Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Vi skal i begravelse til nært familiemedlem. Også tenker jeg mye på det med klær i begravelsen. Ang mannen min er det greit - han bruker mørk dress. Tror mitt antrekk også er greit? - mørkt skjørt og og mørk jakke, men lys bluse under. Men datteren min på snart 18 er vanskelig. Har gitt beskjed om ikke slike utringninger de går med til stadig og heller ikke veldig ettersittende klær. Og ikke helt lyse klær. Eller burde hun ha for det meste mørke klær hun også? Sønnen min på 7 har mørk bukse m/press. I tillegg skal han ha skjorte. Han har ingen helt mørke skjorter, burde han ha det, eller går det greit med lysere skjorte på små barn. Den er ikke helt lys, men litt lyst mønster inni den. Er det fortsatt slik at man helst skal ha mørke klær alle sammen - eller er det blitt litt mer liberalt syn på dette? Vil jo gjerne gjøre det som er riktig i slike anledninger. 0 Siter
morsan Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Ja, jeg mener man fortsatt bør gå i nokså mørke klær. Men det er lov å ha hvit skjorte under dressen, da, både for menn og gutter (og damer kan ha hvit bluse/topp under mørk jakke) 0 Siter
Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Ja, jeg mener man fortsatt bør gå i nokså mørke klær. Men det er lov å ha hvit skjorte under dressen, da, både for menn og gutter (og damer kan ha hvit bluse/topp under mørk jakke) Ja - er av samme oppfatning jeg også. Da tror jeg nesten jeg må ut å kjøpe ny skjorte eller en jakke/vest sønnen min kan ha over skjorta si. Men for kvinner, altså meg Jeg MÅ ikke ha skjørt, kan også ha en pen mørk bukse? 0 Siter
laban Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har hatt hvit overdel inni svart jakke i begravelse mange ganger og aldri hørt noe om at noen har reagert på det. For datteren din er det viktigere at antrekket ikke er for avkledt eller glorete / fargerikt, enn at det er akkurat svart. Jeg mener altså at hun kan gå i andre (forholdsvis mørke) klær enn helsvarte, så lenge klærne i seg selv er passende. 0 Siter
morsan Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Ja - er av samme oppfatning jeg også. Da tror jeg nesten jeg må ut å kjøpe ny skjorte eller en jakke/vest sønnen min kan ha over skjorta si. Men for kvinner, altså meg Jeg MÅ ikke ha skjørt, kan også ha en pen mørk bukse? Ja, pen mørk bukse går også fint. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes ikke det er så farlig om klærne ikke er sorte og mørke, selv om jeg ville unngått veldig sterke farger og mønstre. Var nylig i en stor begravelse der enken hadde en enkel lyseblå drakt og var helt nydelig. Trange klær er vel ikke så farlig, men ville nok unngått dype utringninger og korte skjørt. 0 Siter
Speak Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes at det har blitt mye mer liberalt. Jeg ville imidlertid holdt meg unna sterke farger og utfordrende klær. 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Normale, pene klær (uten å være pyntet) synes jeg er det naturlige. Gjerne mørke, men om man ikke har mørke, passende klær, er det i mine øyne helt OK med klær i en nøytral farge. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Vi skulle i begravelse i fjor vinter, og jeg trålte åtte butikker for å få tak i ei mørk skjorte til min gutt uten dødningehoder og piggtråd. Det endte med at han fikk låne ei skjorte av en kamerat. Jentene fikk brune kjoler, og de hadde en lys genser/bluse under. Jeg og mannen min hadde noe mørkt, husker ikke helt hva det var, men for min del hadde jeg nok ikke helt mørkt tøy. Bukser er like greit som skjørt, bare det ser ok ut. Ikke stor utringing, synes jeg. 0 Siter
Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Normale, pene klær (uten å være pyntet) synes jeg er det naturlige. Gjerne mørke, men om man ikke har mørke, passende klær, er det i mine øyne helt OK med klær i en nøytral farge. Så for sønnen min på 7 år er det greit med mørk pen bukse og en lysere pen skjorte? Ikke helt lys skjorte, men noe lyst mønster på den. Tenkte litt på å kjøpe mørk jakke eller vest til han til å ha utenpå skjorta. Men vet jo at det er ting som svært sjelden blir brukt. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Så for sønnen min på 7 år er det greit med mørk pen bukse og en lysere pen skjorte? Ikke helt lys skjorte, men noe lyst mønster på den. Tenkte litt på å kjøpe mørk jakke eller vest til han til å ha utenpå skjorta. Men vet jo at det er ting som svært sjelden blir brukt. Det er sikkert greit. Vi valgte likevel å få tak i en mørk skjorte til ham i fjor (han var 9 år i fjor). 0 Siter
Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Vi skulle i begravelse i fjor vinter, og jeg trålte åtte butikker for å få tak i ei mørk skjorte til min gutt uten dødningehoder og piggtråd. Det endte med at han fikk låne ei skjorte av en kamerat. Jentene fikk brune kjoler, og de hadde en lys genser/bluse under. Jeg og mannen min hadde noe mørkt, husker ikke helt hva det var, men for min del hadde jeg nok ikke helt mørkt tøy. Bukser er like greit som skjørt, bare det ser ok ut. Ikke stor utringing, synes jeg. Var ute på lørdag for å finne en mørkere skjorte til sønnen min, fant en fin skjorte med slips til. Men når vi kom til kassa så vi heldigvis at det var et dødningehode på ryggen på den. Så den la vi tilbake. Takk for svar 0 Siter
Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes at det har blitt mye mer liberalt. Jeg ville imidlertid holdt meg unna sterke farger og utfordrende klær. Jeg har strengt sagt til datteren min at hun ikke får gå i slike topper hvor nesten puppa detter ut - for det går de jammen mye med. Og det passer seg ikke i slike anledninger - enig i det. Takk for svar 0 Siter
Gjest mye man lurer på Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har hatt hvit overdel inni svart jakke i begravelse mange ganger og aldri hørt noe om at noen har reagert på det. For datteren din er det viktigere at antrekket ikke er for avkledt eller glorete / fargerikt, enn at det er akkurat svart. Jeg mener altså at hun kan gå i andre (forholdsvis mørke) klær enn helsvarte, så lenge klærne i seg selv er passende. ''For datteren din er det viktigere at antrekket ikke er for avkledt eller glorete / fargerikt, enn at det er akkurat svart. Jeg mener altså at hun kan gå i andre (forholdsvis mørke) klær enn helsvarte, så lenge klærne i seg selv er passende.'' Enig i det. Har gitt henne beskjed om at hun ikke får lov å ha på seg slike topper de bruker støtt og stadig - hvor nesten puppene detter utenfor toppen. Takk for svar og råd 0 Siter
Solbæra Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes ikke det er nødvendig med helt mørke klær til barn. Små barn synes jeg godt kan ha helt lyse klær. Både for barn og voksne mener jeg at de fleste farger går an når de ikke er for skarpe eller det er for glorete mønstre. Ville likevel unngått spesielt rødt selv om jeg har sett det i begravelser også. 0 Siter
Gjest marz Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Diskrete klær er hovedsaken. Ingen glorete farger, mønstre, korte skjørt, svært ettersittende klær eller svært høye heler. Utover det tar dere det dere har. Ytterplagg er vanskeligere, her må man ta det man har. Jeg tror ikke det er noen etikette på mørk skjorte, jeg tror hvit skjorte er "riktigere", om du er opptatt av det. Det viktigste er å ikke gi et respektløs inntrykk. 0 Siter
Gjest Bedre å tone ned enn opp Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Liberalt og liberalt, har inntrykk av at folk går i "mye rart" nå for tiden. Selv så kjører jeg den "gamle stilen". Synes det er det mest korrekte. Det blir da klær i brunt eller sort, anstendig tøy (ikke utringninger over hode) Kan bruke lys skjorte i mørkt tøy hvis ikke jeg bruker hele drakter el, pene vanlige sko eller støvletter. Altså rene, pene litt elegante klær og sko, men som ikke skiller seg veldig ut av mengden Dessuten kjører jeg aldri løst hår. Har lengde og setter alltid opp håret. Men jeg har veldig respekt for gravferd og sorgen rundt dette. Slik sett så kjører jeg aldri forbi en gravlund med høy musikk i bilen og vinduene åpne heller, slår alltid av slik lyd slik at de som går rundt gravene til sine kjære ikke blir "forstyrret". (de blir jo sikkert ikke det men, det skader ikke å viser hensyn heller mer enn mindre) Utrigninger, skjærende farger på tøy, masse glorete smykker etc gjør seg absorlutt ikke i en gravferd synes nå jeg i allefall. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Liberalt og liberalt, har inntrykk av at folk går i "mye rart" nå for tiden. Selv så kjører jeg den "gamle stilen". Synes det er det mest korrekte. Det blir da klær i brunt eller sort, anstendig tøy (ikke utringninger over hode) Kan bruke lys skjorte i mørkt tøy hvis ikke jeg bruker hele drakter el, pene vanlige sko eller støvletter. Altså rene, pene litt elegante klær og sko, men som ikke skiller seg veldig ut av mengden Dessuten kjører jeg aldri løst hår. Har lengde og setter alltid opp håret. Men jeg har veldig respekt for gravferd og sorgen rundt dette. Slik sett så kjører jeg aldri forbi en gravlund med høy musikk i bilen og vinduene åpne heller, slår alltid av slik lyd slik at de som går rundt gravene til sine kjære ikke blir "forstyrret". (de blir jo sikkert ikke det men, det skader ikke å viser hensyn heller mer enn mindre) Utrigninger, skjærende farger på tøy, masse glorete smykker etc gjør seg absorlutt ikke i en gravferd synes nå jeg i allefall. ''Dessuten kjører jeg aldri løst hår. Har lengde og setter alltid opp håret.'' Er ikke det _veldig_ konservativt? Ser for meg stram knute i nakken ala år 1895... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Hvit skjorte under jakke går greit. Bukse/jakke/skjørt = grå/brun/svart. Topper/overdeler = ikke mønster i skarpe farger/fargesprakende. Jeg stusset litt på min oppmerksomhetskrevende nabo (over 50 år by the way) som stilte i helhvitt og noe utfordrende i sin egen mors begravelse. Men hun vil være snakkis... 0 Siter
Gjest svava Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Kondolerer med tapet av familiemedlemmet. Først vil jeg si at jeg synes det er kjempefint at 7-åringe også får lov til å være med. Alt for ofte holdes barna utenfor har jeg inntryk av. Ang klærne så synes jeg du/dere kan gå i det du har skissert. Man MÅ ikke ha på seg sorte klær. Nøytrale farger går helt fint. Det viktigste er vel egentlig at de er rene og strøkne. Pentøy som er flekkete eller skrukkete er ikke pent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.