Gå til innhold

Nhd og andre:Samfunnets A4 system

Gjest personlighetsforstyrra34 åring

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 34 år som grunnet en del psykiske plager ikke har lykkes noe særlig hverken i arbeidsliv eller utdanning.

Jeg er utredet godt nok i følge min fastlege,og har for noen år tilbake fått vite att jeg har en Angst depresjon blandet lidelse og personlighetsforstyrrelse med noe som legen kalte jeg-svakhet .

Dette er utredet hos en psykiater.

Jeg har hatt mange arbeidsforhold men ingen som har vart mere en under ett år før jeg ble psykisk utslitt.Jeg har nå ett attføringsløp som jeg er i hvor jeg tar en utdannelse innen helse og omsorgs yrket,men jeg føler att det ser veldig svart ut,skolen er over ett år i komrimert løp slik att jeg da tar to års pensum på ett år og sliter med å klare å holde følge.

Når skolen er ferdig må jeg ha 5000 timer praksis før jeg kan ta fagprøven (om jeg skulle klare eksamen på skolen) .

Jeg søkte om 50% uførepensjon fra nav,men fikk ikke dette innvilget da jeg ikke er prøvd ut i det nye yrket enda...har tidligere ett mislykket attføringsløp bak meg og klarer ikke å se meg selv tilbake i arbeidslivet i en 100% stilling.

Jeg skal inn i noe de kaller arbeid med bistand i nav systemet hvor nav skal være med både i jobbinterjuv og under arbeidsperioden ,men jeg er så lei av å måtte stadig presse meg mere og mere for så til slutt å ikke makte noe annet en å komme meg opp av senga om morgen for så og sitte utslitt og med både angst og deprimerte tanker.

Jeg føler att jeg ikke lengere har det man så fint kaller livskvalitet og ikke gir det meg noe trygghet å bli presset slik heller,det gir meg heller mere problemer.

Jeg mestrer jo ikke livet mitt slik som andre friske personer gjør.

Og jeg blir så såret når systemer som Nav hele tiden skal skyve deg i ryggen ut i noe som du selv vet bare er med på og gjøre deg psykere.

Jeg lurer på hva dere andre her inne og Nhd kan gi meg av råd...

for slik som det er nå så presser jeg meg selv til å holde ut bare på grunn av Nav og mine pårørende slik att jeg ikke igjen skal la de oppleve att..ja nå klarte han og ødlegge dette også....

Jeg er så lei meg og sliten nå att jeg mest av alt bare har lyst til å rømme til skogs og bli en ensom eneboer uten noe med a4 samfunnet å gjøre.....

Hva skal jeg gjøre...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326095-nhd-og-andresamfunnets-a4-system/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villniss

Har ikke noen råd dessverre. Men kjenner meg igjen i din beskrivelse av hvordan det føles.

Jeg synes NAV er en skittent, arrogant maktutøver som blant annet ikke vil høre på legers utalelser.

Unnskyld meg, men jeg tror vi har fått et slikt system blant annet pga av alle innvandrerne som har kommet hit de siste årene og gått rett over på trygd. Mange av dem er så skadet psykisk (og sikkert også fysisk) at de ikke har vært istand til å arbeide. (I tillegg har vi disse innvandrekonene som føder barn i fleng og nyter godt av norsk velferds trygdeytelser = utnytting av systemet.)

Men tilbake til saken slik jeg ser den. Norge fikk plutselig et problem med at altfor mange gikk på trygd, og måtte sette høyere krav og grenser for å innvilge uføretrygd. Dette har gått utover "etniske nordmenn" s sjanser til å få trygd selv om de sårt trenger det.

Sørgelig, men sant.

Jeg og du er f.eks like syke, kanskje også mer, enn mange av dem som for bare 10 år siden fikk innvilget varig ufør.

Ønsker deg lykke til i kampen!

Og til sist. Nei, jeg er ikke rasist, bare realist.

Har ikke noen råd dessverre. Men kjenner meg igjen i din beskrivelse av hvordan det føles.

Jeg synes NAV er en skittent, arrogant maktutøver som blant annet ikke vil høre på legers utalelser.

Unnskyld meg, men jeg tror vi har fått et slikt system blant annet pga av alle innvandrerne som har kommet hit de siste årene og gått rett over på trygd. Mange av dem er så skadet psykisk (og sikkert også fysisk) at de ikke har vært istand til å arbeide. (I tillegg har vi disse innvandrekonene som føder barn i fleng og nyter godt av norsk velferds trygdeytelser = utnytting av systemet.)

Men tilbake til saken slik jeg ser den. Norge fikk plutselig et problem med at altfor mange gikk på trygd, og måtte sette høyere krav og grenser for å innvilge uføretrygd. Dette har gått utover "etniske nordmenn" s sjanser til å få trygd selv om de sårt trenger det.

Sørgelig, men sant.

Jeg og du er f.eks like syke, kanskje også mer, enn mange av dem som for bare 10 år siden fikk innvilget varig ufør.

Ønsker deg lykke til i kampen!

Og til sist. Nei, jeg er ikke rasist, bare realist.

Du sier noe der ja Villniss,det er en problemstilling som kanskje ikke mange har tenkt over,men jeg skal ikke gi meg i allefall...

I værste fall for jeg løpe på Europris og kjøpe meg noen bokser med brun skokrem.(ikke ment rassistisk) om det er slik Nav systemet virker

Gjest Villniss

Du sier noe der ja Villniss,det er en problemstilling som kanskje ikke mange har tenkt over,men jeg skal ikke gi meg i allefall...

I værste fall for jeg løpe på Europris og kjøpe meg noen bokser med brun skokrem.(ikke ment rassistisk) om det er slik Nav systemet virker

He he...

Dersom du blir syk av kravene fra nav, kan du søke om uføretrygd. De skal ikke gjøre folk sykere. Det må være en forutsetning at folk som sliter med helsen skal slippe å bli dårligere av å presse seg til å jobbe. Sjekk hvilke rettigheter du har i heftet rettigheter og plikter på yrkesrettet attføring.

Har nok ikke så veldig greie på dette, men er det egentlig noe å gjøre? Når NAV har bestemt at du må prøves mer ut i forhold til trygdeytelser? Det er jo de som bestemmer det der, til syvende og sist. Du kan sikkert høre med legen din hva h*n tror om sjansene til å slippe å bli presset sånn... men det er jo ikke sikkert legen er enig med deg, og det er heller ikke sikkert NAV hører på hva legen har å si.

Det man ikke greier, greier man ikke. Blir man syk av å jobbe, må man enten bli ufør eller finne en lettere jobb.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...