Gå til innhold

Nerver eller mulig hjerteproblem ?

Anbefalte innlegg

For 4 år siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde en blodsykdom som gjør at blodet koagulerer i blodårene (dette gjelder vistnok 25% av befolkningen).

For ca 2 år siden fikk jeg under mye stress store smerter i brystet mens jeg var på jobben. Dette gikk over etter noen minutter. Legen ba meg ta en sykkeltest som ifølge sykehuset var helt OK (ingen problemer).

Etter dette har jeg hatt store "press smerter" i brystet til stadighet. De siste 6 mnd har jeg også hatt "stikking" på brystbenet og i mellomgulvet. Dette har vært kombinert med smerter mellom skulderbladene og oppover i halsen/kjeven. Smertene mellom skulderbladene har vært værst.

Min lege mener det ikke er nødvendig med ytterligere tester ettersom forrige var OK. Jeg har nå passert 40 år, slank, men med et lite "tillegg" rundt magen.

Kollestrol var fint untatt noe som ble kallt "Lille a" som lå ca 60 x over "normalen". Jeg bruker ingen kolestrolnedsettende medisiner, men en mild Albyl-E dose.

Bør jeg skifte lege og ta en ny "sykkeltest ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32630-nerver-eller-mulig-hjerteproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Veto.

De smertene du beskriver kan umiddelbart gi mistanke om koronar hjertesykdom hos en mann i 40-års alder. Jeg har ingen opplysninger om eventuelle andre risikofaktorer for utvikling av hjertesykdom hos deg, hvilket vil være avgjørende for videre vurdering (slike faktorer er bl.a. arvelighet, røyking, blodtrykk, sukkersyke, overvekt, fettstoffer generelt, treningstilstand).

Du anfører at lipoprotein (a) (ofte forkortet Lp(a)), som er en uavhengig risikofaktor for hjertekarsykdom, er 60 ganger normalen hos deg. Normalverdien for Lp(a) varierer, og må relateres til det laboratorium som har utført analysen. Hvis det du anfører om Lp(a) er riktig, er det all grunn til en revurdering.

Når det gjelder sykkeltester (arbeids-EKG) skal man være klar over at "sensitiviteten" i heldigste fall er 80 %. D.v.s. at ved slike tester kan så meget som 1 av 5 tester være falsk negative. Dessuten er sensitiviteten på dette nivået bare når belastningen er maksimal. Ved lettere belastning vil ytterligere flere tester være falsk negative.

Ta dette opp med din lege en gang til. Det synes ønskelig at du får utført en ny, maksimal arbeidsbelastning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...