Gjest en datakløne Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Jeg driver og leser data. Og klarer ikke forstå følgende rundt dette med søkekriterier. Hva innebærer det å skrive * etter et søkeord? Hvilke websider søker du etter da? Kan noen hjelpe? Jeg har prøvd å søke med ordet fotball, men så ikke mønsteret.. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Setter du stjerne etter søkeordet, betyr det at du vil ha søkemotoren til å søke etter mer enn akkurat dette ordet. Det blir mest brukt, hvis du er usikker på hvordan et søkeord skrives, og skriver bare deler av ordet, eks. fotb* i stedet for å skrive ordet fotball helt ut. 0 Siter
Mrs D Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 * setter du inn i stedet for "alt". Skal du sjekke etter alle bildefiler i jpg-format skriver du f.eks *.jpg, det betyr at søkemotoren finner absolutt alle jpg-filer uansett hva de heter så lenge de har filendelsen jpg. Skal du sjekke om et domene-navn er i bruk kan du skrive navnpådomene.*, da vil det søkes på både no, com, net, biz osv osv. 0 Siter
Gjest datakløne Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Setter du stjerne etter søkeordet, betyr det at du vil ha søkemotoren til å søke etter mer enn akkurat dette ordet. Det blir mest brukt, hvis du er usikker på hvordan et søkeord skrives, og skriver bare deler av ordet, eks. fotb* i stedet for å skrive ordet fotball helt ut. Jeg vet at dette gjelder hvis du leter etter egne filer og slikt. Hadde det på Modul 2 i datakortet. Men er det det samme hvis du leter i en søkemotor som google? Det er det sistnevnte jeg skal søke i, og da med stjerne etter ordet. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Jeg vet at dette gjelder hvis du leter etter egne filer og slikt. Hadde det på Modul 2 i datakortet. Men er det det samme hvis du leter i en søkemotor som google? Det er det sistnevnte jeg skal søke i, og da med stjerne etter ordet. Ja, det virker slik, men prøv selv. Når du setter stjerne i stedet for å skrive akkurat det du søker etter, blir resultatet mye mer variert og uoversiktlig. 0 Siter
Gjest datakløne Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ja, det virker slik, men prøv selv. Når du setter stjerne i stedet for å skrive akkurat det du søker etter, blir resultatet mye mer variert og uoversiktlig. Takk. Det er uoversiktlig nok for meg uansett:o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.