Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skriver så mange "psyk" og "psykdom" istedenfor hhv syk og sykdom?

Det er ikke noen norske ord som heter det, selv om man snakker om psykisk sykdom.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Lillemus

8

• Babette

8

• henrikke71

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Emmie
Skrevet

Det er vel bare en praktisk forenkling. Språket er stadig i utvikling, og godt er det. Dette ordet er ganske godt innarbeidet det nå, vel?

Skrevet

Det er vel bare en praktisk forenkling. Språket er stadig i utvikling, og godt er det. Dette ordet er ganske godt innarbeidet det nå, vel?

Mulig det anses godt innarbeidet i en engere krets, men ikke blant folk flest.

Gjest Emmie
Skrevet

Mulig det anses godt innarbeidet i en engere krets, men ikke blant folk flest.

Jeg synes jeg hører det overalt, men det kan jo være et lokalt fenomen. Jeg har sett det i bruk i ukeblader og aviser også, så jeg har da inntrykk av at det er på fremadstormende.

Skrevet

Jeg synes jeg hører det overalt, men det kan jo være et lokalt fenomen. Jeg har sett det i bruk i ukeblader og aviser også, så jeg har da inntrykk av at det er på fremadstormende.

ok, men det gjelder også ord som "oxo" og annet sms-språk, uten at jeg omfavner ordbruken av den grunn;-)

Skrevet

ok, men det gjelder også ord som "oxo" og annet sms-språk, uten at jeg omfavner ordbruken av den grunn;-)

oxo go koz og klemz får meg til å grøsse...

Gjest Elextra
Skrevet

Det er jo ganske mye enklere å skrive psyk enn psykiatrisk syk.

Gjest Emmie
Skrevet

De ordene like ikke jeg heller, men de har vel blitt til kun for å forkorte? Dessuten synes jeg x og z ofte ser veldig fremmed ut i det norske språket. Psyk er et ord som enkelt og greit forteller noe om typen sykdom så brukeren slipper lange forklaringer.

Skrevet

Det er jo ganske mye enklere å skrive psyk enn psykiatrisk syk.

Ja, men det er enda kortere å bare skrive syk! :-)

Det fremgår jo ofte av sammenhengen hva man mener.

Gjest xbellax
Skrevet

oxo go koz og klemz får meg til å grøsse...

Amen.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, men det er enda kortere å bare skrive syk! :-)

Det fremgår jo ofte av sammenhengen hva man mener.

Jeg trodde vitsen ved å si psyk var å fortelle at sykdommen var psykisk.

Skrevet

Jeg trodde vitsen ved å si psyk var å fortelle at sykdommen var psykisk.

Ja, jeg skjønner hvorfor folk gjør det, men jeg synes ikke det er nødvendig. Og langt mindre synes jeg det er godt språk.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg skjønner hvorfor folk gjør det, men jeg synes ikke det er nødvendig. Og langt mindre synes jeg det er godt språk.

Det har du sikker egentlig rett , men eg synes det er ganske greit, når du det brukes helt uformelt.

Gjest Emmie
Skrevet

Du er bare litt bakstreversk, morsan. Du sier sikkert seksuell omgang og ikke sex;)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.

Gjest det finnes verre ting for de rammede
Skrevet

Hehe, det som trafikkerer dette forumet mest, har vel gjort det for å forenkle litt. Dette er kanskje det _minste_ problemet i deres verden.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales.

Skrevet

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales.

''Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales''

Jeg sikter ikke til reglene, men hvordan folk faktisk snakker. Og jeg kan aldri huske å ha hørt noen uttale p`en.

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg, men det er fordi jeg er kjempelei av alle sånne ord som begynner på Psy, egentlig også lei av ord som begynner med syk.

Mitt forslag: Hvorfor ikke heller si -blomstrende? Jeg er så blomstrende! Jeg er blomst! I dag skal jeg til blomstergjødning. I dag skal jeg til blomstermannen. Huff, jeg er skikkelig i full blomstring for tida...

Det hadde vært mye hyggeligere, syns jeg. *mmm kjempegod ide*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...