Gå til innhold

Bivirkinger av medisin

Anbefalte innlegg

Gjest julian4e
Skrevet

Er det slik med all medisin at bivirkningen slipper taket etter en stund? Feks med seroxat så er jo uro en del av bivirkningene. Dette preparatet skal jo ta bort depresjon. Er det slik da at det kan forekomme en del bivirkninger som forsvinner? Leser jo også at selvmordstanker kan forekomme sterkere i begynnelsen av dette preparatet.

Videoannonse
Annonse
Gjest julian4e
Skrevet

Bivirkninger avtar ofte ja. Men man har ingen garanti for det...

Om bivirkningene ikke går over så hva er da vitsen med feks seroxat? Den skal jo hjelpe oss med å få mer av det stoffet vi mangler i hjernen slik at man løftet ut av depresjon.

Gjest julian4e
Skrevet

1. Det er ikke så enkelt som at du mangler et stoff i hjernen.

2. Ofte må man veie opp virkningen mot bivirkningene. Har man f.eks. en alvorlig depresjon er det vel liten pris å betale om man f.eks. er frysen eller om man har litt dårlig mage.....

Som oftest går det over, som sagt. Lykke til =)

Dette står om depresjon:

Det viser seg at noen av de kjemiske signalstoffene i hjernen (serotonin, noradrenalin og dopamin) er med på å påvirke stemningsleiet vårt. Et eksempel er at mangel på serotonin fører til symptomer på depresjon. Hvis en øker mengden av serotonin i hjernen, lindres de depressive symptomene. Dette prinsippet er blitt benyttet i utviklingen av de nye antidepressive medisinene.

Kilde: http://www.lommelegen.no/321339/depresjon

Gjest julian4e
Skrevet

Jada, men det er ikke så enkelt fordet... spør NHD =)

Det er da ikke serotonin du putter i deg, er det? Det er et annet kjemisk stoff.

Dopamin, serotonin og noradrenalin er faktisk kjernen i MANGE psykiatriske, helt forskjellige, tilstander.... alt fra depresjon, ADHD, psykoser og Parkinson....

Ja kanskje han ser denne tråden om man er heldig. Han svarer jo bare utvalgte tråder.

Serotonin finnes jo i de medisinene mot depresjon, så er det vel det man får i seg.

Fant mer på den samme siden:) Flott med google:)

1. Serotonin-reopptakshemmere (SSRI-medikamenter).

Dette er en gruppe relativt nye antidepressive medikamenter, og de mest brukte i Norge. De virker godt mot depresjoner og har som regel få bivirkninger. Enkelte kan likevel få kvalme, skjelvinger, vektøkning, økt tendens til svetting, søvnløshet og nedsatt seksuell lyst. Det er rapportert at noen får økt risiko for selvmord i begynnelsen av behandlingen. Det er derfor svært viktig at alle som begynner på disse medisinene følges nøye i begynnelsen av behandlingen. Bivirkningene er som regel forbigående og forsvinner i løpet av 1-2 uker. For tiden finnes følgende preparater på markedet: Fluoxetin®, Fontex®, Cipramil®, Citalopram®, Cipralex®, Paroxetin®, Seroxat®, Sertralin®, Zoloft®, og Fevarin®.

Gjest julian4e
Skrevet

Ja, det står jo "serotonin reopptakshemmere", ikke at de inneholder serotonin slik at du får tilført mer serotonin?

Tror du bare kan gi opp med å forstå deg på dette med mindre du virkelig går inn for det og begynner på medisin eller farmakologi.....

=)

aha:) Nå forstår jeg.

Takk Smir for din forklaring slik at jeg forsto:) Smarte mannen, eller er du en dame? har ikke fått det med meg.

Gjest julian4e
Skrevet

Ingen grunn til å være hånlig, vel.......

Sier bare at det er utrolig komplisert. Sier ikke at _jeg_ forstår det.

Hånlig? Jeg var jo hyggelig:)

Hva oppfattet du som hånlig?

Gjest julian4e
Skrevet

Ok, trodde du gjorde narr av meg jeg =) Beklager beskyldningene om det =)

Håper du koser deg på lørdagskvelden. =)

Ingen narr av deg. Jeg mente bare å være hyggelig:)

Nå til sengs:)

Skrevet

Det er vanlig med noen bivirkninger i starten, men de forsvinner etter 2-3 uker :-)

Jeg har selv brukt seroxat og jeg opplevde det som en veldig bra medisin mot depresjon og angst.

Vær litt tålmodig bare :-)

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det ikke slik at alle bivirkninger forsvinner etter en tid om en fortsetter med medisinen.

Heldigvis forsvinner så godt som alle bivirkninger om en slutter med medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...