Gå til innhold

Å fri seg fra en psykopat

Anbefalte innlegg

Gjest absolutt ikke
Skrevet

Jeg har ei venninne som lever sammen med en som er det man "populært" kaller psykopat. Hun er helt i hans vold, og tør ikke flytte fra ham, fordi hun frykter at han skal drepe henne. Han har aldri truet med det, men sagt at han tar livet av seg selv hvis hun går, og han har våpen.

Jeg er en litt perifer venninne - tror han. I virkeligheten er jeg hennes fortrolige, og jeg har forestlått en plan hvor vi kommer inn og henter henne og ungene, og flytter dem til hemmelig adresse i starten, til vi vet hvordan han reagerer. Har hatt kontakt med krisesenteret som vil hjelpe, men de mener hun må gå til politiet, og det vil hun ikke.

Men jeg lurer - jeg har mange sterke, mannlige kontakter som kan stille opp den dagen vi henter henne ut, og true livskiten ut av ham. Tanken vår er at han må fatte at hun har et gedigent nettverk - som han ikke kjenner ved verken navn eller adresse - og at vi er i stand til å ødelegge livet hans, prestisjen hans - alt - dersom han ikke holder seg unna. Vår "teori" er at hans opplevelse av enerådende makthaver må rykkes ved, slik at han skjønner at hun ikke er alene, og at alt han gjør vil bli observert med argusøyne. Vi har blant annet god anledning til å true med å ødelegge hans gode kontakter til en del personer han ser utrolig opp til og elsker å være i nærheten av.

Så er spørsmålet hvordan "psykopater" kan reagere på dette. Vil en slik "overmaktspresentasjon" gjøre ham så redd for å miste ansikt at han vil la henne være i fred, eller vil han reagere med enda mer aggresjon i forhold til henne? Kan han bli farligere av å bli konfrontert på den måten?

Vi vil naturligvis aldri gjøre noe ulovlig, men konfrontere ham med hvor mange som vet hva han driver med, og true med å ta fra ham all respekt og status i sitt miljø.

Er dette en farlig vei å gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan være en farlig vei å gå fordi dette - hvis han kan dokumentere at dette har skjedd senere - kan vris til slik at hun blir mistrodd om hun skulle gå til politiet og søke beskyttelse. Plutselig er det hun som har brukt tvilsomme metoder, trusler osv.. Da vil det jo framstå som at hun er psykopaten.

Hun burde heller oppsøke krisesenter og politi. Det du skriver høres ut som en slags form for selvjustis. Du skriver at dere ikke skal gjøre noe ulovlig, men trusler er jo ulovlig da.

Skrevet

Først vil jeg si at det er kjempeflott du vil hjelpe venninnen din. Det er fantastisk.

I tiden opp til denne planlagte flyttingen må du gjøre noe viktig: Dokumenter alt du kan av hva han gjør mot henne. Har hun blåmerker/skader - ta bilder. Forteller hun deg noe som har skjedd, skriv ned tid og sted. Selv om hun ikke vil anmelde nå, så vil hun stå sterkere når hun trenger hjelp ved en senere anledning (besøksforbud osv).

''Så er spørsmålet hvordan "psykopater" kan reagere på dette. Vil en slik "overmaktspresentasjon" gjøre ham så redd for å miste ansikt at han vil la henne være i fred, eller vil han reagere med enda mer aggresjon i forhold til henne? Kan han bli farligere av å bli konfrontert på den måten?

Vi vil naturligvis aldri gjøre noe ulovlig, men konfrontere ham med hvor mange som vet hva han driver med, og true med å ta fra ham all respekt og status i sitt miljø.

Er dette en farlig vei å gå?''

Denne veien er ikke farligere enn noe annet. Det kan fungere svært godt eller det kan slå ille ut. Uansett må dere være forberedt på å passe på henne 24 timer i døgnet en lang periode.

Gjest jeg vet...
Skrevet

Den beste måten å ta makten fra en psykopat, er å avsløre ham. Den dagen han skjønner at han er avslørt, at folk vet hvem han EGENTLIG er (og ikke bare lar seg sjarmere av god ordbruk eller glatt fasade), da er det hans tur til å bli redd.

