Gå til innhold

hjerteproblemer eller psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil gjerne ha et svar om Raynauds-syndrom kan forårsake hjerteproblemer. Jeg fikk hjerteproblemer for mindre enn et år siden som slo ut både på vanlig EKG og arbeids-EKG - men det hele ble avskrevet som psykiske problemr siden jeg sliter med en overgrepsproblematikk fra barndommen. Er det riktig at psykiske problemer kan slå ut på EKG - eller kan det også ha sin opprinnelse i Raynauds-syndromet som jeg også sliter med? Takknemlig for svar - anerledes -

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32601-hjerteproblemer-eller-psykiske-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Annerledes.

Raynauds sykdom er en tilstand hvor de mindre pulsårer (arterier) har tendens til spasmer (krampaktige sammentrekninger). Dette kan gi alvorlige komplikasjoner, med bl.a. sårdannelse, smerter, truende koldbrand, etc. i de ytterste delene av disse årene, d.v.s. på fingre, tær, hud, av og til i mave-tarm-området.

Raynaud kan være en primær tilstand, og meget taler for at det er vesentlige arvelige faktorer med i dette.

Imidlertid har flere Raynaud-pasienter denne tilstanden som følge av annen sykdom (sekundær Raynaud), og til disse hører endel av de såkalte kollagene sykdommer.

Det er ikke øket hyppighet av hjertesykdom hos Raynaud-pasienter. Imidlertid vil en annen tilgrunnliggende sykdom kunne ha følger for hjertet (ved sekundær Raynaud).

Det er godt mulig å ha hjertesykdom i tillegg til en Raynaud-lignende tilstand. Det er neppe trolig at reelle (signifikante) EKG-forandringer ved arbeids-EKG er forårsaket av psykiske symptomer. Man skal imidlertid være klar over at det er flere forskjellige former for EKG-forandringer, som har annen betydning enn det vi ser ved koronar hjertesykdom (angina pectoris).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...