Gå til innhold

Spm om Sobril og Pranolol

Anbefalte innlegg

Gjest en undrer
Skrevet

Lurer på etpar ting, har fått skrevet ut de to + Cipralex pga sterk angst, Sobril foraklrte han hvordan jeg skal bruke, skal ta det til å begynne med før en spesiell ting jeg er med på, det er 10mg, men jeg merket ingen effekt, kan jeg ta 2??

Den andre står det jeg skal bruke ved uro 2 ggr daglig, betyr det jeg kan ta den innimellom eller må den tas over tid?? skal disse medisinene virke omtrent med en gang eller hva? Lurer veldig på hvorfor jeg ikke merket noe av Sobril'en, hvordan skal det virke?? virker den fort vanligvis, og hvor lenge? Merket ikke noenting, om noe var jeg mer nervevrak

Takk for svar

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sobril er legenes yndlings- benzo. Fordi det er minst potent og lettest og komme av.

Pranolol vet jeg ingenting om dessverre..

Skrevet

Sobril er legenes yndlings- benzo. Fordi det er minst potent og lettest og komme av.

Pranolol vet jeg ingenting om dessverre..

10 mg Sobril er en veldig lav dose. Det vanligste er 15 mg tre ganger daglig. Får du ikke effekt av Sobril kan du be om Valium eller Xanor. Jeg bruker Xanor mot angst/uro, og det hjelper veldig. Men denne medisinene er svartelistet hos mange leger, så det er ikke sikkert du vil få resept på den.

Skrevet

10 mg Sobril er en veldig lav dose. Det vanligste er 15 mg tre ganger daglig. Får du ikke effekt av Sobril kan du be om Valium eller Xanor. Jeg bruker Xanor mot angst/uro, og det hjelper veldig. Men denne medisinene er svartelistet hos mange leger, så det er ikke sikkert du vil få resept på den.

Jeg har sterk angst og bruker da 25mg to ganger daglig. 10mg er en svak dose. I begynnelsen fikk jeg 15mg og da tok jeg to for i det hele tatt få virkning.

Jeg håper da at angsten slipper taket når anti depressiv medisinene begynner å virke.

Skrevet

Bruker Xanor jeg også....men det er som "å banne i kjærka" hvis du spør legen om dette. Dette er tabu..

Skrevet

Jeg har sterk angst og bruker da 25mg to ganger daglig. 10mg er en svak dose. I begynnelsen fikk jeg 15mg og da tok jeg to for i det hele tatt få virkning.

Jeg håper da at angsten slipper taket når anti depressiv medisinene begynner å virke.

Anti-drepressive medisiner virker ikke alltid mot angst, slik legene sier...Benzo er 110 % ganger bedere mot angst.

Men slik er det: det som virker best: får man vanskelig av en lege...Synd, men sant...De er redd for å miste lisenten for utskriving av A og B respter..tror nå jeg.

Gjest choco
Skrevet

Anti-drepressive medisiner virker ikke alltid mot angst, slik legene sier...Benzo er 110 % ganger bedere mot angst.

Men slik er det: det som virker best: får man vanskelig av en lege...Synd, men sant...De er redd for å miste lisenten for utskriving av A og B respter..tror nå jeg.

Jeg har ingen problemer med å få utskrevet benzo av lege, så vi skal vel ikke skjære alle leger under en kam her? Jeg er imidlertid enig i at SSRI ikke alltid virker på angst og det blir svært feil om man gir et urealistisk bilde av hva SSRI kan gjøre til pasienten.

Min oppfatning er at leger er alt for sløve med å hjelpe pasienter med å få pasienter i terapi sammen med medikamentell behandling. Angst behandles best med kognitiv terapi og benzo, men det er min erfaring. Andre har sikkert andre erfaringer.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å få utskrevet benzo av lege, så vi skal vel ikke skjære alle leger under en kam her? Jeg er imidlertid enig i at SSRI ikke alltid virker på angst og det blir svært feil om man gir et urealistisk bilde av hva SSRI kan gjøre til pasienten.

Min oppfatning er at leger er alt for sløve med å hjelpe pasienter med å få pasienter i terapi sammen med medikamentell behandling. Angst behandles best med kognitiv terapi og benzo, men det er min erfaring. Andre har sikkert andre erfaringer.

Joda, klart det er forskjell på leger...enig i det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sobril er det minst farlige av benzoene. 10 mg er den minste dosen du får kjøpt. Du kan prøve å dele en tabl og gå opp til 15 mg i de tilfellene du trenger hjelp med (den psykiske) angsten.

Pronolol er en betablokker. Den demper fysiske symptomer ved angst som hjertebank og skjelving. Du kan ta den "ved behov", men du må aldri ta større dose enn anbefalt av legen. Det kan føre til blodtrykksfall, at hjertet går for sakte og besvimelse. Du kan ikke bruke pranolol om du har tegn til astma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...