Gå til innhold

overvektig av medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Nattsvermer

Hei..

Min samboer har i den siste tiden vert plaget av angst og depresjoner. Av dette har han måttet gå på flere forskjellige medisiner i lang tid. Dette har ført til en stor vektøkning. Han er 25 år, rundt 164 høy og over 100 kg...Dette er MYE ettersom han før vektøkningen vegde kun 60kg!!

Vekten har ført til sterkere angst som igjen har ført til dyype depresjoner. Medisisnene har han sluttet på pga dårlig/ingen virkning.

Angsten gjør at han ikke vil ut å trene. Han vil ikke vise seg utendørs i angst for å møte mennesker som vil se at han har lagt på seg...

Det jeg lurer på om det er noen måte han kan gå RASKT ned i vekt på siden vekten fører til store problemer psykisk og fysisk.

Han vil på ingen måte kunne greie dette på egen hånd.

Er det noe som fettsuging eller lignende som kan hjelpe på han?

Eller vil han feks kunne få støtte til en trim sykkel eller lignende som han kan bruke innendørs i sitt eget hjem?

Det er veldig viktig for han dette her. Og ikke minst for meg og vår datter på et år som trenger ham nå, mer enn noen gang!

håper det finnest hjelp og rettferdighet..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32590-overvektig-av-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Fettsuging og lignende vil ikke kunne ta bort store nok fettmengder, så han må nok forbrenne de. Ved så stor overvekt er det ofte vanskelig å få til forbrenning fordi man gruer seg for å vise seg ute og fordi det blir så tungt å bevege seg at man gjør det minst mulig. En trimsykkel er en svært god ide. Jeg kjenner ikke til støttetiltak, men dette er så viktig for helsa hans både fysisk og psykisk at det er noe dere bør prioritere høyt selv. Han bør også få hjelp til et godt kostopplegg. Grete Rohde sine opplegg er gode, har fått positiv vurdering i vitenskapelige artikler i Tidsskift for den norske lægeforening. Dersom han kvir seg for slike selvhjelpsgrupper også, kunne han kanskje få henvisning til en ernæringsfysiolog ved nærmeste sykehus. Xenical vil være aktuellt, men koster jo også mye penger.

Jeg håper dette lykkes for ham, men det vil kreve en betydelig egeninnsats fra ham også. Lykke til for dere alle tre.

Gjest Nattsvermer

Fettsuging og lignende vil ikke kunne ta bort store nok fettmengder, så han må nok forbrenne de. Ved så stor overvekt er det ofte vanskelig å få til forbrenning fordi man gruer seg for å vise seg ute og fordi det blir så tungt å bevege seg at man gjør det minst mulig. En trimsykkel er en svært god ide. Jeg kjenner ikke til støttetiltak, men dette er så viktig for helsa hans både fysisk og psykisk at det er noe dere bør prioritere høyt selv. Han bør også få hjelp til et godt kostopplegg. Grete Rohde sine opplegg er gode, har fått positiv vurdering i vitenskapelige artikler i Tidsskift for den norske lægeforening. Dersom han kvir seg for slike selvhjelpsgrupper også, kunne han kanskje få henvisning til en ernæringsfysiolog ved nærmeste sykehus. Xenical vil være aktuellt, men koster jo også mye penger.

Jeg håper dette lykkes for ham, men det vil kreve en betydelig egeninnsats fra ham også. Lykke til for dere alle tre.

Jeg spurte også dette spørsmålet på trygdespørsmål(med tanke på støtte til trimsykkel). Der fikk jeg som svar at jeg kunne kontakte hjelpemiddelsentralen..er dette aktuelt? Er hans problem så stort at de kanskje kan hjelpe ham med dette?

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Jeg spurte også dette spørsmålet på trygdespørsmål(med tanke på støtte til trimsykkel). Der fikk jeg som svar at jeg kunne kontakte hjelpemiddelsentralen..er dette aktuelt? Er hans problem så stort at de kanskje kan hjelpe ham med dette?

Jeg har ikke vært klar over at hjelpemiddelsentralen kanskje kan gi hjelp til ergometersykkel i en slik sammenheng, men at behovet for det er stort er jeg helt enig i. Det vil nok i så fall trenges en erklæring fra legens hans også om at det er behov for dette. Det skader i alle fall ikke å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...