Gå til innhold

Var det en konstruktiv grunn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei SMIR!

Hyggelig å se deg her inne igjen! Har tenkt en del på deg siden sist. Som jeg har skrevet til deg før, så har du kastet lys over en del fenomen som jeg kan kjenne meg igjen i. I særdeleshet kjenner jeg meg igjen i den vanvittige vinglingen mellom det å innse at man har en lidelse, til så å føle at det hele er en illusjon eller misforståelse. Jeg sliter som nevnt selv med dette, og som deg plages jeg av tanken om at det hele kanskje bunner i en slags åndelig latskap. Kvalene omkring dette å motta ytelser fra det offentlige er også påtrengende fra tid til annen.

Forleden dag snublet jeg over denne linken, og tenkte da umiddelbart på at jeg ville vise den til deg.

Godt derfor at du tar en liten tur innom.

http://www.nami.org/Content/Microsites86/NAMI_Albuquerque/Home82/Current_Activities/NAMIWalks6/Briefing-anosognosia_(05).pdf

Håper det går greit med studiene dine og at du har overskudd til å kjenne at våren er i anmarsj.

Beste hilsener fra

Takk for bra link =)

Men tror du dette gjelder meg, da? Jeg er jo bare schizotyp ifølge diagnosene....

Dette er jo noe NHD kanskje kan svare deg (oss) på. Det er i alle fall et interessant fenomen, og som kan forklare noe av den manglende sykdomsinnsikten som noen av oss sliter med i perioder.

(Jeg tar meg den frihet å rette NHDs oppmerksomhet i denne retning).

Hva med å ikke velge enten eller? Jeg synes de fungerte bra da du brenset DOL-aktiviet ti etter kl 18.

Du kan ike forvente at ting skal bli lettere rett etter man har startet behandling. Hva med å gjøre overgangen litt bedre enn om du sltter brått. Eksempel til reduksjon er å gå ifra den grensa til etter kl 18, men redusere med en time hver uke. Bare et forslag! Du kan jo stte deg et mål om kanskje komme ned i 1 time? Begynn med å trappe ned ovenfra, dvs at du beholder klokkeslettet 18. Til slutt er du på nett fra 18 til 19!Da får du god ttid til trening, gå tur, studier osv.

Lykke til! :)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er jo noe NHD kanskje kan svare deg (oss) på. Det er i alle fall et interessant fenomen, og som kan forklare noe av den manglende sykdomsinnsikten som noen av oss sliter med i perioder.

(Jeg tar meg den frihet å rette NHDs oppmerksomhet i denne retning).

Takk for linken :-)

Svaret er ikke viten, men kvalifisert synsing. Siden schizotypi av mange oppfattes som en "schizophrenia light", er det ikke urimelig å tenke at denne tilstanden er relativt hyppig også hos schizotype.

Problemet er i hvert fall enormt. Dette er sikkert den enkeltfaktor som leder til mest sykdom, lidelse, funksjonssvikt og kostnader innen denne delen av psykiatrien.

Tror ikke NHD støtter opp om mer for meg å gruble på. =)

Men må nevne at jeg av og til lurer på om schizofreni ikke er den rette diagnosen. Det kommer jo i lette utgaver.

Ja, når du nevner det, så tenker jeg ofte, ofte, ofte at jeg har fått feil diagnose. Jeg føler at diagnosen er satt på grunnlag av en misforståelse. Jeg har ikke noen av de typiske trekkene som kjennetegner schizofrene. Jeg er for eksempel veldig sosialt anlagt og jeg har god orden på livet mitt. Jeg har fullført en lang utdannelse, bor i egen leilighet og har fasong på økonomien.

Jeg tror faktisk at ingen ville tro det var noe "galt" med meg hvis jeg ikke hadde fortalt om det. Derfor holder jeg det i all hovedsak for meg selv. Jeg anbefaler ikke overdreven "outing". Det er etter min oppfatning ren ønsketenkning å tro at folk ikke har fordommer.

Jeg venter på å våkne opp av denne tidvis ubehagelige drømmen, og å være uten denne diagnosen. Jeg tenker ofte at det å akseptere diagnosen er en dårlig unskyldning som kamuflerer en form for mental latskap.

Vel, bare noen tanker fra meg...

Vingler sånn jeg... noen ganger tenker jeg at jeg faktisk har den alvorlige lidelsen, men for det meste tenker jeg at jeg ikke har noen lidelse i det hele tatt... som fører med seg masse dårlig samvittighet kan du skjønner.

Jepp...skjønner nøyaktig hva du mener!

Det å gå slik med dårlig samvittighet er undergravende og slitsomt.

Hvis jeg skal være helt ærlig, og nå sier jeg det rett ut, så føler jeg at jeg har ført hele min verden bak lyset. Med "verden" mener jeg helsevesenet, NAV, og de menneskene som vet at jeg har vært og er innrullert i behandlingsapparatet. Jeg føler tidvis at jeg egentlig er en manipulator av rang. Det er fælt å kjenne på dette, men kanskje vil det være en lettelse å innrømme det.

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor all den hjelp og støtte som er blitt meg til del. Det er å kaste perler for svin. Egentlig er det det.

Gjest Velkommen tilbake!

Ja, du vet jo åssen jeg er... koker opp en hel masse lidelse for å få være i sentrum en stakket stund...

Jeg forstår! Når man er alene med sine lidelser er det godt å kunne bruke internett for å kommunisere. Skriv mer. Du har mange konstruktive tanker til nytte for oss andre.

Spiller det noen rolle om jeg har schizotyp lidelse eller schizofreni som diagnose?

Syns det virker som jeg burde ha hatt schizofreni som diagnose.

Jeg vet at det er NHD som kan svare deg på dette. Men jeg har noen tanker om saken.

Jeg har fått en del forskjellige diagnoser på bakgrunn av ulike diagnostiske verktøy. Den største smørbrødlisten (en samling fryktingytende trekk relatert til de ulike pf'ene) fikk jeg av en lege/psykiater (dvs. under spesialisering). Han diagnostiserte meg med et spørreskjema som (i følge NHD, da jeg spurte ham den gang) ikke var egnet til å stille slike diagnoser med.

Et annet sted (hos en privatpraktiserende psykolog) har jeg fått diagnosen c-ptsd.

Under de to siste innleggelsene har jeg fått diagnosen uspesifisert schizofreni.

Etter en omfattende diagnostisering som varte i flere dager pluss MR og nevropsykologisk test (alt dette som del av TOP-prosjektet) ble den siste diagnosen bekreftet.

Det jeg vil frem til med alt dette er at det kan ta tid å lande på en endelig diagnose. Kanskje lander en aldri på noe endelig i behandlingsapparatet?

Ved å be om "second opinion" vil du kunne få prøvet om schizotyp-diagnosen din kanskje rettere sagt er en schizofreni?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...