Gå til innhold

fra felleskatalogen, ang. lamictal

Anbefalte innlegg

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

"Bipolar lidelse hos voksne: Forebygging av depressive episoder hos pasienter med bipolar I lidelse, som hovedsakelig opplever depressive episoder. Ikke indisert til akutt behandling av maniske eller depressive episoder."

Hvorfor i all verden er lamictal bare nevnt for bipolar 1 i felleskatalogen, den er da mest brukt ved bipolar 2?!

Og hvorfor selger de bare den typen som kan løses opp i vann i Norge, og ikke vanlige tabletter? Siden det er så mange som får oppkast og kvalme-bivirkninger av smaken og derfor slutter på lamictal.

Er det slik at bipolare ikke er noe verdt å hjelpe rett og slett? Bare barn med epilepsi som skal tas hensyn til når det gjelder medikamentet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du at Lamictal bare kan løses opp i vann?

I pakningsvedlegget står det at de kan svelges hele, tygges eller løses opp i vann.

Jeg svelger dem hele. Sånn ble de servert meg på psykehuset også. Med vann ved siden av.

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Hvorfor tror du at Lamictal bare kan løses opp i vann?

I pakningsvedlegget står det at de kan svelges hele, tygges eller løses opp i vann.

Jeg svelger dem hele. Sånn ble de servert meg på psykehuset også. Med vann ved siden av.

jeg har da vel aldri trodd de bare kan løses opp i vann. anbefaler deg å lese litt saktere neste gang, så kanskje du ser hva som spørres om!

såklart kan du svelge en pille som kan løses opp i vann! men poenget er at mange må slutte på lamictal fordi de spyr av den og blir kvalm, selv om de svelger den!

den løser seg opp, og ikke er en vanlig tablett!

Og hvorfor står det bare bipolar 1 i felleskatalogen når den er for bipolar 2 også?

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

jeg har da vel aldri trodd de bare kan løses opp i vann. anbefaler deg å lese litt saktere neste gang, så kanskje du ser hva som spørres om!

såklart kan du svelge en pille som kan løses opp i vann! men poenget er at mange må slutte på lamictal fordi de spyr av den og blir kvalm, selv om de svelger den!

Og hvorfor står det bare bipolar 1 i felleskatalogen når den er for bipolar 2 også?

kanskje du skjønner via disse linkene:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3015457

tunglettlett
Skrevet

Det går an å la legen skrive en søknad til NAV om å få importere Lamictal uten smak fra Sverige til salg på blå resept. De som har prøvd dette sier det tok noen uker, men det var en ren formalitet. Type registreringsfritak eller hva det heter.

Egentlig utrolig at de ikke har annet enn solbærsmakpillene her til lands - er enig med deg i det.

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Det går an å la legen skrive en søknad til NAV om å få importere Lamictal uten smak fra Sverige til salg på blå resept. De som har prøvd dette sier det tok noen uker, men det var en ren formalitet. Type registreringsfritak eller hva det heter.

Egentlig utrolig at de ikke har annet enn solbærsmakpillene her til lands - er enig med deg i det.

Jeg vet det går an, men jeg lurer på hvorfor det er sånn.

Og hvorfor kun bipolar 1 nevnes i felleskatalogen.

tunglettlett
Skrevet

Jeg vet det går an, men jeg lurer på hvorfor det er sånn.

Og hvorfor kun bipolar 1 nevnes i felleskatalogen.

Warum warum - ist die Banane krumm?

Skulle samlet alle voksne lamictal-brukere (flertallet hater solbærsmaken, vet jeg) og laget en pressgruppe for å få smakløse, drasjerte tabletter inn i landet.

Selv bruker jeg litium.

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Vel, Felleskatalogen nevner jo kun schizofreni og maniske episoder, noen ganger psykoser generelt, under indikasjoner, på antipsykotiske medisiner. Det burde være kjent at det brukes i langt flere sammenhenger.

vet, men det er enda vanligere at lamictal brukes ved bipolar 2 enn anti psykotika, selv om det også er veldig vanlig...

så fatter ikke hvorfor kun det står spesifikt bipolar I lidelse på lamictal i felleskatalogen.

anti psykotika er i det minste forsket frem for schizofreni/psykose, mens lamictal er forsket frem for epilepsi, for så å bli brukt ved nettopp bipolar 2. Så når den plutselig nevnes i felleskatalogen for bipolare lidelse er det så absurd at det står ved bipolar 1.

Skrevet

For noe tull.

Jeg kjenner mange som bruker disse uten noen problemer.

Skrevet

vet, men det er enda vanligere at lamictal brukes ved bipolar 2 enn anti psykotika, selv om det også er veldig vanlig...

så fatter ikke hvorfor kun det står spesifikt bipolar I lidelse på lamictal i felleskatalogen.

anti psykotika er i det minste forsket frem for schizofreni/psykose, mens lamictal er forsket frem for epilepsi, for så å bli brukt ved nettopp bipolar 2. Så når den plutselig nevnes i felleskatalogen for bipolare lidelse er det så absurd at det står ved bipolar 1.

Hvorfor er det et problem?

En bipolar depresjon er vel en bipolar depresjon. Samme om det er 1 eller 2 vel?

Hvis medisinen virker så er det vel revnende likegyldig.

Skrevet

Les ditt eget innlegg selv en gang og to.

Dårlig formulert?

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

En bipolar depresjon er vel en bipolar depresjon. Samme om det er 1 eller 2 vel?

