Gå til innhold

Burde jeg hatt schizofreni som diagnose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet at det er NHD som kan svare deg på dette. Men jeg har noen tanker om saken.

Jeg har fått en del forskjellige diagnoser på bakgrunn av ulike diagnostiske verktøy. Den største smørbrødlisten (en samling fryktingytende trekk relatert til de ulike pf'ene) fikk jeg av en lege/psykiater (dvs. under spesialisering). Han diagnostiserte meg med et spørreskjema som (i følge NHD, da jeg spurte ham den gang) ikke var egnet til å stille slike diagnoser med.

Et annet sted (hos en privatpraktiserende psykolog) har jeg fått diagnosen c-ptsd.

Under de to siste innleggelsene har jeg fått diagnosen uspesifisert schizofreni.

Etter en omfattende diagnostisering som varte i flere dager pluss MR og nevropsykologisk test (alt dette som del av TOP-prosjektet) ble den siste diagnosen bekreftet.

Det jeg vil frem til med alt dette er at det kan ta tid å lande på en endelig diagnose. Kanskje lander en aldri på noe endelig i behandlingsapparatet?

Ved å be om "second opinion" vil du kunne få prøvet om schizotyp-diagnosen din kanskje rettere sagt er en schizofreni?

Jeg har en bitteliten idé SMIR.

Hvis du bor i Oslo eller omegn så kunne det være en mulighet å kontakte TOP-prosjektet for å gjennomgå en grundig diagnostisering. Jeg vet at de som driver prosjektet blir super-takknemmelige for kandidater/forsøkskaniner.

Hvis du er interessert så skal jeg finne et kontaktnummer for deg (har det ikke for hånden her jeg sitter).

Det er ikke meningen å presse noe på deg, men jeg ville bare nevne det :o)

Har lyst til å ruse meg, eller gjøre noe med meg... skade meg...

Jeg skjønner hva du mener. Kjenner også trang til det fra tid til annen.

Jeg pleier å styre litt unna slike impulser ved å forsøke å sove.

En kopp te, 1 Rivotril og varmeflaske på magen gir i alle fall litt drahjelp for å komme ut av et slikt behov for å overdøve den dårlige samvittigheten og kaoset som alle kvalene gir.

Annonse

Hvorfor vet jeg ikke om jeg er syk? Hater å ha dårlig samvittighet... er LEI.

Slite med dårlig samvittighet + belaste andre både økonomisk og personlig + lure på hva som er sannheten + miste oversikten + innse at en er blitt en regulær taper + føle seg invadert, kort sagt leve i en tåkeheim... jeg lurer på når jeg våkner og ser at alt egentlig er en drøm.

Gjest Kopernikus

Nei, den diagnosen fikk jeg da jeg var innlagt ved en senere anledning. De gav meg rett og slett ingen diagnose, for de var usikre på hva som feilte meg.

Kanskje du kategoriseres med den diffuse diagnosen gal? Vet ikke om den finnes mer ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå er du i gang igjen....

Husk: Max en tråd per døgn.

Du har kontakt med en psykiater. Ingen her har bedre forutsetninger enn denne til å gi deg korrekt diagnose. Du skal slutte med spørsmål om din egen diagnose her på DOL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...