Jeg svarer som regel ikke på psykopat-innlegg...fordi jeg selv har vært der din venninne er i dag, og fordi det ripper opp i vonde følelser i meg. Men...jeg syns du skal få høre hva som skjedde i mitt tilfelle.

Jeg var fullstendig i hans vold, makt - alt han sa og gjorde var loven. Jeg var "hjernevasket", samtidig som jeg selvsagt visste at jeg hadde det helt j*****,og at det ikke var rett. Livet mitt var et helvete, rett og slett.

Han truet også meg med å ta livet av seg hvis jeg forlot ham. Til slutt endte det hele med at jeg selv ikke orket mer. Jeg ringte mine foreldre og sa sannheten, (de hadde lenge hatt mistanke) og at jeg ikke orket leve mer. På en veistrekning som vanligvis tar 5 timer med bil, ...vel,min far var hos meg på under 3 timer. Nok var nok. Da han kom satt jeg med pilleboksen i hånda, jeg var helt utslitt og veldig veldig sløv...

Deretter ble planen lagt og jeg fikk snakket godt ut med både min far og mor, og endelig satt ord på det som jeg hadde skjult så lenge.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde ansvar for hans liv. Jeg skulle forlate ham, og tok han livet av seg, javel så var det hans ansvar - ikke mitt.

Jeg gjorde det slutt. Livredd for alle truslene som fulgte selvsagt, og livredd for at hans liv skulle ende (som han sa). Det var tomme trusler. Han lever den dag i dag med en ny dame...

Jeg skiftet lås, byttet tlfnr og gjorde det hemmelig, kontaktet politiet...og hadde folk i leiligheten min 24-7. Jeg må legge til her at vi ikke bodde sammen, men var kjærester og bodde sammen periodevis.

Jeg gikk aldri ut alene, noe jeg rett og slett ikke turte. Eksen hang på tlf til min familie, truet og herjet, men ingenting skjedde. Min far er forøvrig psykolog, og sa gjentatte ganger til fyren at han var avslørt.

Vel, dette er 4 år siden. Og jeg har det bra i dag, men måtte i langvarig terapi. Og for å svare på det du spør om - ja, det er farlig et dere gjør, en psykopat bor det mer ondskap i enn man skulle tro, MEN gjør det likevel. Om hans liv går føyken, javel, din venninne har ikke ansvaret. Hun har ansvar for seg selv - og hennes liv er allerede på vei tl å dø slik hun har det nå. Tr du meg, livet er knapt verdt å leve når man viksler seg inn i en psykopats nett.

Få henne ut, gjør som du her har skrevet - men informer politiet! OG be henne anmelde ham, slik at han er under oppsikt av dem også.

Til sist - vær obs på at hun ikke skal være alene. Svar ikke på henvendelser fra ham, gå ikke inn i konfrnatsjon.

Når det ikke lenger gis respons, da mister han interessen. Det skjedde her, og han dabbet gradvis av. Han oppnådde ikke lenger noe av det han ønsket.

Be henne også om å aldri, aldri tro på løftene han kommer med om at ting skal bli annereldes. Det skjer ikke.

Så kjør på. du/dere høres ut som flotte venner.Sterke gutter, ja helt topp - og be dem si følgende : " Du er avslørt". Gang på gang på gang.

Forøvrig anbefelar jeg boken "sjarmør og tyrann", der står det en del om hva man kan vente seg etter et brudd med psykopat.

LYKKE til :) Ønsker jeg dere fra dypet av mitt hjerte.

Personifica
Skrevet

Jeg er redd dette er en livsfarlig måte hvis dere har å gjøre med en ekte psykopat.

Gjest absolutt ikke
Skrevet

Jeg tror det kan være en farlig vei å gå fordi dette - hvis han kan dokumentere at dette har skjedd senere - kan vris til slik at hun blir mistrodd om hun skulle gå til politiet og søke beskyttelse. Plutselig er det hun som har brukt tvilsomme metoder, trusler osv.. Da vil det jo framstå som at hun er psykopaten.

Hun burde heller oppsøke krisesenter og politi. Det du skriver høres ut som en slags form for selvjustis. Du skriver at dere ikke skal gjøre noe ulovlig, men trusler er jo ulovlig da.

