Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales.

Rettelse: Jeg kom på én som garantert uttaler psykolog med hørbar P. Han utmerker seg med et usedvanlig propert og korrekt språk ( for ikke å si sprog), og jeg vil tro han er en av morsans helter. Han var med på Jeopardy for mange år siden, og til min store fornøyelse sa han "hundrede".

Denne mannen har garantert ingen moteord på repertoaret, eller skal vi si repertoiret. Han er overlege i noe som har med legemidler å gjøre og er av og til på TV. Jeg tror han har fått en form for språkpris også, kanskje fra Riksmålsforbundet. Madsen?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Lillemus

8

• Babette

8

• henrikke71

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest imzedimze
Skrevet

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Den er stum jo, det lærte jeg på barneskolen i 4.klasse.

Gjest ikke mote i alle fall
Skrevet

Hvorfor folk gjør det vet jeg ikke. Antagelig for å forenkle/forkorte. Det er lettere å skrive psyk enn psykisk syk.

Det som er sikkert er i alle fall at det _ikke_ er noe moteord, for folk har forkortet på den måten i lange tider.

Skrevet

Ja, jeg skjønner hvorfor folk gjør det, men jeg synes ikke det er nødvendig. Og langt mindre synes jeg det er godt språk.

Jeg synes det er veldig greit og forklarende. Og det virker som ganske mange synes det. Derfor blir det sånn.

candyqueen_83
Skrevet

Du sier jo ikke Psykolog? Sier jo sykolog.

Skrevet

Du sier jo ikke Psykolog? Sier jo sykolog.

Nei, jeg har med en svak p først i psykolog.

Gjest imzedimze
Skrevet

Da ville lærern min rettet på deg.

Har aldri hørt en eneste psykiater eller psykolog eller noen som jobber på psykiatrisk uttale det med en p. Den er stum!

Gjest Mote-ord
Skrevet

P`en er så stum som den kan få blitt. Det uttales sykolog, sykiater, sykiatri.

candyqueen_83
Skrevet

Det har jeg faktisk aldri hørt om før.

Skrevet

Hvorfor i alle dager har du det?

Skrevet

Hvorfor i alle dager har du det?

Det faller meg naturlig å ha med p'en.

Skrevet

Det faller meg naturlig å ha med p'en.

Hvem har lært deg det? Den skal vel ikke egentlig være der? Hvordan skriver man psykolog fonetisk?

Skrevet

Hvem har lært deg det? Den skal vel ikke egentlig være der? Hvordan skriver man psykolog fonetisk?

Lært det? Ingen steder, det bare faller meg mer naturlig.

Skrevet

Lært det? Ingen steder, det bare faller meg mer naturlig.

Ok. Jeg bare lurte ettersom du er bibliotekar (er du ikke?) om det var fonetisk korrekt. Men da antar jeg det (fortsatt) ikke er det :-)

Gjest Villniss
Skrevet

P`en er så stum som den kan få blitt. Det uttales sykolog, sykiater, sykiatri.

Ja, disse p`ene er stumme.

Skrevet

Ja, disse p`ene er stumme.

Min slektning, psykologen er enig med dere gitt. :o( Javelda. Jeg gir meg. Søren og. ;o)

Skrevet

Rettelse: Jeg kom på én som garantert uttaler psykolog med hørbar P. Han utmerker seg med et usedvanlig propert og korrekt språk ( for ikke å si sprog), og jeg vil tro han er en av morsans helter. Han var med på Jeopardy for mange år siden, og til min store fornøyelse sa han "hundrede".

Denne mannen har garantert ingen moteord på repertoaret, eller skal vi si repertoiret. Han er overlege i noe som har med legemidler å gjøre og er av og til på TV. Jeg tror han har fått en form for språkpris også, kanskje fra Riksmålsforbundet. Madsen?

*snøft* skjønner ikke hvorfor du emner en med den beskrivelsen er en av mine helter! ;-)

Sprog, nu, efter, håber, og annet "rikssmaalsk" is not my bag, baby!

Skrevet

Hehe, det som trafikkerer dette forumet mest, har vel gjort det for å forenkle litt. Dette er kanskje det _minste_ problemet i deres verden.

Jeg skrev dette innlegget etter at jeg leste det i et svar fra en av "hjelperne", altså en som - ihvertfall ikke under sitt vanlige nick - fremstår som en som bruker forum for sin egen del.

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit og forklarende. Og det virker som ganske mange synes det. Derfor blir det sånn.

For all del - den engere krets som bennytter dette eller andre uriktige ord må gjerne fortsette for min del.

Skrevet

Du er bare litt bakstreversk, morsan. Du sier sikkert seksuell omgang og ikke sex;)

he he, ikke helt sammenlignbart det, da, da begge ord/uttrykk representerer korrekt norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...