Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Er det mulig å bli kvitt alle former for avhengighet? Jeg ønsker å bli et menneske uten avhengigheteter, det hemmer meg voldsomt. Hele livet mitt har jeg vært avhengig av søtsaker, og det har jeg lidd for rent vektmessig. Jeg har i flere perioder greid å gå ned i vekt, mye også, men aldri greid å bli der. Dette har selvfølgelig sammenheng med trening også, i perioder jeg har gått ned har jeg trent hardt og mye, mens jeg i periodene med vektoppgang ikke har trent (pga. skader/operasjoner, stort sett). Jeg har nå greid å holde helt fin matchvekt i over et halvt år, og bestemte meg for å gå løs på neste avhengighet - røyken. Røyken er kutta, og sukkersuget er helt sykt. I tillegg biter jeg negler igjen. Spiser sjokolade og biter negler. Det er grusomt! Jeg blir feit igjen. (Ikke si at det bare er å ikke ha noe i hus, jeg spiser rent sukker også, jeg, om så er) Spørsmålet er: Er det slik at jeg som person _alltid_ vil være avhengig av noe? Uansett? Eller kan jeg bli kvitt alle avhengigheter? Hvis ja - hvordan? Er det kun ren viljestyrke det går på? Eller er dette diagnosebelagt? Jeg sliter så sinnsykt, og er helt på grensa til depresjon (har vært der før, så jeg vet hva depresjon er). Og det vil jeg ikke! Hva er verst - røyker med 185 i maxpuls, med kondisjonstrening daglig, eller overvektig (ca + 30 kg ender jeg på som regel) og deprimert, og uten trening? (Jeg har ikke lyst til å røyke igjen heller, siden jeg har fått det mye bedre med pusten/lungene. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal løse dette.) Og - slike som meg, er det bare flaks at det er røyk og sukker vi er avhengige av, kunne det like gjerne vært alkohol/narko? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Søttergodt Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har det akkuratt som deg. Jeg slutta å røyke for 9 år siden Har hatt noen korte glipp hvor jeg har røyket noen uker for så å kutte ut igjen. Kort fortalt. Jeg slutta å røyke og la på meg 30 kg. Jeg har stabilisert vekta, men det er daglig en kamp mot søtsuget og kiloene. Jeg synes det tar veldig mye av livskvaliteten hele tiden å tenke på hva og hvor mye jeg spiser. Når jeg røyker mister jeg søtsuget og raser ned i vekt. Jeg røykte litt i fjor i 2-3 mnd. Uten anstrengelser gikk jeg ned 7 kg som selvfølgelig kom tilbake når jeg sluttet. Jeg vil heller være litt rund og røykefri, helse gevinsten er mye større som ikke røyker. Men livskvaliteten er dårligere når jeg kjemper mot vekt og søtsug daglig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dette klarer du! Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har det akkuratt som deg. Jeg slutta å røyke for 9 år siden Har hatt noen korte glipp hvor jeg har røyket noen uker for så å kutte ut igjen. Kort fortalt. Jeg slutta å røyke og la på meg 30 kg. Jeg har stabilisert vekta, men det er daglig en kamp mot søtsuget og kiloene. Jeg synes det tar veldig mye av livskvaliteten hele tiden å tenke på hva og hvor mye jeg spiser. Når jeg røyker mister jeg søtsuget og raser ned i vekt. Jeg røykte litt i fjor i 2-3 mnd. Uten anstrengelser gikk jeg ned 7 kg som selvfølgelig kom tilbake når jeg sluttet. Jeg vil heller være litt rund og røykefri, helse gevinsten er mye større som ikke røyker. Men livskvaliteten er dårligere når jeg kjemper mot vekt og søtsug daglig. Jeg har også vært røyker og storspiser av sjokolade og har vent meg av med begge deler. Jeg sluttet å røyke for 7 år siden og ble også fysen på noe å spise. Jeg gikk opp 13 kg og var litt tung i utgangspunktet. Det jeg tenkte når jeg sluttet vat at jeg skulle fokusere på en ting av gangen, først røyken og så vekta. Og slik gjorde jeg det. I dag hadde jeg gjort det litt anderledes, jeg ville fokusert på vekt samtidig med røykeslutt. Et forslag er at du melder deg inn i VG`s vektklubb og får hjelp med maten. De har et veldig godt opplegg, samt et forum hvor du kan få