Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

*snøft* skjønner ikke hvorfor du emner en med den beskrivelsen er en av mine helter! ;-)

Sprog, nu, efter, håber, og annet "rikssmaalsk" is not my bag, baby!

He he. Men han har virkelig et forbilledlig korrekt språk og virker lynende intelligent og kunnskapsrik, altså! Jeg kødder ikke, verken med deg eller han!

Men jeg smiler fortsatt ved tanken på "fem hundrede".

Steinar heter han, nå kom jeg på det.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Lillemus

8

• Babette

8

• henrikke71

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er noen kloke hoder som snakker om at språket er ved å endre seg med email -og sms-generasjonen. Ord blir forkortet og språket blir mere avstumpa. Når man skal kommunikere effektivt, som man skal i dag, da kan det ikke betale seg å få med hver vending av ord og betydninger. Også kommer masse alternative skrivemåter for å "fremme forståelsen". Som psyk. Så ja, jeg vil tro at det er tidsbestemt, som et resultat av et "hyper-informativt" samfunn. Basert igjen på egne antagelser...og litt forskning også da, for å få litt troverdighet inn i bildet her..

Skrevet

Det er noen kloke hoder som snakker om at språket er ved å endre seg med email -og sms-generasjonen. Ord blir forkortet og språket blir mere avstumpa. Når man skal kommunikere effektivt, som man skal i dag, da kan det ikke betale seg å få med hver vending av ord og betydninger. Også kommer masse alternative skrivemåter for å "fremme forståelsen". Som psyk. Så ja, jeg vil tro at det er tidsbestemt, som et resultat av et "hyper-informativt" samfunn. Basert igjen på egne antagelser...og litt forskning også da, for å få litt troverdighet inn i bildet her..

Sexspert i stedet for sexekspert er et lignende eksempel.

Skrevet

Sexspert i stedet for sexekspert er et lignende eksempel.

Jeg må innrømme at jeg syns det er litt morsomt med språk og det er jo sånn at det utvikles hele tiden, påvirket av bl a medier som mail og sms i dag. Om språket blir beriket av det kan man jo diskutere, men interessant er det da.

Psyk ser jeg litt på som et dol-fenomen, eller norsk fenomen? Syns ikke det blir brukt her i dk hvertfall...

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns det er litt morsomt med språk og det er jo sånn at det utvikles hele tiden, påvirket av bl a medier som mail og sms i dag. Om språket blir beriket av det kan man jo diskutere, men interessant er det da.

Psyk ser jeg litt på som et dol-fenomen, eller norsk fenomen? Syns ikke det blir brukt her i dk hvertfall...

Språk er veldig interessant, men jeg synes vi bør beskytte det mot forfall og utvanning. For ikke å snakke om hvor oppstyltet det norske språket blir når man oversetter uttrykk direkte fra engelsk.

Jeg brekker meg hver gang jeg leser om noen som "vil gå videre med livet sitt". (Move on with my life).

Gjest florentine
Skrevet

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales.

Det er ikke mulig å uttale p'n uten å putte inn ekstra lyd. pysykolog eller pisykolog f.eks.

Når vi nordmenn uttaler Gdansk så sier vi Gedansk.

Skrevet

Språk er veldig interessant, men jeg synes vi bør beskytte det mot forfall og utvanning. For ikke å snakke om hvor oppstyltet det norske språket blir når man oversetter uttrykk direkte fra engelsk.

Jeg brekker meg hver gang jeg leser om noen som "vil gå videre med livet sitt". (Move on with my life).

Hi hi, ja, det kan du godt ha rett i. Jeg må innrømme, at jeg er litt av en synder selv, prøver å la være, men språket er blitt mere og mere dorsk eller nonsk med åra...men jeg nekter å si teenager da, som jo er vanlig her nede, da må de heller flire litt av meg når jeg kommer med mitt "tenåring". Men det ER vanskelig i dag, med all påvirkning utefra at ikke språkene smelter sammen, og det er ikke til å unngå i siste ende at mange forsvinner helt.

Skrevet

Det er ikke mulig å uttale p'n uten å putte inn ekstra lyd. pysykolog eller pisykolog f.eks.

Når vi nordmenn uttaler Gdansk så sier vi Gedansk.

''Det er ikke mulig å uttale p'n uten å putte inn ekstra lyd. pysykolog eller pisykolog f.eks. Når vi nordmenn uttaler Gdansk så sier vi Gedansk.''

Mulig du putter inn vokaler der det passer deg, men jeg uttaler det psykolog og Gdansk i alle fall.

Skrevet

''Når man skal kommunikere effektivt, ''

*fnis* Det er jo effektivt at folk skjønner hva det er man prøver å kommunisere, men jeg håper inderlig at det ikke er et kommuniké av den mer krigerse sorten du tenker å sende ut...;-)

Gjest florentine
Skrevet

''Det er ikke mulig å uttale p'n uten å putte inn ekstra lyd. pysykolog eller pisykolog f.eks. Når vi nordmenn uttaler Gdansk så sier vi Gedansk.''

Mulig du putter inn vokaler der det passer deg, men jeg uttaler det psykolog og Gdansk i alle fall.

Det er aldeles umulig at du klarer, og har ingenting å gjøre med hva jeg gjør.

Det er godt mulig at du ikke er klar over selv hvilken lyder du trenger og putter inn.

Skrevet

Det er aldeles umulig at du klarer, og har ingenting å gjøre med hva jeg gjør.

Det er godt mulig at du ikke er klar over selv hvilken lyder du trenger og putter inn.

Hvorfor i all verden det er umulig å si "ps"..? Og "gd..."???

