Gå til innhold

Hvordan få et bedre liv-NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du hørt om NH`s "selvfølelsesindex"?

Jeg har hatt nytte av å uttrykke selvfølelsen som en brøk:

"Slik jeg mener jeg er"/"Slik jeg mener jeg burde være".

Ideelt sett skal denne indexen (kvotienten) være lik 1.

Når den ikke er det, kan det skyldes både telleren og nevneren i brøken.

Om vi tar nevneren ("slik jeg burde være") først: Enkelte har helt urealistisk strenge krav til hvordan de burde være. Deres "jeg-ideal" er så høyt at det ville være umulig for de aller fleste å nå opp til det. Er ditt jeg-ideal realistisk? Kan du diskutere det med deg selv og/eller andre? Kan du evt justere idealet?

Så til telleren i brøken ("slik jeg mener at jeg er"): Mange har nedvurderende tanker om seg selv, sine prestasjoner og ferdigheter. Finnes det mer objektive kriterier å bedømme seg selv med enn den intuitive følelsen?

En jente som jeg hadde i behandling, følte seg dum og mindreverdig på skolen. Jeg ba om å få se karakterboken hennes. Hun hadde stort sett bare femmere og et par seksere. Vi diskuterte hva det var mest grunn til å stole på, følelsen hennes eller karakterene.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...