Gjest fimpa Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Lurer på følgende: 1. For en tid tilbake oppdaget jeg en kul på leggen, legen sjekket den og sa den kjentes grei ut - nå har den vokst, og jeg lurer på om jeg da bør sjekke den en gang til?? Er det lett å kjenne forskjell på gode og farlige kuler? (Den er helt på samme måte som Sindre21 beskriver i sitt innlegg) 2. Hvorfor oppstår smerte når det ikke er noe galt der det er vondt? Den senere tid har jeg hatt en intens verkende smerte som brått kan dukke opp feks. bak øret,forann på brystet, i kneet og i hoftene. Den flytter seg liksom rundt "uten mål og mening" . 3. Innimellom får jeg en lynende smerte i hoftene/nedre del av ryggen som går gjennom hele benet på baksiden og det knekker liksom sammen akkurat som det er en nerve som går i krampe.Det forverres når jeg rører på det, men går fort over. Dette skjer gjerne når jeg står og feks, bytter stilling. Hva kan dette være? Litt forskjellig på engang, men det var nå liksom dette jeg gikk å lurte på... Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32620-om-kuler-og-smerte-og-litt-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Når kulen din har vokst, synes jeg du bør nevne det for legen igjen. Noen kuler er lette å vurdere bare ved å kjenne på. Andre kan være vanskeligere, og når det skjer forandringar kan det gi grunnlag for ny vurdering. "Normal" smerte skyldes skade på vev som blir registrert av smertesensorer i vevet. Impulsene blir sendt gjennom egne smertefibre inn til ryggmargen. Der går det gjennom noen koblingsledd og følger så smertebanker opp gjennom ryggmargen til dyptliggende hjerneområder. Alle disse smerteimpulsene blir filtrert og tolket og det som oppfattes som viktig blir sendt videre til bevisstheten. Så blir det sendt beskjed til bevisstheten om at her er det smerte. I hele dette systemet kan det skje feiltolkinger. Stimulans fra andre fibre enn smertefibre kan feiltolkes som smerte. Stimulans fra andre steder i kroppen kan feilkobles inne i ryggmargen og oppfattes som den kommer fra et annet sted. Det kan også skje feilkoblinger og feiltolkninger høyere oppe. Slike lynende stikkende smerter er ofte nevralgier, nervesmerter. Du beskriver området til ischiasnerven. Om det er noe som trykker på denne, eller om det er slik feiltolkning kan jeg ikke si noe om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32620-om-kuler-og-smerte-og-litt-til/#findComment-127649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.