Er trusel om å "oute ham" og dermed frata ham all status og respekt ulovlig, eller er det trusler om fysisk og psykisk skade som er ulovlig. Uansett er det jo en grenseoppgang, og vi kan komme til å trå over, så du har absolutt et poeng.

Gjest Fredrikka
Skrevet

Er trusel om å "oute ham" og dermed frata ham all status og respekt ulovlig, eller er det trusler om fysisk og psykisk skade som er ulovlig. Uansett er det jo en grenseoppgang, og vi kan komme til å trå over, så du har absolutt et poeng.

Jeg har ikke greie på dette, men er bare nysgjerrig: Hvorfor true med å oute han slik at han mister status og respekt, hvorfor ikke bare gjøre det? Om han tar sitt liv, vel, det er hans sak.

Og hvorfor vil hun ikke gå til politiet, det må vel være en trussel som svir?

Dette med å konkret vise at hun har nettverk og venner, også sterke mannlige høres lurt ut.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg mener det er verdt å gå veien om politi først, slik at hun får den hun trenger av besøksforbud o.l. i orden.

Siden det er barn inne i bildet, ville jeg vært ytterst forsiktig med å gjøre noe som er i gråsona av hva som er lov og ikke. Og jeg ville skaffet meg kontakt med en svært god advokat med spesialfelt innen familierett før jeg foretok meg noe som helst. Dra gjerne dit for et møte på forhånd - ligg hele tida et skritt eller to i forkant, det er mitt beste råd. Dersom du bor på østlandet, kan jeg anbefale deg en svært dyktig en.

Og som en annen her sa - dokumentasjon er meget viktig. Spar på alt av mail og sms (det går an å få tatt backup av dette, det kan være meget viktig bevismateriale).

Skrevet

Jeg vet ikke hvor grensene går, jeg har ingen juridisk bakgrunn. Men det kan i hvertfall ikke skade å vise ham at hun har et stort nettverk som er villige til å strekke seg langt for å ta vare på henne.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes absolutt dere skal motivere henne til å varsle Politiet. Sørg for at han får vite at Politiet vet.

La han også vite at det er mange andre som vet, og at dere er villige til å stille opp for henne. Psykopater forstår maktens språk.

La han ta ansvar for sitt eget liv. Tar han livet sitt, er det hans ansvar. Det er svært lite sannsynlig at en psykopat tar livet sitt. Til det elsker han seg selv for høyt.

En historie: Jeg samarbeidet med en sosionom som tidligere hadde vært barnevernsleder i en kommune. I forbindelse med en omsorgsovertagelse ble hun truet på livet i lang tid av barnets far. Han var psykopat (de er oftest det de som truer barnevernet). Hun så ingen annen råd enn å be om hjelp fra sin exmann som hadde vært offiser i den franske fremmedlegionen. Han dro hjem til mannen og ba han meget bestemt om å la exkona være i fred. Fra den dagen opphørte alle ubehageligheter.

Gjest qigong
Skrevet

Den beste måten å ta makten fra en psykopat, er å avsløre ham. Den dagen han skjønner at han er avslørt, at folk vet hvem han EGENTLIG er (og ikke bare lar seg sjarmere av god ordbruk eller glatt fasade), da er det hans tur til å bli redd.

Jeg svarer som regel ikke på psykopat-innlegg...fordi jeg selv har vært der din venninne er i dag, og fordi det ripper opp i vonde følelser i meg. Men...jeg syns du skal få høre hva som skjedde i mitt tilfelle.

Jeg var fullstendig i hans vold, makt - alt han sa og gjorde var loven. Jeg var "hjernevasket", samtidig som jeg selvsagt visste at jeg hadde det helt j*****,og at det ikke var rett. Livet mitt var et helvete, rett og slett.

Han truet også meg med å ta livet av seg hvis jeg forlot ham. Til slutt endte det hele med at jeg selv ikke orket mer. Jeg ringte mine foreldre og sa sannheten, (de hadde lenge hatt mistanke) og at jeg ikke orket leve mer. På en veistrekning som vanligvis tar 5 timer med bil, ...vel,min far var hos meg på under 3 timer. Nok var nok. Da han kom satt jeg med pilleboksen i hånda, jeg var helt utslitt og veldig veldig sløv...

