Gjest Micha37 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hei! Jeg håper du kan hjelpe meg, for jeg sitter her og er litt i villrede om hva jeg skal gjøre med den situasjonen jeg har kommet i. Jeg har fått diagnose tilbakevenende depresiv lidelse for mange år siden og har i flere år prøvd å kjempe for å få lov å prøve ut Lamictal for å se om den kan hjelpe meg. Da jeg ved tilfeldigheter fant ut at min daiagnose er innenfor bipolar spekteret fikk jeg endelig gjennomslag i januar for å prøve Lamictal. Jeg startet opp med Lamictal 10. februar. Jeg har trappet opp på følgende måte: 2 uker på 25 mg, 2 uker på 50 mg fordelt på 2 døgndoser og er nå kommet opp i 100mg fordelt på 2 døgndoser. Følte ikke store ubehaget de første dagene, men dag 4 ble jeg dårlig utpå kvelden ca 4-5 timer etter inntak av medisinen. Fra da av har jeg slitt med variernede kvalme som har ført til at jeg har blitt dårlig med oppkast 4 ganger totalt. De gangene det har skjedd har stort sett alle vært på kvelden/natta ca 3-4 timer etter inntak av medisinen. Jeg tenkte aldri selv på at Lamictalen kunne være skyld i kvalmen og oppkast problematikken fordi jeg har merket meg at jeg har blitt dårlig fler av gangene jeg enten har inntatt mat som er litt kryddret eller inneholder en del syre. Jeg har snakket med legen flere ganger de siste ukene, og hun fant ut i medisin boka at kvalme og oppkast står som en hyppig bivirkning, dog på epilepsi. Men vi er vel enige om at medisinen er den samme om det er for epilepsi eller bipolar diagnosen så da gjelder det vel også ved bipolar problematikk. Jeg innser at legen kan ha rett i sine antagelser fordi problemene startet kort tid etter oppstart på Lamictal, men samtidig får jeg det ikke helt til å stemme fordi jeg har gått på Lamictal for en tidligere epileptisk aktivitet i 1 1/2 år (2001 til slutten av 2002) uten noen form for bivirkning den gangen. Da jeg var hos legen nok en gang igår så var hun og jeg usikkre på hva vi skal gjøre. For burde denne bivirkningen ha gitt seg fra 10. februar til nå (21.mars), eller kan jeg forvente at bivirknigen vil være der helt til jeg er kommet opp i døgndose og har stått på denne en stund. Psykiateren som satte igang medisineringen regner med at jeg skal opp i 200 mg? Dessverre har jeg ikke oppfølging av denne psykiateren lengre fordi dette ble satt igang da jeg var i et rehabeliterings opplegg for andre helse problemer som jeg nå er skrevet ut av. I tilegg til Lamictal kan jeg nevne at jeg går på allergi medisiner som: Aerius, Singulair og Symbicort. Jeg tar også p-pillen Yasmin. Den sistnevnte medisinen gikk jeg ikke på sist da jeg sto på Lamictal og ikke hadde bivirkninger. Derfor er jo også spørsmålet om kombinasjonen Lamictal og Yasmin kan være problemet? Jeg står nå mellom disse valgene: enten seponere Lamictalen nå og se om kvalemen blir borte og så prøve igjen senere med ny opptrapping eller å fortsette å se om bivirkningene forsvinner. Jeg har vel mer eller mindre blitt enig med legen om at det er opp til meg hva jeg velger. Med vennlig hilsen en som er i villrede! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326092-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.