Gå til innhold

Ufør og studier

Anbefalte innlegg

Gjest venninnen hennes
Skrevet

Er det noen som vet om en som har fått innvilget uføretrygd (ikke tidsbergenset) kan studere uten å miste trygda? Det er snakk om studier kun for egen del for å ha noe meningsfullt å gjøre, vedkommende har ingen planer om å gå ut i jobb igjen.

Må hun klarere det med NAV først?

Skrevet

Når du sier "studier kun for sin egen del", mener du da at hun sitter hjemme å leser/studerer for å lære seg noe, eller er det organiserte forelesninger, med eksamener og vanlig skoleløp?

Gjest På attføring
Skrevet

Om du med studier mener ved høyskole, enten det er via nett eller ved oppmøte på studiested, så kan en ikke dette samtidig med at man har uføretrygd.

Gjest venninnen hennes
Skrevet

Når du sier "studier kun for sin egen del", mener du da at hun sitter hjemme å leser/studerer for å lære seg noe, eller er det organiserte forelesninger, med eksamener og vanlig skoleløp?

Det er en vanlig godkjent skole med forelesninger, eksamener og alt det.

Gjest venninnen hennes
Skrevet

Om du med studier mener ved høyskole, enten det er via nett eller ved oppmøte på studiested, så kan en ikke dette samtidig med at man har uføretrygd.

Hei. Nei det ikke en høyskole, men en kunstskole som er godkjent som utdanningssted og kvalifiserer for lån i lånekassen osv.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg trodde man måtte over på yrkesretta attføring for å studere, men kan ikke reglene. Jeg ville helt klart sjekka med NAV.

Gjest På attføring
Skrevet

Hei. Nei det ikke en høyskole, men en kunstskole som er godkjent som utdanningssted og kvalifiserer for lån i lånekassen osv.

OK, det med høgskole var bare et eksempel. Uttalte meg nok uklart. Svaret blir det samme for denne type skole.

Skrevet

En kan godt ta kurs/utdannelse når en går på uførepensjon. Det er viktig og helsefremmende å gjøre noe meningsfylt selvom en er ufør.

Hvis en skulle ønske midlertidig å gå over på attføring, vil uførepensjonen kunne settes over på såkalt "hvilende rett" slik at en etter avsluttet attføring (kurs/skole/arbeidstrening) kan komme tilbake til uførepensjonen igjen.

På attføring vil en kunne motta midler til bl.a daglige reiser.

Jeg har ikke lest lovverket selv, men har mottatt disse opplysningene fra min saksbehandler i NAV.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg tar enkle fag, og det bryr ikke NAV seg om. Dersom hun er på varig ufør kan denne settes på vent, mens hun går på skole. Slik at hun ikke mister uføren, men "fryser" den i en hvis periode.

Studere 100% mener jeg at hun ikke kan gjøre sånn uten videre. Hun bør ta kontakt med NAV. jeg prøvde og lete litt på sidene deres, men fant ikke noe, så det jeg sier nå er det jeg har fått vite av saksbehandlere i NAV.

NAV ha endel regler, så jeg hadde ikke satt i gang med noe voldsomt uten å ha snakket med dem.

Skrevet

Det er en vanlig godkjent skole med forelesninger, eksamener og alt det.

Vet du at hun ikke har avklart det med NAV først da, eller bare antar du det?

Siden hun er meldt opp på en vanlig skole, er hun jo registrert som student, og da vil jo NAV kunne finne det ut, så slik sett er det jo risky hvis hun ikke "har lov". Men jeg vet at det er mulig - at man er varig ufør, behøver ikke å bety _varig_, og det er jo fint hvis man har noe å bedrive tiden med (så langt man klarer).

Gjest På attføring
Skrevet

Vet du at hun ikke har avklart det med NAV først da, eller bare antar du det?

Siden hun er meldt opp på en vanlig skole, er hun jo registrert som student, og da vil jo NAV kunne finne det ut, så slik sett er det jo risky hvis hun ikke "har lov". Men jeg vet at det er mulig - at man er varig ufør, behøver ikke å bety _varig_, og det er jo fint hvis man har noe å bedrive tiden med (så langt man klarer).

Det er mulig i den forstand at man kan sette ufør på vent og heller gå over på attføringspenger, men så vidt jeg har blitt fortalt kan man ikke motta uførepensjon og samtidig studere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...