Gå til innhold

Får jeg dekket reiseutgifter?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger penger til frisør
Skrevet

Brukte 400 kr på taxi fra opphold på en døgnenhet ved et DPS tilbake til min faste bopel pga at det var for mye å bære til å reise kollektivt og lang avstand.

Kan jeg få dette avskrevet på frikort eller ligende? Hvis ja, hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest høstløv
Skrevet

Egenandelen for reiset til behandling en vei er kr 125, dette beløpet kan du få ført på egenandelskortet, det resterende beløp burde du kunne få dekket hos NAV.

Skjema finner du på denne siden

http://www.nav.no/page?id=1073743648

Skjema - Pasienttransport - Kvittering for betalte reiseutgifter.

Gjest trenger penger til frisør
Skrevet

Egenandelen for reiset til behandling en vei er kr 125, dette beløpet kan du få ført på egenandelskortet, det resterende beløp burde du kunne få dekket hos NAV.

Skjema finner du på denne siden

http://www.nav.no/page?id=1073743648

Skjema - Pasienttransport - Kvittering for betalte reiseutgifter.

Tusen takk. Vet du hvem som må føre egenandelen på kortet, kan jeg gjøre det selv?

Onsdag1365380628
Skrevet

Tusen takk. Vet du hvem som må føre egenandelen på kortet, kan jeg gjøre det selv?

Man kan aldri selv føre noe på egenandelskortet..

Gjest høstløv
Skrevet

Nei det må NAV gjøre.

Skrevet

Hei,

Dette tror jeg dessverre ikke du vil få dekket. Det er kun medisinske årsaker (og ikke bagasjemessige) som godtas som grunnlag for bruk av taxi. I tillegg ville du måttet hatt rekvisisjon på forhånd dersom bruk av taxi skulle blitt refundert.

Du kan lese mer om dette her: http://www.nav.no/page?id=356

Gjest blakkere enn blakken
Skrevet

Hei,

Dette tror jeg dessverre ikke du vil få dekket. Det er kun medisinske årsaker (og ikke bagasjemessige) som godtas som grunnlag for bruk av taxi. I tillegg ville du måttet hatt rekvisisjon på forhånd dersom bruk av taxi skulle blitt refundert.

jeg får reise både til psykolog og spesialist etterbetalt ved å vise frem kvittering.nav skriver det på egenandelskortet.men mulig jeg er i en anna situasjon.utenom helsepleie,har jeg jo tt-kort til fritidsbruk.så jeg er kronisk syk...og bruk av drosje sees på som noe jeg har krav på

Skrevet

Hei,

Det er vel egentlig feil, for man kan skrive av summen som tilsvarer billigste reisemåte til sykehus/institusjon, så h*n får jo skrevet av litt av beløpet...

Skrevet

Du vil vel ikke få dekket hele beløpet så lenge det ikke var helsemessige årsaker til at du trengte drosje, men du får jo dekket billigste transport til og fra, så noe av summen vil du kunne få igjen for - ta kontakt med NAV, de ordner dette for deg...

Nei - du kan ikke skrive noe på egenandelskortet selv, men NAV kan gjøre dette i ettertid hvis du har bekreftelser/kvitteringer.

Skrevet

Det er vel egentlig feil, for man kan skrive av summen som tilsvarer billigste reisemåte til sykehus/institusjon, så h*n får jo skrevet av litt av beløpet...

Det står faktisk nå på nav sine sider at man ikke får refundert reiser innenfor bygrensen. Derfor er det ikke sikkert at noe som helst kan føres på egenandelskortet.

Gjest høstløv
Skrevet

Det står faktisk nå på nav sine sider at man ikke får refundert reiser innenfor bygrensen. Derfor er det ikke sikkert at noe som helst kan føres på egenandelskortet.

Reglene står her:

http://www.nav.no/page?id=356

Skrevet

Men syke mennesker får jo drosjerekvisisjon for å komme seg til legesenteret, og egenandelen skrives på egenandelskortet (evt. brukes frikort). Så jeg tror dette er snakk om full dekning av reiseutgifter, og da har trådstarter et problem ved at h*n ikke fikk rekvisisjon før reisen...

Gjest høstløv
Skrevet

Er ikke det den linken jeg oppga?

Jeg leste ikke tråden i rekkefølge

Leste bare innleggene etterhvert som de dukket opp på "siste 25" og så derfor ikke at du hadde lagt ved linken på et tidligere innlegg.

Beklager.

Skrevet

Men syke mennesker får jo drosjerekvisisjon for å komme seg til legesenteret, og egenandelen skrives på egenandelskortet (evt. brukes frikort). Så jeg tror dette er snakk om full dekning av reiseutgifter, og da har trådstarter et problem ved at h*n ikke fikk rekvisisjon før reisen...

De som ikke er i stand til å benytte offentlig transport, kan få rekvisisjon til annen transport (som f.eks. taxi) og vil i såfall også kunne skrive egenandelen på egenandelskortet. De som er i stand til å benytte kollektiv transport, vil vel derimot ikke få dekket transport innenfor en bys grenser slik jeg tolker navs regler.

Skrevet

Jeg leste ikke tråden i rekkefølge

Leste bare innleggene etterhvert som de dukket opp på "siste 25" og så derfor ikke at du hadde lagt ved linken på et tidligere innlegg.

Beklager.

Ok:-)

Gjest høstløv
Skrevet

De som ikke er i stand til å benytte offentlig transport, kan få rekvisisjon til annen transport (som f.eks. taxi) og vil i såfall også kunne skrive egenandelen på egenandelskortet. De som er i stand til å benytte kollektiv transport, vil vel derimot ikke få dekket transport innenfor en bys grenser slik jeg tolker navs regler.

Det var også satt en grense på 3 km reisevei een vei.

Skrevet

Det var også satt en grense på 3 km reisevei een vei.

Ikke hvis det er snakk om rekvisisjoner pga helsemessige årsaker.

Skrevet

Aha, det kan hende er riktig:-) Regner med at det er forskjell på å få dekket reiseutgifter, og hvis man får rekvisisjon...

Gjest høstløv
Skrevet

Ikke hvis det er snakk om rekvisisjoner pga helsemessige årsaker.

De står i en særklasse, og omfattes ikke av disse reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...