Gå til innhold

psykisk ustabil mor?

Gjest frustrert og forvirret

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og forvirret

Hei. jeg har, i lag med mine 3 søstre, vokst opp hos min mor som jeg mener sliter med noe psykisk. for å sette deg inn i situasjonen må jeg nok gå litt i detalj. vi er som sagt 3 søstre som nå er i alderen 9, 16, 23 og 28. meg på 23 og min søster på 28 har samme far. hun på 9 og 16 har to forskjellige fedre. mamma er for tiden alenemor og er bosatt i sverige med hun minste på 9. resten av oss har flyttet ut. Jeg sitter med mange barndomsminner som ikke er spesiellt hyggelige. mamma har, som hun selv hevder, noe som kalles fibromyalgi. hun jobbet da jeg var liten, men har de siste 18 årene gått på sosialen. en vanelig hverdag bestod av at mamma størstedelen av dagen lå på sofaen. min storesøster ryddet litt og lagde middag som vi barna spiste i lag. jeg ble sendt for å handle. jeg fulgte min lillesøster (som nå er 16) i barnehagen da jeg gikk på barneskolen. og på andre fritidsaktiviteter så måtte oss søstre stille opp for hverandre. mamma har bodd i lag med 3 ulike menn så lenge jeg bodde med henne. jeg og min storesøster flyttet ut når vi var 14 og 17 fordi mamma flyttet til sverige. jeg flyttet da til min far mens min søster flyttet til sin kjæreste. historien gjentok seg for nesten ett år siden da hun igjen flyttet til sverige. da flyttet hun som nå er 16 ut, mens minstejenta er igjen. i mellomtiden har hun flyttet 4 ganger. som små opplevde vi at mamma hadde en kjæreste som bodde med oss som misbrukte alkohol. det var mye høylytt krangling og slossing de i mellom. mamma drakk også mye en periode med oss barn tilstede, noe som jeg opplevde som velldig ekkelt og skummelt som liten. vi fant tomme flasker i klesskapene våre. hun har prøvd å ta livet sitt to ganger. første gang var rundt 87, da min tante var på besøk. da vi kom hjem fra stranden fikk tanten min nesten ikke liv i henne. hun fant pilleesker som inneholdt sovetabeletter og muskelavslappende blandt annet. hun ble sendt med ambulanse og pumpet. nylig gjorde hun dette igjen. hun var da hos sin mor for å låne penger. hun bor i egen leilighet på et sykehjem. mamma pleier å dra dit i ny og ne, og da tømmer hun visa kortet hennes. dette resulterer i at min onkel må betale husleie og mat for min mormor. men denne gangen gikk mamma på en "smell", og dermed tok hun en overdose sovepiller. vi ble kontaktet av helsepersonell på stedet og da tok jeg kontakt med barnevernet. dette er noe jeg lenge har diskutert med min storesøster. vi mener at mamma ikke er i stand til å ta seg av et barn. vi vil at minstejenten skal få en mulighet til å få en ordentlig oppvekst. mamma sin personlighet er vanskelig å forklare. jeg vil si hun er manipulerende. hun lyger hele tiden, og det har vi tatt henne i mange ganger, men når vi konfronterer henne så blir hun hissig og står på sitt. det virker som om hun faktisk tror på løgnene sine og at hun ikke vet at hun lyger.hun spiller også mye på samvittigheten til folk når hun er ute etter noe. i mange tilfeller så snur hun tvert om på historiene. når noe går henne i mot så finner hun alltid noen å skylde på. alle som kjenner mamma har nok en gang eller to fått stygge sms med grove beskyldninger. hun er ikke på talefot med sine to brødre eller sin eldste datter. snart kutter jeg kontakten også. grunnen til at jeg har holdt kontakten og holdt meg likegyldig er på grunn av minstejenta. det er viktig for meg å holde kontakten med henne og vite hva som kjer der hjemme. hun har flere ganger lagt seg selv inn på psykriatisk avdeling, men bare for et par dager. jeg føler at ingen klarer å stille en riktig diagnose på henne. dersom du ikke kjenner henne så vil du jo automatisk tro på hva hun har å si. og så er hun veldig flink til å snakke for seg! hun har samtidig en stor boks med alt av piller oppi. denne gjemmer hun godt så jeg har ingen anelse på hva somer å finne i den. jeg vet i alle fall at hun har skiftet lege før da hun ikke fikk det hun ville ha. hun klager også mye på at hun er trøtt og sliten, og at hun har vondt i kroppen. dette var som sagt bare en grov oppsummering av historien. det er mye som ligger bak her. men det jeg lurte på var om du kanskje kunne ut i fra dette kanskje antyde hva som kanskje kan være galt med mamma, og hvordan man forholder seg til en sånn person. jeg føler jeg har prøvd alt. jeg kan ikke snakke med henne om ting fra barndommen som jeg synes er tungt, for i følge henne har det aldri kjedd! jeg trenger råd til hvordan jeg kan få vist hennes sanne jeg. jeg gnager på dette hver eneste dag, at min lillesøster bor med henne og går gjennom ting som jeg selv har vert gjennom. takk for at du ville lese min historie! Mvh. Frustert og forvirret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325657-psykisk-ustabil-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din mor har en alvorlig personlighetsforstyrrelse, enten borderline, antisosial eller begge deler. Det vil ikke være mulig å endre henne. Det kan du bare se bort fra.