hjelp og støtte av likesinnede. Problemet med søtsug er at jo mer søtt du spiser jo mer gir kroppen signaler om at den vil ha mer. Det er faktisk en vei ut, men du må ville det. Slutt å spis søtsaker, og ta en fukt hver gang søtsuget kommer. Jo lengere tid du klarer dette jo enklere blir det. La også være å spise søtt på lørdagen den første måneden slik at du venner kroppen helt av med søtt. Slik har jeg gjort det og det funker. Men det krever innsats. Nå spiser jeg søtt maks 6 ganger i året. Joda jeg har lyst på godis innimellom men jeg gir ikke etter for lysten hver gang. Så nå er jeg en normalvektig ikke røyker med lave tannlege utgifter:-) Og det trives jeg veldig godt med. Stå på du greier hvis du vil!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Viljestyrke! Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Begge deler handler om viljestyrke, og så lenge du har greid å slutte å røyke har du har mer enn nok av det. Da jeg sluttet å røyke for snart 8 år siden merket jeg med en gang at jeg ble mindre andpusten. Hva med å seile på den gode bølgen, og kom i gang med trening i stedefor å gi etter for søtsuget? Jeg kunne jo plutselig løpe uten at det pep i brystet. PS: Husk å ha gulerøtter, epler, apelsin etc i huset til enhver tid. Det er ikke godt som sjokolade, det smaker ikke i nærheten av sjokolade, men etter en stund gjør faktisk frukt og grønt samme nytten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Begge deler handler om viljestyrke, og så lenge du har greid å slutte å røyke har du har mer enn nok av det. Da jeg sluttet å røyke for snart 8 år siden merket jeg med en gang at jeg ble mindre andpusten. Hva med å seile på den gode bølgen, og kom i gang med trening i stedefor å gi etter for søtsuget? Jeg kunne jo plutselig løpe uten at det pep i brystet. PS: Husk å ha gulerøtter, epler, apelsin etc i huset til enhver tid. Det er ikke godt som sjokolade, det smaker ikke i nærheten av sjokolade, men etter en stund gjør faktisk frukt og grønt samme nytten... Jeg er meget godt trent fra før, løper lett ei mil og har maxpuls på 185. Det er svært akseptabelt når man er over 40. Men ellers er det jo et godt tips. Det er ikke bare et psykisk sug. Det er i høyeste grad fysisk. (Jeg tror ikke helt du forsto problemstillingen min...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har det akkuratt som deg. Jeg slutta å røyke for 9 år siden Har hatt noen korte glipp hvor jeg har røyket noen uker for så å kutte ut igjen. Kort fortalt. Jeg slutta å røyke og la på meg 30 kg. Jeg har stabilisert vekta, men det er daglig en kamp mot søtsuget og kiloene. Jeg synes det tar veldig mye av livskvaliteten hele tiden å tenke på hva og hvor mye jeg spiser. Når jeg røyker mister jeg søtsuget og raser ned i vekt. Jeg røykte litt i fjor i 2-3 mnd. Uten anstrengelser gikk jeg ned 7 kg som selvfølgelig kom tilbake når jeg sluttet. Jeg vil heller være litt rund og røykefri, helse gevinsten er mye større som ikke røyker. Men livskvaliteten er dårligere når jeg kjemper mot vekt og søtsug daglig. ''Men livskvaliteten er dårligere når jeg kjemper mot vekt og søtsug daglig.'' Dette er en utrolig god oppsummering, der satte du ord på akkurat det jeg føler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhaaaaaalek Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er meget godt trent fra før, løper lett ei mil og har maxpuls på 185. Det er svært akseptabelt når man er over 40. Men ellers er det jo et godt tips. Det er ikke bare et psykisk sug. Det er i høyeste grad fysisk. (Jeg tror ikke helt du forsto problemstillingen min...) Jeg har en slik personlighet som lett blir avhengig av ting. Jeg vet at en ikke skal bytte ut en avhengighet med en annen. Men likevel når jeg er stressa og har angst velger jeg å trene eller rengjøre. Jeg kan sågar bli stressa når jeg ikke får trent. At jeg opplever abstinenssymptomer. Men det er så mye bedre for helsen min enn å hive i meg masse mat. Så