Deretter ble planen lagt og jeg fikk snakket godt ut med både min far og mor, og endelig satt ord på det som jeg hadde skjult så lenge.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde ansvar for hans liv. Jeg skulle forlate ham, og tok han livet av seg, javel så var det hans ansvar - ikke mitt.

Jeg gjorde det slutt. Livredd for alle truslene som fulgte selvsagt, og livredd for at hans liv skulle ende (som han sa). Det var tomme trusler. Han lever den dag i dag med en ny dame...

Jeg skiftet lås, byttet tlfnr og gjorde det hemmelig, kontaktet politiet...og hadde folk i leiligheten min 24-7. Jeg må legge til her at vi ikke bodde sammen, men var kjærester og bodde sammen periodevis.

Jeg gikk aldri ut alene, noe jeg rett og slett ikke turte. Eksen hang på tlf til min familie, truet og herjet, men ingenting skjedde. Min far er forøvrig psykolog, og sa gjentatte ganger til fyren at han var avslørt.

Vel, dette er 4 år siden. Og jeg har det bra i dag, men måtte i langvarig terapi. Og for å svare på det du spør om - ja, det er farlig et dere gjør, en psykopat bor det mer ondskap i enn man skulle tro, MEN gjør det likevel. Om hans liv går føyken, javel, din venninne har ikke ansvaret. Hun har ansvar for seg selv - og hennes liv er allerede på vei tl å dø slik hun har det nå. Tr du meg, livet er knapt verdt å leve når man viksler seg inn i en psykopats nett.

Få henne ut, gjør som du her har skrevet - men informer politiet! OG be henne anmelde ham, slik at han er under oppsikt av dem også.

Til sist - vær obs på at hun ikke skal være alene. Svar ikke på henvendelser fra ham, gå ikke inn i konfrnatsjon.

Når det ikke lenger gis respons, da mister han interessen. Det skjedde her, og han dabbet gradvis av. Han oppnådde ikke lenger noe av det han ønsket.

Be henne også om å aldri, aldri tro på løftene han kommer med om at ting skal bli annereldes. Det skjer ikke.

Så kjør på. du/dere høres ut som flotte venner.Sterke gutter, ja helt topp - og be dem si følgende : " Du er avslørt". Gang på gang på gang.

Forøvrig anbefelar jeg boken "sjarmør og tyrann", der står det en del om hva man kan vente seg etter et brudd med psykopat.

LYKKE til :) Ønsker jeg dere fra dypet av mitt hjerte.

Takk for at du skrev dette, jeg lærte velig mye av det. Jeg er ikke sammen med en,men har en i min nærhet som plager oss.

Gjest qigong
Skrevet

Jeg synes absolutt dere skal motivere henne til å varsle Politiet. Sørg for at han får vite at Politiet vet.

La han også vite at det er mange andre som vet, og at dere er villige til å stille opp for henne. Psykopater forstår maktens språk.

La han ta ansvar for sitt eget liv. Tar han livet sitt, er det hans ansvar. Det er svært lite sannsynlig at en psykopat tar livet sitt. Til det elsker han seg selv for høyt.

En historie: Jeg samarbeidet med en sosionom som tidligere hadde vært barnevernsleder i en kommune. I forbindelse med en omsorgsovertagelse ble hun truet på livet i lang tid av barnets far. Han var psykopat (de er oftest det de som truer barnevernet). Hun så ingen annen råd enn å be om hjelp fra sin exmann som hadde vært offiser i den franske fremmedlegionen. Han dro hjem til mannen og ba han meget bestemt om å la exkona være i fred. Fra den dagen opphørte alle ubehageligheter.

Skulle ønske jeg var en stor og sterk mann. Eller jeg har vel sett at det nytter å "manne seg opp" og skremme litt om man er av det andre kjønn også.

Helt sikkert det du skriver om at psykopater kun har respekt for de som virker sterke, både psykisk og fysisk. Har kastet ut vår "plageånd" et par ganger jeg, da var jeg så redd og sint av jeg ble dobbelt så sterk. I tillegg blir en mor ganske farlig når hun må forsvare sine barn...