Derimot kan du ved å samarbeide med barnevernet oppnå at din lillesøster blir psykisk skadet i mindre grad enn det hun blir nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325657-psykisk-ustabil-mor/#findComment-2712440
Del på andre sider

Huff!

Det var trist å lese din historie. Flott å høre at du har klart deg bra som voksen tiltross for at du vokste opp uten den tryggheten og omsorgen et barn trenger.

Som NHD sier, så er det nok ikke mye du kan gjøre i forhold til din mor. Hun vil nok alltid være vanskelig å ustabil å forholde seg til. så du vil nok bare møte skuffelse på skuffelse hvis du fortsetter å håpe på en forandring / forbedring fra hennes side.

Derimot bør du sette fokuset på din søster, og hva du kan gjøre for henne. Med en så ustabil mor betyr det svært mye for henne at hun har solide voksenpersoner som følger henne opp.

Jeg vet ikke hva utfallet vil bli ved at dere kontakter barnevernet.

Du og din storesøster må vel evt. ta stilling til om det er aktuellt for noen av dere å evt. overta omsorgen for henne.

Men det skal kanskje mye til at moren din blir fradømt omsorgen?

Uansett er det viktig at dere inntill videre holder tett kontakt, så søsteren deres vet at dere er der og kan steppe inn hvis noe blir trist og vanskelig.

Ettersom hun blir eldre, vil hun også forstå bedre og bedre at noe er "galt" og "annerledes" med moren hennes. Og da er det svært viktig å ha dere der som kan snakke med henne om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325657-psykisk-ustabil-mor/#findComment-2712485
Del på andre sider

Din mor har en alvorlig personlighetsforstyrrelse, enten borderline, antisosial eller begge deler. Det vil ikke være mulig å endre henne. Det kan du bare se bort fra.

Derimot kan du ved å samarbeide med barnevernet oppnå at din lillesøster blir psykisk skadet i mindre grad enn det hun blir nå.

hvordan kan jeg oppnå dette da?

jeg har allerede vert på talefot med dem i et par uker. jeg har fortalt min historie, det samme har min søster og et familiemedlem til gjort. 3 bekymringsmeldinger. jeg gav de til og med kopi på bekymringsmeldinger fra skole og barnevern som ble sendt ut når jeg var liten. ingenting blir gjort. saken er videresendt til sverige siden hun bor der nå og mamma tok de bare inn til intervju. barnevernet har så mange lover og regler de må følge at jeg føler det er nødt til å være vold inne i bildet for at de skal kunne gjøre noe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325657-psykisk-ustabil-mor/#findComment-2712539
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

hvordan kan jeg oppnå dette da?

jeg har allerede vert på talefot med dem i et par uker. jeg har fortalt min historie, det samme har min søster og et familiemedlem til gjort. 3 bekymringsmeldinger. jeg gav de til og med kopi på bekymringsmeldinger fra skole og barnevern som ble sendt ut når jeg var liten. ingenting blir gjort. saken er videresendt til sverige siden hun bor der nå og mamma tok de bare inn til intervju. barnevernet har så mange lover og regler de må følge at jeg føler det er nødt til å være vold inne i bildet for at de skal kunne gjøre noe

Du har vel gjort det som det er mulig å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325657-psykisk-ustabil-mor/#findComment-2712806
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...