Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest, at enkelte har dysforisk mani, der både hyper / mani og depressiv er til stede samtidig. vil det da si at det er svært få som har dette i forhold til de som er bipolar for eksempel ? Hva er det typiske for disse menneskene, hvis det er noe da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at det skal være til noen hjelp, men jeg syns det høres utrolig merkelig ut med _båd_ mani og depresjon.... trodde nesten det var motsetninger jeg.... men likevel er jeg fullt klar over at det er mange fagfolk som snakker om dette =S

Det blir vurdert som blandet bipolar, med overveiende depressive stemning eller trekk.

tunglettlett
Skrevet

Det er relativt normalt innen det bipolare spektrum. "Disse menneskene" er like forskjellige som alle andre.

Gjest imzedimze
Skrevet

Ikke at det skal være til noen hjelp, men jeg syns det høres utrolig merkelig ut med _båd_ mani og depresjon.... trodde nesten det var motsetninger jeg.... men likevel er jeg fullt klar over at det er mange fagfolk som snakker om dette =S

Det er ikke noe hokus pokus med en blandet episode. Du har mange kriterier for å oppfylle en manisk episode, og en depressiv episode, og ved en blandet episode, fyller to kriterier både fra depresjon og mani.

Er bare å titte på ICD-10 eller DSM og se de forskjellige kriteriene.

F.eks selvmordstanker+taletrang+hyperaktiv+trist

Gjest lakua
Skrevet

Ja, skjønner =)

Vet jo det forekommer.

Mixed sånne episoder er det verste jeg har opplevd. Om du kjenner hvilken som helst fysisk smerte, dette kan aldri måle seg med dette.

Skrevet

Det blir vurdert som blandet bipolar, med overveiende depressive stemning eller trekk.

Også kalt, dystfoisk mani, det er dystymi som er basisen, etter det jeg forstår.

Skrevet

Også kalt, dystfoisk mani, det er dystymi som er basisen, etter det jeg forstår.

Rettere sagt "Dysforisk."

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, mixed state er faktisk ganske vanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...