Gå til innhold

Dårlig samvittighet (.

Anbefalte innlegg

Gjest leve med dette

Jeg har snakket med en nær venninne i hele dag. Hun bor sammen med en mann som ikke er noe grei. Psykopat med stor P.

Da hun dro føltes det som jeg overlot henne til "gribbene". At jeg svikter noe veldig, skulle vært der og hjulpet henne. Dette er en veldig fastlåst situasjon, jeg kan ikke si mere.

Jeg har selv ptsd, mye pga denne personen, mye pga masse annet. Nå er jeg så sliten etter bare denne dagen at jeg ikke kjenner igjen kroppen min. Hodet arbeider på høygir igjen. Er plaget med masse mareritt og jobbing når jeg skal sove ifra før.

Vet jeg skulle unngått dette, men hvordan unngå å leve? Jeg kan jo ikke gå å gjemme meg når jeg får besøk heller? Dessuten vil jeg jo så gjerne hjelpe, bare det at jeg tåler det ikke ;-(.

Dette var bare frustrasjon, har ikke noe spørsmål, følte bare behov for å sutre meg litt :(. Eller forresten, om det finnes noen som lever med ptsd og fungerer sånn noenlunde...vil gjerne ha noen råd. Jeg orker ikke å leve livet sånn som dette, å ikke tåle noen ting. Ikke morsomt å måtte isolere seg hele tiden heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325761-d%C3%A5rlig-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest billabo

Jeg syns du bør skjerme deg mere. Det er venninnen din som har valgt (og fortsatt velger) å bo sammen med denne mannen. Hvis det er sånn at dine plager kommer bl.a av denne mannen bør du be venninnen din gjøre noe med problemet, annet enn å bære seg ovenfor deg. Han bør ikke få ødelegge dere begge.

Gjest leve med dette

Jeg syns du bør skjerme deg mere. Det er venninnen din som har valgt (og fortsatt velger) å bo sammen med denne mannen. Hvis det er sånn at dine plager kommer bl.a av denne mannen bør du be venninnen din gjøre noe med problemet, annet enn å bære seg ovenfor deg. Han bør ikke få ødelegge dere begge.

Denne saken har som sagt flere sider. Jeg kan ikke skrive alt her, men det er så ille at jeg er kvalm og spyr.

Utrolig hvor lenge slike idioter lever også. Sikkert stygt skrevet, men jeg mener det.

''Eller forresten, om det finnes noen som lever med ptsd og fungerer sånn noenlunde...vil gjerne ha noen råd. Jeg orker ikke å leve livet sånn som dette, å ikke tåle noen ting. Ikke morsomt å måtte isolere seg hele tiden heller.''

Jeg lever greit med PTSD. Om jeg fikk velge hadde jeg selvfølgelig sluppet den problemstillingen, men det er ikke noe jeg tenker over i hverdagen lengre.

Hvordan kom jeg dit? Tja, si det. Ved å møte hver vonde tanke og følelse uten å gjemme meg, og dermed skremme mange flashbacks unna. Resten, det som ikke forsvinner og kanskje aldri vil gjøre det, har jeg sluttet å frykte. Det er ikke nå. Jeg er ikke i fare.

Når det kommer til det å ta innover seg andres smerte i situasjoner som ligner... Så kan jeg ikke stoppe det. Men igjen: Det er ikke farlig. Det gjør bare vondt.

Gjest leve med dette

''Eller forresten, om det finnes noen som lever med ptsd og fungerer sånn noenlunde...vil gjerne ha noen råd. Jeg orker ikke å leve livet sånn som dette, å ikke tåle noen ting. Ikke morsomt å måtte isolere seg hele tiden heller.''

Jeg lever greit med PTSD. Om jeg fikk velge hadde jeg selvfølgelig sluppet den problemstillingen, men det er ikke noe jeg tenker over i hverdagen lengre.

Hvordan kom jeg dit? Tja, si det. Ved å møte hver vonde tanke og følelse uten å gjemme meg, og dermed skremme mange flashbacks unna. Resten, det som ikke forsvinner og kanskje aldri vil gjøre det, har jeg sluttet å frykte. Det er ikke nå. Jeg er ikke i fare.

Når det kommer til det å ta innover seg andres smerte i situasjoner som ligner... Så kan jeg ikke stoppe det. Men igjen: Det er ikke farlig. Det gjør bare vondt.

Så bra at du har funnet en måte å takle ptsd på. Det gir jo håp.

Tror problemet mitt ligger i at jeg ofte må møte på personer som har vært slem. Dette trigger jo alt av følelser og forsterker alle symptomene.

Bra å ha dette stedet og skrive av seg litt på. Jeg må ligge litt lavt i noen dager nå, vet jo at ting blir bedre bare jeg gjemmer meg.

Men jeg vet aldri når en viss person dukker opp igjen (dette skjer med jevne mellomrom sånn som idag), og da tar det veldig lang tid før jeg kommer meg igjen.

Jeg bruker medisiner for å bli litt sterkere, kjenner at dette hjelper litt ihvertfall. Takk for at du svarte :-)

Så bra at du har funnet en måte å takle ptsd på. Det gir jo håp.

Tror problemet mitt ligger i at jeg ofte må møte på personer som har vært slem. Dette trigger jo alt av følelser og forsterker alle symptomene.

Bra å ha dette stedet og skrive av seg litt på. Jeg må ligge litt lavt i noen dager nå, vet jo at ting blir bedre bare jeg gjemmer meg.

Men jeg vet aldri når en viss person dukker opp igjen (dette skjer med jevne mellomrom sånn som idag), og da tar det veldig lang tid før jeg kommer meg igjen.

Jeg bruker medisiner for å bli litt sterkere, kjenner at dette hjelper litt ihvertfall. Takk for at du svarte :-)

''Tror problemet mitt ligger i at jeg ofte må møte på personer som har vært slem. Dette trigger jo alt av følelser og forsterker alle symptomene.''

Uff. Jeg er såkalt "velfungerende", men det hadde jeg absolutt ikke taklet. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å få kontroll over PTSD'en da. Jeg kan ikke annet enn å sende deg en stor klem og formane deg om å ta vare på deg selv - først og fremst. Man kan ikke redde verden om man har en dårlig dag, pleier samboeren min å si til meg ;)

Annonse

Gjest leve med dette

''Tror problemet mitt ligger i at jeg ofte må møte på personer som har vært slem. Dette trigger jo alt av følelser og forsterker alle symptomene.''

Uff. Jeg er såkalt "velfungerende", men det hadde jeg absolutt ikke taklet. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å få kontroll over PTSD'en da. Jeg kan ikke annet enn å sende deg en stor klem og formane deg om å ta vare på deg selv - først og fremst. Man kan ikke redde verden om man har en dårlig dag, pleier samboeren min å si til meg ;)

Tror jeg hadde vært mye bedre om jeg hadde flyttet, helst til en annen planet eller verdensdel. Men det er ganske umulig slik som ting er nå. Det nytter ikke.

Jeg sloss hele tiden for å få ting litt bedre, men ikke godt å ha en slik tilværelse heller. Er så anspent at jeg har smerter i alle muskler, plutselig er jeg helt kraftløs og blir liggende.

Kanskje jeg burde melde meg helt ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...