av da? Du har til og med kopiert svaret her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. Argumentet er vel at han har atferdsvansker, og at du har blitt anbefalt av deltagerne i ansvarsgruppen (hvis jeg husker riktig) at han henvises. At en 12 år gammel gutt ikke selv innser nødvendigheten av en slik henvisning, er ikke i seg selv et sterkt motargument. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iennei Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hvorfor spør du når han har svart på dette fra før av da? Du har til og med kopiert svaret her. Nå må du gi deg. Hun har da ikke det. Hun har hørt to forskjellige ting, og lurer på hva som er riktig. Hva som er riktig finner hun kanskje ikke ut her heller, men hun har da vitterlig ikke svaret selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. Bekrefter riktigheten av sitatet. Det er slik jeg har skrevet. Hvorfor skulle en ellers ha henvisning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciccacc Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg hadde mine grunner for å spørre, og som jeg ikke skrev her. Men siden du spør, så kan jeg si hvorfor: Sønnen min (12) har time til lege på mandag for å bli henvist til bup. I dag har legen stengt, så jeg får ikke utsatt. Sønnen min nekter, han vil ikke på bup. Sier han synes det er greit og godt å fortsette samtalene med en lærer på skolen som han har stor tillit til. Og det synes jeg også fungerer. Fastlegen min er ny. Jeg er også usikker på om han har fått tilsendt journalene fra den forrige fastlegen. Jeg kvier meg nå for å ta dette opp med fastlegen siden gutten nekter og ikke vil. Og jeg har både lest og hørt at fastlegen faktisk kan nekte å henvise dit. Det har t.o.m nhd skrevet; ''Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.'' Så jeg er mao litt usikker på hvordan jeg skal argumentere for å få gutten henvist når han selv sier plent nei og ikke vil dit. Fastlegen kan selvfølgelig nekte å henvise, ellers hadde ikke henvisning vært nødvendig. Tror ikke at det er vanlig likevel og det er nok det de i BUP mener. Det er vanskelig å tvinge en tolvåring til å snakke der hvis han ikke vil, men jeg ville tatt dette opp med fastlegen. Du taper ingenting på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2712812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Bekrefter riktigheten av sitatet. Det er slik jeg har skrevet. Hvorfor skulle en ellers ha henvisning? Synes det er så rart at hun ikke visste at legen kan nekte å henvise. Jeg ble så forundret at jeg måtte spørre henne for å være sikker, men nei, dette var nytt for henne. Jeg henviste også til svaret ditt, at jeg hadde spurt deg om dette tidligere. Uansett, takk for oppklaringen og for råd av frosken og Ciccacc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2713253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Osloboer Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Bekrefter riktigheten av sitatet. Det er slik jeg har skrevet. Hvorfor skulle en ellers ha henvisning? Privatpraktiserende psykologer kan vel også henvise til psykiater på dps tror jeg? Ihvertfall i Oslo. Gjelder det hele landet, eller er det en særordning noen plasser? Kan de også henvise til Bup? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325654-om-henvisning-av-barn-til-bup/#findComment-2713634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.