Gjest Geir Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Ja, nå nærmer det seg med stormskritt dere... http://www.timeanddate.com/norsk/omsommertid.html Søndag 29 mars klokken 0200 skal klokken stilles 1 time. Skal du (ja det gjelder deg og Lillemus) stille klokken i år? Blir det 1 time frem eller tilbake? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Klokken skal stilles en time frem og du får lov til å sove en time mindre den natt. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 etter at jeg fikk vite en god huskeregel for noen år siden har jeg ikke trengt å lure på dette med klokkestillinga... huskeregelen varat man alltid skal stille klokka mot sommeren. Om våren og man stiller mot sommeren blir det en time fram, og om høsten er jo sommeren over og da må man stille ei time bakover... 0 Siter
morsan Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 etter at jeg fikk vite en god huskeregel for noen år siden har jeg ikke trengt å lure på dette med klokkestillinga... huskeregelen varat man alltid skal stille klokka mot sommeren. Om våren og man stiller mot sommeren blir det en time fram, og om høsten er jo sommeren over og da må man stille ei time bakover... God huskeregel:-) Jeg husker det fordi jeg en gang for mange, mange år siden - den gangen vi stilte klokka tilbake i september - løp som en gærning for å rekke et regiontog, og kom én time for tidlig fordi jeg hadde glemt å stille klokka. Du kan si jeg var fornøyd over at det ikke var i mars;-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 etter at jeg fikk vite en god huskeregel for noen år siden har jeg ikke trengt å lure på dette med klokkestillinga... huskeregelen varat man alltid skal stille klokka mot sommeren. Om våren og man stiller mot sommeren blir det en time fram, og om høsten er jo sommeren over og da må man stille ei time bakover... Samme huskeregel bruker jeg. 0 Siter
laban Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Huskeregelen nedenfor er helt grei, Dessuten går det an å tenke på hensikten med sommertiden: Om sommeren er det veldig lyst tidlig om morgenen. Derfor er det ønskelig at vi står opp før vi ellers ville ha gjort, fordi det visstnok er så viktig at vi er oppe og virker og går i dette morgenlyset. For å få oss til å stå opp, bestemmer noen at vi skal lures til å tro at klokka er mer enn den egentlig er. Altså skal klokka stilles fram om våren. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Huskeregelen nedenfor er helt grei, Dessuten går det an å tenke på hensikten med sommertiden: Om sommeren er det veldig lyst tidlig om morgenen. Derfor er det ønskelig at vi står opp før vi ellers ville ha gjort, fordi det visstnok er så viktig at vi er oppe og virker og går i dette morgenlyset. For å få oss til å stå opp, bestemmer noen at vi skal lures til å tro at klokka er mer enn den egentlig er. Altså skal klokka stilles fram om våren. Ja, det er noe ordentlig lureri, og det tar en hel uke før kroppen har vennet seg til å sove en time tidligere om kvelden og å stå opp en time tidligere om morgenen. 0 Siter
Skyer Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 etter at jeg fikk vite en god huskeregel for noen år siden har jeg ikke trengt å lure på dette med klokkestillinga... huskeregelen varat man alltid skal stille klokka mot sommeren. Om våren og man stiller mot sommeren blir det en time fram, og om høsten er jo sommeren over og da må man stille ei time bakover... Samme her, en veldig god huskeregel :-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Dette er huskeregelen i Danmark. Når det blir sommer, stiller man hagemøblene frem, når det blir vinter, så stilles de tilbake i skuret:) En time fram i mars, en time tilbake i oktober. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 He, he, pleier ikke du å stille klokken lenge før tiden? Da trenger ikke du gjøre noe, men jeg stiller den nok frem;))) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Dette er huskeregelen i Danmark. Når det blir sommer, stiller man hagemøblene frem, når det blir vinter, så stilles de tilbake i skuret:) En time fram i mars, en time tilbake i oktober. Her er det "frem mot sommeren, tilbake til vinteren":) 0 Siter
3stakk Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Den er allered stilt. Går for sommertid året rundt 0 Siter
Gjest serdusola Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Tar det som det kommer. Passer det best med frem, blir det frem. Passer det best med tilbake, ja da bli blir det tilbake. Sånn er det med den saken! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Spring ahead, fall back... "Spring forward, autum back", har jeg lært.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 ''Skal du (ja det gjelder deg og Lillemus) stille klokken i år?'' Hvorfor skulle det ikke gjelde meg? ''Blir det 1 time frem eller tilbake?'' Man stiller den alltid mot årets sommer, altså frem en time nå og tilbake en time til høsten. 0 Siter
Gjest Uten signatur nå ja. :-) Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Hehe, dette lærer meg at jeg må lese hovedinnlegg mer nøye. Ble så usikker på om jeg skulles stilt klokken, men du skrev jo dato her da! :-) God søndag (uten sommertid!) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Klokken skal stilles en time frem og du får lov til å sove en time mindre den natt. Da legger eg meg bare en time før om kvelden da vet du. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 etter at jeg fikk vite en god huskeregel for noen år siden har jeg ikke trengt å lure på dette med klokkestillinga... huskeregelen varat man alltid skal stille klokka mot sommeren. Om våren og man stiller mot sommeren blir det en time fram, og om høsten er jo sommeren over og da må man stille ei time bakover... Så det er slik det henger sammen altså, jaja... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.