jeg har vel etterhvert fått et noe pragmatisk forhold til det. Men nå har jeg også begynt i terapi og opplever at jeg ved å registrere følelsene mine og være mer oppmerksom så får jeg ikke alltid behovet for å hive i meg masse mat etc. At jeg kan tenke over er jeg egentlig sulten, hvorfor har jeg behov for å røyke nå etc. Det er jo en fysisk komponent til avhengighet. Men så er det også en psykisk en. Hvis en er blitt vant til å ta en røyk hvis en er urolig, stressa, kjeder seg etc vil dette ofte skje helt ubevist. Kan oppleve å ha lyst på noe sjokolade og egentlig er det følelser jeg agerer utifra. Det trenger ikke være noe dramatisk engang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kutt ut sukker, spis frukt og grønnsaker istedet. Suget går da over etter noen få dager. Begynn å trene istedet, jeg har funnet ut at det er det beste jeg kan være avhengig av, i tillegg til dol :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kutt ut sukker, spis frukt og grønnsaker istedet. Suget går da over etter noen få dager. Begynn å trene istedet, jeg har funnet ut at det er det beste jeg kan være avhengig av, i tillegg til dol :-) ''Kutt ut sukker'' Eh... Det er jo dette jeg sliter voldsomt med, da... Hadde det vært så enkelt hadde jeg jo gjort det for lenge siden. Og, jeg er utrolig godt trent, så det er ikke slik at jeg kan gjøre noe mer der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ''Kutt ut sukker'' Eh... Det er jo dette jeg sliter voldsomt med, da... Hadde det vært så enkelt hadde jeg jo gjort det for lenge siden. Og, jeg er utrolig godt trent, så det er ikke slik at jeg kan gjøre noe mer der. Okey :-). Det er bare slik dette virker på meg. Kutter alle karbohydrater jeg da, i form av hvetemel, pasta, poteter, sukker. Men spiser grovt mel, frukt og grønnsaker. Da går suget etter noe søtt over etter noen dager hos meg. Men vi er jo ikke alle like da :-). Har du forsøkt dette forresten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ''Kutt ut sukker'' Eh... Det er jo dette jeg sliter voldsomt med, da... Hadde det vært så enkelt hadde jeg jo gjort det for lenge siden. Og, jeg er utrolig godt trent, så det er ikke slik at jeg kan gjøre noe mer der. Spiser du krom? Om ikke bør du forsøke dette fra heleskosten, har meget god effekt på søtsug. (du bør passe på å holde blodsukkeret ditt stabilt, jevne måltider osv men jeg tar det som en selvfølge at du vet dette). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Okey :-). Det er bare slik dette virker på meg. Kutter alle karbohydrater jeg da, i form av hvetemel, pasta, poteter, sukker. Men spiser grovt mel, frukt og grønnsaker. Da går suget etter noe søtt over etter noen dager hos meg. Men vi er jo ikke alle like da :-). Har du forsøkt dette forresten? ''Kutter alle karbohydrater jeg da, i form av hvetemel, pasta, poteter, sukker.'' Det er svært drastisk å gå til slike skritt, særlig fordi jeg har familie. Det blir enormt opplegg rundt mat om jeg skal ha helt spesielle ting hele tiden. Spørsmålet mitt går ut på helt andre ting... Jeg har ca 1 mill råd om hvordan man skal gå ned i vekt, hvordan man skal komme seg i trening osv., men det er ikke det som er poenget mitt her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Spiser du krom? Om ikke bør du forsøke dette fra heleskosten, har meget god effekt på søtsug. (du bør passe på å holde blodsukkeret ditt stabilt, jevne måltider osv men jeg tar det som en selvfølge at du vet dette). Jeg mangler ikke krom, og krom virker ikke slik på mitt søtsug. Jeg spiser jevne måltider. Det er ikke måltidene som er problemet. Og i denne omgangen var ikke spørsmålet mitt hvordan gå ned i vekt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg mangler ikke krom, og krom virker ikke slik på mitt søtsug. Jeg spiser jevne måltider. Det er ikke måltidene som er problemet. Og i denne omgangen var ikke spørsmålet mitt hvordan gå ned i vekt... Jeg har ikke nevnt noe som helst om vekt. Jeg snakket om krom og et stabilt blodsukker for å stille søtsug. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ''Kutter alle karbohydrater jeg da, i form av hvetemel, pasta, poteter, sukker.'' Det er svært drastisk å gå til slike skritt, særlig fordi jeg har familie. Det blir enormt opplegg rundt mat om jeg skal ha helt spesielle ting hele tiden. Spørsmålet mitt går ut på helt andre ting... Jeg har ca 1 mill råd om hvordan man skal gå ned i vekt, hvordan man skal komme seg i trening osv., men det er ikke det som er poenget mitt her... Så drastisk er det faktisk ikke. Der er masse flotte kokebøker som gjør dette lettvint og greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Viljestyrke! Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er meget godt trent fra før, løper lett ei mil og har maxpuls på 185. Det er svært akseptabelt når man er over 40. Men ellers er det jo et godt tips. Det er ikke bare et psykisk sug. Det er i høyeste grad fysisk. (Jeg tror ikke helt du forsto problemstillingen min...) Hm. Nei jeg la ikke merke til hvor godt trent du var nei, for jeg hang meg opp i at du innimellom hadde en overvekt på 30 kg. Som regel henger jo ikke det sammen med det å være topptrent, så der har du jo et stort fortrinn. Men egentlig skjønner jeg ikke helt hva du sier heller, for ett sted sier du alltid har hatt et søtsug, så sier du et annet sted at det er røykekuttet som søtsug. Og så sier du ellers at du går opp når du ikke trener, men at du bare har hatt treningspauser når du har vært skadet eller vært nyoperert. Hvorfor kan du ikke bare slutte å røyke og fortsette å trene da? Vil ikke det holde vekten din (som du sier er i ferd med å utløser depresjon) i sjakk da? Men om det er sukkeravhengigheten du vil til livs har jeg ett råd: Kutt ut alt sukker i kosten. Greier du å holde deg borte fra sukker i tre uker slipper sukkersuget taket. Og ønsker du å prøve dette må du ikke bare kutte godteri, men også ferdigmat og søt frukt i samme periode. Det er MASSE sukker i ferdigsupper etc. Det er også mange som opprettholder sukkersuget ved å spise søt frukt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har ikke nevnt noe som helst om vekt. Jeg snakket om krom og et stabilt blodsukker for å stille søtsug. OK, beklager... Er så sliten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Så drastisk er det faktisk ikke. Der er masse flotte kokebøker som gjør dette lettvint og greit. Jo, det er drastisk. Jeg satte meg inn i dette da jeg skulle velge slankemetode, og dette er et opplegg som ikke passer alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avhengig av noe hele tiden Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hm. Nei jeg la ikke merke til hvor godt trent du var nei, for jeg hang meg opp i at du innimellom hadde en overvekt på 30 kg. Som regel henger jo ikke det sammen med det å være topptrent, så der har du jo et stort fortrinn. Men egentlig skjønner jeg ikke helt hva du sier heller, for ett sted sier du alltid har hatt et søtsug, så sier du et annet sted at det er røykekuttet som søtsug. Og så sier du ellers at du går opp når du ikke trener, men at du bare har hatt treningspauser når du har vært skadet eller vært nyoperert. Hvorfor kan du ikke bare slutte å røyke og fortsette å trene da? Vil ikke det holde vekten din (som du sier er i ferd med å utløser depresjon) i sjakk da? Men om det er sukkeravhengigheten du vil til livs har jeg ett råd: Kutt ut alt sukker i kosten. Greier du å holde deg borte fra sukker i tre uker slipper sukkersuget taket. Og ønsker du å prøve dette må du ikke bare kutte godteri, men også ferdigmat og søt frukt i samme periode. Det er MASSE sukker i ferdigsupper etc. Det er også mange som opprettholder sukkersuget ved å spise søt frukt. Lykke til! ''Hm. Nei jeg la ikke merke til hvor godt trent du var nei, for jeg hang meg opp i at du innimellom hadde en overvekt på 30 kg. Som regel henger jo ikke det