Gå til innhold

ADD vs bi-polar

Gjest hvordanhengerdetsammen

Anbefalte innlegg

Gjest hvordanhengerdetsammen

Hei, vi har en flott gutt på 10 år som har dysleksi og har nå blitt diagnotisert med ADD. Nevropsykiatrisk undersøkelse avdekket at han har nevromotoriske funn som kan være forenelig med en nevropsykiatrisk tilstand. Han hadde bl.a. medbevegelser mer enn forventet både ved fingerspill og Fogs test. Har også noe affektive vansker. Er forøvring en fonøyd gutt med god kontaktflate og gode sosiale egenskaper, selvom han har noe adferdsvansker. Litt høy (125) skår på Wisk III, men lav på deltestene for oppmerksomhet og hurtighet. Så over til min bekymring; i slekten er det mye tung psykisk lidelse, både shizofreni og bi-polaritet, dette gjelder to ledd tilbake (en besteforeldre) og videre bakover. Bestemoren og tre av hennes søsken (av 4 stk) hadde alvorlige lidelser. Mor og far er frisk, og såkalt velfungerende med høyere utdanning. Men vi kan begge kjenne oss igjen i endel av symptomene. Jeg er nå redd for at gutten vår kan etterhvert utvikle mer alvorlig psykisk lidelse. Psykiateren hans( en kjempeflink sympatisk mann) fortalte at ved Bi-polaritet har de fleste også en adhd diagnose fra tidligere. Han sa også at hvis gutten vår var disponert for bi-polaritet var det ingen ting vi kunne gjøre for at dette skulle utvikle seg. Slik jeg forstod han er det vanlig å ha både adhd/add og bi-polaritet. Jeg trodde fra tidligere at barn ble feildiagnotisert med adhd, og så viste det seg etterhvert at det dreide seg om f.eks bi-polaritet. Jeg trodde også at man kunne være født med en sårbarhet for psykiske lidelser, men en trengte ikke å utvikle de. Jeg er usikker på hvordan disse tingene henger sammen og lurer på om du kan oppklare rundt dette? Hva tror du med hensyn til vår gutt? og hvilke medisiner ville vært ditt førstevalg? (er klar over at det vil være forskjellige meninger rundt dette, men er ute etter ditt syn - syns du har mange adekvate meninger) Takker for svar mvh Undrende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326393-add-vs-bi-polar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur i dag

"Psykiateren hans( en kjempeflink sympatisk mann) fortalte at ved Bi-polaritet har de fleste også en adhd diagnose fra tidligere"

hæ?

kjenner mange bipolare, ingen av de har adhd

Det gjør jeg. Altså kjenner en person med ADD og bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326393-add-vs-bi-polar/#findComment-2721133
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner ikke flere som har ADD eller en bipolar lidelse. Men den ene jeg kjenner har begge lidelsene.

Jeg kjenner mange med bipolar lidelse, og ingen av dem har ADHD eller ADD.

Nytt for meg.

Kanskje dette for det meste gjelder barn? Tenker søvnproblemer, dårlig konsentrasjon og overaktivitet.

Men dem med bipoare har jo stabile perioder. Det har vel ikke bokstavbarna. De har vel sine symptomer jevnt over...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326393-add-vs-bi-polar/#findComment-2721147
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke signatur i dag

Jeg kjenner mange med bipolar lidelse, og ingen av dem har ADHD eller ADD.

Nytt for meg.

Kanskje dette for det meste gjelder barn? Tenker søvnproblemer, dårlig konsentrasjon og overaktivitet.

Men dem med bipoare har jo stabile perioder. Det har vel ikke bokstavbarna. De har vel sine symptomer jevnt over...

Vedkommende jeg kjenner er over 25 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326393-add-vs-bi-polar/#findComment-2721149
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Som andre har sagt: At alle med bipolar lidelse har ADHD er reinspikka tull.

Det korrekte er at det er en økt komorbiditet av BP og ADHD. Dvs at de finnes samtidig oftere enn en kan forvenet ved ren tilfeldighet.

Det er korrekt at dersom en har arvet disposisjonen for BP, kan en ikke selv gøre noe for å påvirke om sykdommen bryter ut eller ikke. Graden av genetisk ballast varierer, og noen kan være født med en såpass liten disposisjon at lidelsen aldri bryter frem.

La meg også skye inn at det også er overhyppighet av schizofreni i BP-slekter og omvendt.

Hva skal dere gjøre? Jeg anbefaler på det sterkeste at en prøver ut sentralstimulerende medisiner under god evaluering. Det er evalueringen av effekt på symptomer og funksjon som er avgjørende for om en skal fortsette på medisinen eller ikke.

Vær oppmerksom, men ikke overfølsom, på tegn på depresjon elelr det motsatte. Ikke la folkelige begrep som trassalder, pubertetsproblemer, hormaner i ulage etc etc tas som forklaring på sykdomstegn. Ikke slå deg til ro med sosiale årsaksforklaringer av tvilsom natur. Sørg for, hvis symptomer oppstår, at sønnen din relativt raskt blir utredet av de mest kompetente. Hvis sykdom oppstår, sørg for at behandlingen er adekvat og ikke "harelabb".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326393-add-vs-bi-polar/#findComment-2721292
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...