Fordi det er en stemningsstabiliserende medisin som fortrinnsvis brukes for de med BPII. Tablettene uten den gyselige solbærsmaken koster kanskje mer for NAV refusjon etter hva jeg vet, siden de må spesialimporteres ? Er litt styr å få de uten smak, må være en begrunnelse som NAV Helseforvaltning (eller hva det nå heter) aksepterer.

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

For noe tull.

Jeg kjenner mange som bruker disse uten noen problemer.

Ja det gjør jeg også, samt at jeg kjenner mange som ikke tåler de også.

Hva er tull med det?

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

JEG LURER PÅ _HVORFOR_

kan ikke folk bare drite i å svare om de ikke greier svare på spørsmålet???????

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Les ditt eget innlegg selv en gang og to.

Dårlig formulert?

"Og hvorfor selger de bare den typen som kan løses opp i vann i Norge, og ikke vanlige tabletter? Siden det er så mange som får oppkast og kvalme-bivirkninger av smaken og derfor slutter på lamictal."

Det står _kan_ løses opp i vann.

Ikke at de MÅ løses opp i vann.

Resultatet er det samme, de tablettene er umulig for en del å svelge, da de brekker seg!

Lær deg å les før du svarer.

Gjest kanikkebrukenicket-duvethvemjegerda
Skrevet

Jeg bruker Lamictal og har bp1.

Men ja, de brukes kanskje mest ved bp2?

egentlig burde det bare stått bipolar lidelse...ikke tall.. (ikke at det egentlig er av betydning da..)

Men skjønner ikke helt greia - hvorfor er det viktig å ha de(t) "riktige" tall(et) her? Viktigste er vel at det brukes mot depresjon hos bipolare.

De satte meg på AP da jeg skulle få bukt med den ene depresjonen min. Det er mange veier til Rom.

btw. Litium er fin-og det vet du sikkert

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Jeg bruker Lamictal og har bp1.

Men ja, de brukes kanskje mest ved bp2?

egentlig burde det bare stått bipolar lidelse...ikke tall.. (ikke at det egentlig er av betydning da..)

Men skjønner ikke helt greia - hvorfor er det viktig å ha de(t) "riktige" tall(et) her? Viktigste er vel at det brukes mot depresjon hos bipolare.

De satte meg på AP da jeg skulle få bukt med den ene depresjonen min. Det er mange veier til Rom.

btw. Litium er fin-og det vet du sikkert

Jeg vet jo de brukes mot depresjon ved bipolar 1 også, jeg bare lurer på _hvorfor_ felleskatalogen _kun_ nevner bipolar 1, når den er aller vanligst ved bipolar 2, det er jo rett og slett førstevalget der...

why is it like that?

ingen som vet? får jeg aldri svar på dette :(

treåringer (helse-og sosialfagstudenter på 3-årig høgskolenivå) som leser i felleskatalogen vil f.eks tro at lamictal kun brukes ved bipolar 1 når det står slik i felleskatalogen, fordi de ikke forstår at felleskatalogen ikke er hele sannheten.

er ingen big deal siden alle bipolar uansett type får lamictal, men hvorfor står det da bare 1 i felleskatalogen?

Gjest kanikkebrukenicket-duvethvemjegerda
Skrevet

JEG LURER PÅ _HVORFOR_

kan ikke folk bare drite i å svare om de ikke greier svare på spørsmålet???????

Kan ikke svare deg - og ikke vil du få mange svar av noen som vet 100% sikkert heller.

Dessverre kommer jeg nå med - begynn med L igjen. ikke hugg unødvendig på folk som prøver gi deg et svar.

btw.

du får kontakte felleskatalogen selv da vettu!!!

'' Telefon: 23 16 15 50''

eller

''E-post: [email protected]''

Der vil du sikkert få svar

Gjest ikketennerigjen
Skrevet

Kan ikke svare deg - og ikke vil du få mange svar av noen som vet 100% sikkert heller.

Dessverre kommer jeg nå med - begynn med L igjen. ikke hugg unødvendig på folk som prøver gi deg et svar.

btw.

du får kontakte felleskatalogen selv da vettu!!!

'' Telefon: 23 16 15 50''

eller

''E-post: [email protected]''

Der vil du sikkert få svar

ah TAKK :-))))))) god ide! :D

Skrevet

Jeg vet jo de brukes mot depresjon ved bipolar 1 også, jeg bare lurer på _hvorfor_ felleskatalogen _kun_ nevner bipolar 1, når den er aller vanligst ved bipolar 2, det er jo rett og slett førstevalget der...

why is it like that?

ingen som vet? får jeg aldri svar på dette :(

treåringer (helse-og sosialfagstudenter på 3-årig høgskolenivå) som leser i felleskatalogen vil f.eks tro at lamictal kun brukes ved bipolar 1 når det står slik i felleskatalogen, fordi de ikke forstår at felleskatalogen ikke er hele sannheten.

er ingen big deal siden alle bipolar uansett type får lamictal, men hvorfor står det da bare 1 i felleskatalogen?

Kanskje fordi de ikke vet bedre?? ;-)

Nei, kanskje vi skulle ha kontakta dem og fått et skikkelig svar. Ja, det kan være misvisende for de som ikke aner noe om de forskjellige medisinene og bruksområder osv.

De fleste har fått erfare at man ikke kan bruke den eller den medisinen for den virker ikke på problemområdet (som det viser seg at h*n ikke vet fordi personen er ny eller uerfaren.

Håper du får et godt svar-fra det ene eller andre holdet!

God kveld :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...