sammen med det å være topptrent, så der har du jo et stort fortrinn.'' Jeg er i så god for nå, og nå er jeg ikke overvektig (enda). ''Men egentlig skjønner jeg ikke helt hva du sier heller, for ett sted sier du alltid har hatt et søtsug, så sier du et annet sted at det er røykekuttet som søtsug. Og så sier du ellers at du går opp når du ikke trener, men at du bare har hatt treningspauser når du har vært skadet eller vært nyoperert.'' Jeg har alltid hatt søtsug, men jeg har greid å tidvis holde det under kontroll. Når jeg har hatt harde treningsperioder, f.eks., da har søtsuget vært mindre, og jeg har kontrollert suget med å ta en røyk. ''Hvorfor kan du ikke bare slutte å røyke og fortsette å trene da? Vil ikke det holde vekten din (som du sier er i ferd med å utløser depresjon) i sjakk da?'' Jeg har slutta å røyke, og jeg har blitt skadet. Langtidsskadet. Og jeg klarer ikke å stå imot både røyksug, søtsug og trangen til å bite negler. ''Men om det er sukkeravhengigheten du vil til livs har jeg ett råd: Kutt ut alt sukker i kosten. Greier du å holde deg borte fra sukker i tre uker slipper sukkersuget taket. :)'' Det er jo det jeg ikke greier. Jeg blir desperat. Da blir det røyk igjen. Og det vil jeg ikke. ''Og ønsker du å prøve dette må du ikke bare kutte godteri, men også ferdigmat og søt frukt i samme periode. Det er MASSE sukker i ferdigsupper etc. Det er også mange som opprettholder sukkersuget ved å spise søt frukt. Lykke til! :)'' Det greier jeg ikke. Spørsmålet mitt er om det er mulig å bli kvitt alle avhengigheter, eller om noen av oss faktisk er satt sammen slik at vi alltid vil være avhengig av noe. At vi ikke klarer oss uten disse uvanene. Og om det da er noe galt med oss. Med meg. Om jeg skal ha en diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ''Hm. Nei jeg la ikke merke til hvor godt trent du var nei, for jeg hang meg opp i at du innimellom hadde en overvekt på 30 kg. Som regel henger jo ikke det sammen med det å være topptrent, så der har du jo et stort fortrinn.'' Jeg er i så god for nå, og nå er jeg ikke overvektig (enda). ''Men egentlig skjønner jeg ikke helt hva du sier heller, for ett sted sier du alltid har hatt et søtsug, så sier du et annet sted at det er røykekuttet som søtsug. Og så sier du ellers at du går opp når du ikke trener, men at du bare har hatt treningspauser når du har vært skadet eller vært nyoperert.'' Jeg har alltid hatt søtsug, men jeg har greid å tidvis holde det under kontroll. Når jeg har hatt harde treningsperioder, f.eks., da har søtsuget vært mindre, og jeg har kontrollert suget med å ta en røyk. ''Hvorfor kan du ikke bare slutte å røyke og fortsette å trene da? Vil ikke det holde vekten din (som du sier er i ferd med å utløser depresjon) i sjakk da?'' Jeg har slutta å røyke, og jeg har blitt skadet. Langtidsskadet. Og jeg klarer ikke å stå imot både røyksug, søtsug og trangen til å bite negler. ''Men om det er sukkeravhengigheten du vil til livs har jeg ett råd: Kutt ut alt sukker i kosten. Greier du å holde deg borte fra sukker i tre uker slipper sukkersuget taket. :)'' Det er jo det jeg ikke greier. Jeg blir desperat. Da blir det røyk igjen. Og det vil jeg ikke. ''Og ønsker du å prøve dette må du ikke bare kutte godteri, men også ferdigmat og søt frukt i samme periode. Det er MASSE sukker i ferdigsupper etc. Det er også mange som opprettholder sukkersuget ved å spise søt frukt. Lykke til! :)'' Det greier jeg ikke. Spørsmålet mitt er om det er mulig å bli kvitt alle avhengigheter, eller om noen av oss faktisk er satt sammen slik at vi alltid vil være avhengig av noe. At vi ikke klarer oss uten disse uvanene. Og om det da er noe galt med oss. Med meg. Om jeg skal ha en diagnose. Her har du i hvertfall definisjonen på avhengighet. http://no.wikipedia.org/wiki/Avhengighet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325918-nhd-avhengighet/#findComment-2715730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.