Gjest absolutt ikke
Skrevet

Jeg har ikke greie på dette, men er bare nysgjerrig: Hvorfor true med å oute han slik at han mister status og respekt, hvorfor ikke bare gjøre det? Om han tar sitt liv, vel, det er hans sak.

Og hvorfor vil hun ikke gå til politiet, det må vel være en trussel som svir?

Dette med å konkret vise at hun har nettverk og venner, også sterke mannlige høres lurt ut.

''Jeg har ikke greie på dette, men er bare nysgjerrig: Hvorfor true med å oute han slik at han mister status og respekt, hvorfor ikke bare gjøre det?''

Det kan du gjerne spørre om. Men jeg tenker i alle fall at ved å bare true ham, så har vi litt taket på ham, siden han fremdeles har noe å tape. Dersom vi outer ham med en gang, er han ruinert på alle vis, og har kanskje ikke lenger noen grunn til å la henne være i fred. Da har han jo allerede tapt alt.

Gjest absolutt ikke
Skrevet

Takk for svar. Det er det med "maktens språk" og det å vite at han er avslørt, som noen sier nedenfor, som jeg tenker kan ha en effekt på denne mannen.

Men et spørsmål, hvis du har tid til å svare: Skjønner psykopater at de gjør noe galt ? Jeg vet de ikke har samvittighet som oss andre, men VET de med intellektet, at de oppfører seg uakseptabelt i forhold til "normale", samfunnsmessige standarder? OG at det vil gi negative konsekvenser for dem dersom det kommer ut?

Hvis de ikke en gang skjønner det, er de kanskje ikke redde for å bli avslørt, heller?

Gjest Vær forsiktig
Skrevet

Taushetsplikt eller?

Skrevet

Taushetsplikt eller?

til tante sofie:

1. Det var ikke en pasient.

2. Hun har brukt eksemplet selv flere ganger i undervisning.

Skrevet

Takk for svar. Det er det med "maktens språk" og det å vite at han er avslørt, som noen sier nedenfor, som jeg tenker kan ha en effekt på denne mannen.

Men et spørsmål, hvis du har tid til å svare: Skjønner psykopater at de gjør noe galt ? Jeg vet de ikke har samvittighet som oss andre, men VET de med intellektet, at de oppfører seg uakseptabelt i forhold til "normale", samfunnsmessige standarder? OG at det vil gi negative konsekvenser for dem dersom det kommer ut?

Hvis de ikke en gang skjønner det, er de kanskje ikke redde for å bli avslørt, heller?

Ja, de skjønner f eks at det ikke er lov å bruke vold.

Gjest jeg vet....
Skrevet

Hun burde heller oppsøke krisesenter? vet du hvor nedverdigende det føles å havne på et krisesenter?

Politi, ja, det er jeg enig i. Men forøvrig "holder" det som regel at fyren blir avslørt og sat på plass kraftig. Vet folk om, så mister han gnisten. Tro meg.

Jeg sier som følger:

1. Politi

2. Fortell at han er avslørt, bruk maktens middel

3. La den utsatte aldri være alene

4. Terapi for den utsatte

5. Bytte tlf, lås, bosted om mulig

Krisesenter er et alternativ selvsagt, men da skal det være alvorlige trusler og alvorlige hendelser av vold inni bildet mener jeg. Selv ble jeg slått helselås til tider, men valgte likevel en annen metode å gå på...

Gjest jeg vet...
Skrevet

''Jeg har ikke greie på dette, men er bare nysgjerrig: Hvorfor true med å oute han slik at han mister status og respekt, hvorfor ikke bare gjøre det?''

Det kan du gjerne spørre om. Men jeg tenker i alle fall at ved å bare true ham, så har vi litt taket på ham, siden han fremdeles har noe å tape. Dersom vi outer ham med en gang, er han ruinert på alle vis, og har kanskje ikke lenger noen grunn til å la henne være i fred. Da har han jo allerede tapt alt.

Poenget er at han skal tape, er det ikke?

Men et tap for en psykopat varer uansett kort. Om forholdet dem i mellom nå tar slutt, så kan du være 100% sikker på at det ikke er lenge før han har ny dame...En psykopat MÅ alltid ha noen i sitt nett....

Så la ham for all del tape!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...