Skrevet

''Når man skal kommunikere effektivt, ''

*fnis* Det er jo effektivt at folk skjønner hva det er man prøver å kommunisere, men jeg håper inderlig at det ikke er et kommuniké av den mer krigerse sorten du tenker å sende ut...;-)

he he, nei, jeg føler meg veldig lite krigersk i dag;))

Gjest florentine
Skrevet

Hvorfor i all verden det er umulig å si "ps"..? Og "gd..."???

Prøv å høre etter. Vi nordmenn kan uttale st og rt f.eks., men det er ikke alle innvandrere som kan. Ikke spør meg hvordan Gdansk blir uttalt på polsk, jeg kan ikke det språket.

Skrevet

He he. Men han har virkelig et forbilledlig korrekt språk og virker lynende intelligent og kunnskapsrik, altså! Jeg kødder ikke, verken med deg eller han!

Men jeg smiler fortsatt ved tanken på "fem hundrede".

Steinar heter han, nå kom jeg på det.

He he, ukjent for meg ihvertfall.

Mne jeg jobbet med en tidligere som konsekvent sa stemt t til slutt i "selskapet". Tror ikke han sa hundrede, da.

Min mormor sa forresten to-og-åtteti, men det var nok mer dialekta enn fiinhet, for hun var absolutt ikke noen språkjåle. Hun skrev forresten også mig og dig, så det sier vel sitt om hvilke tidsalder hun var skoleelev i.

Skrevet

He he, ukjent for meg ihvertfall.

Mne jeg jobbet med en tidligere som konsekvent sa stemt t til slutt i "selskapet". Tror ikke han sa hundrede, da.

Min mormor sa forresten to-og-åtteti, men det var nok mer dialekta enn fiinhet, for hun var absolutt ikke noen språkjåle. Hun skrev forresten også mig og dig, så det sier vel sitt om hvilke tidsalder hun var skoleelev i.

I Vesterålen f. eks. sier eldre folk åtteti fortsatt, det er en del av dialekten. Eller åteti for å være nøyaktig.

candyqueen_83
Skrevet

''Jeg brekker meg hver gang jeg leser om noen som "vil gå videre med livet sitt". (Move on with my life).''

Er ikke det helt vanlig å si? :P Hva vil du bruke i stedet?

Skrevet

''Jeg brekker meg hver gang jeg leser om noen som "vil gå videre med livet sitt". (Move on with my life).''

Er ikke det helt vanlig å si? :P Hva vil du bruke i stedet?

Jo, det har blitt et vanlig uttrykk de siste årene. Men at det er vanlig betyr ikke at dette er en naturlig måte å uttrykke seg på på norsk. Jeg synes det lyder veldig pompøst.

Hva ville jeg sagt i stedet? Det kommer litt an på sammenhengen. Men ofte dreier det seg om ulykkelig kjærlighet eller noe annet problematisk. Da ville jeg nok sagt at jeg ønsker å legge dette bak meg.

Jeg ser også folk skrive at " jeg håper han velger meg over henne". Der hører du også det engelske uttrykket lure i bakgrunnen. På norsk heter det å velge noe framfor noe annet, ikke over.

Gjest svava
Skrevet

''Og når man bruker det muntlig er det vel vanskelig eller umulig å høre forskjell på syk og psyk. Vi sier jo sykiater og sykolog.''

Nei, p'en foran psykiater og psykolog er ikke stum, den skal uttales.

''Min slektning, psykologen er enig med dere gitt. :o( Javelda. Jeg gir meg. Søren og. ;o)''

Dett skrev du kl 23:01 den 21. mars. Våknet du i dag og tenkte: "Søren heller" jeg gir meg aldri!! ?? ;P

ps. ha en flott søndag :)

candyqueen_83
Skrevet

Jo, det har blitt et vanlig uttrykk de siste årene. Men at det er vanlig betyr ikke at dette er en naturlig måte å uttrykke seg på på norsk. Jeg synes det lyder veldig pompøst.

Hva ville jeg sagt i stedet? Det kommer litt an på sammenhengen. Men ofte dreier det seg om ulykkelig kjærlighet eller noe annet problematisk. Da ville jeg nok sagt at jeg ønsker å legge dette bak meg.

Jeg ser også folk skrive at " jeg håper han velger meg over henne". Der hører du også det engelske uttrykket lure i bakgrunnen. På norsk heter det å velge noe framfor noe annet, ikke over.

''Jeg ser også folk skrive at " jeg håper han velger meg over henne". Der hører du også det engelske uttrykket lure i bakgrunnen. På norsk heter det å velge noe framfor noe annet, ikke over.''

Ja, der er jeg enig. Over blir jo helt feil.

Jeg kan ikke si med hånda på hjertet at jeg aldri har sagt "å gå videre med livet" :o)

Gjest KåreMedHåret
Skrevet

''Min slektning, psykologen er enig med dere gitt. :o( Javelda. Jeg gir meg. Søren og. ;o)''

Dett skrev du kl 23:01 den 21. mars. Våknet du i dag og tenkte: "Søren heller" jeg gir meg aldri!! ?? ;P

ps. ha en flott søndag :)

''Min slektning, psykologen er enig med dere gitt. :o( Javelda. Jeg gir meg. Søren og. ;o)''''

ps. ha en flott søndag :)''

Dette skrev du idag (22.03-09 kl.14:53)

Til opplysning skrev du nå til et innlegg som ble skrevet igår (21.03-09 kl.14:10) Så sånn sett har hun jo ikke gitt inntrykk av at hun ikke har gitt seg. sant??? At hun er uenig er ikke det samme

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...