Gå til innhold

NHD - behandlingsformer for angstlidelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil hjelpe mannen

Min mann har den siste tiden slitt med angst, og det har nå toppet seg.

Han hadde noe lignende for 10 år siden, da ble han sykemeldt et år, men han sier angsten han kjenner nå er enda verre enn den gangen.

Han har vært til fastlege, han skal visstnok være spesialist i psykiatri, så han tar seg vel av psykiatridelen og, men eneste hjelpen han fikk var medisin:

Sobril og Cetirizin (usikker på skrivemåte),

men han føler medisin ikke er nok, han må jobbe med angsten så han kan klare seg i hverdagen...

Han vet ikke helt hva han har angst for,

angsten kan komme når han er på jobb, ute og kjører, spesielt når han er alene.

Da får han pustevansker, hjertebank og dødsangst...

Han føler ikke løsningen er å sykemelde han heller, for han har angst for å være hjemme alene og, og er redd ting bare blir verre da.

Hva ville du anbefalt ham å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326426-nhd-behandlingsformer-for-angstlidelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Første trinn er diagnostikk. Det finnes ulike angstlidelser, og de skal ha ulik behandling.

Dette kan høres ut som panikklidelse. I så fall ska det behandles med medisiner av typen SSRI og kognitiv psykoterapi.

Sobril (benzo/angstdemper) og en allergimedisin er ikke behandlingen for denne lidelsen - eller noen annen angstlidelse.

Gjest Vil hjelpe mannen

Første trinn er diagnostikk. Det finnes ulike angstlidelser, og de skal ha ulik behandling.

Dette kan høres ut som panikklidelse. I så fall ska det behandles med medisiner av typen SSRI og kognitiv psykoterapi.

Sobril (benzo/angstdemper) og en allergimedisin er ikke behandlingen for denne lidelsen - eller noen annen angstlidelse.

Takk for svar! Jeg skrev feil medisin, han står på allergimedisin og, så det var nok derfor jeg blandet navnene.

I tillegg til Sobril står han på Cipralex. Sistnevnte tror jeg han tar forebyggende, 1 for dag. Sobril tar han kun for å få slappe av eller før han legger seg hvis han kjenner at han er litt urolig.

Gjest Vil hjelpe mannen

Han sier at han rett og slett at han har angst for å få angst... pga ubehagene han får da. han går bare rundt og tenker, tenk om jeg får angst osv...

spesielt ubehagelig er dette i trafikken eller når han er alene.

Gjest forslag herfra

Takk for svar! Jeg skrev feil medisin, han står på allergimedisin og, så det var nok derfor jeg blandet navnene.

I tillegg til Sobril står han på Cipralex. Sistnevnte tror jeg han tar forebyggende, 1 for dag. Sobril tar han kun for å få slappe av eller før han legger seg hvis han kjenner at han er litt urolig.

10 mg ciprale er en lav dose. Jeg ville gått opp på dosen, først til 15 og senere kanskje 20 mg. Og er det for uro om kvelden kan tolvon være et alternativ.

Gjest Vil hjelpe mannen

10 mg ciprale er en lav dose. Jeg ville gått opp på dosen, først til 15 og senere kanskje 20 mg. Og er det for uro om kvelden kan tolvon være et alternativ.

Ja, mannen min sier han brukte Mianserin før, det er visst samme som Tolvon. Han syns det funket i begynnelsen, men ikke over lengre tid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...