Gjest bølger Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Blir det ikke bedre av å tenke på at alle gjør feil? Hvorfor vil du være bedre enn andre? Det handler ikke om å være bedre enn alle andre, men å føle seg så mye mer mislykket enn andre når jeg gjør feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326428-redd-for-negtiv-kritikk-og-for-%C3%A5-mislykkes/page/3/#findComment-2721846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nå skal ikke jeg bli kvasi-psykologisk her, men er du sånn som aldri er sint, kanskje? Eller klare du å være sint/selvhevdende? Fikk bare den ideen. Jeg klarer å bli sint i andre situasjoner, og det er stort sett bare i arbeidslivet jeg er så redd for å gjøre feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326428-redd-for-negtiv-kritikk-og-for-%C3%A5-mislykkes/page/3/#findComment-2721849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg klarer å bli sint i andre situasjoner, og det er stort sett bare i arbeidslivet jeg er så redd for å gjøre feil. Ok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326428-redd-for-negtiv-kritikk-og-for-%C3%A5-mislykkes/page/3/#findComment-2721850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En lærer av feilene Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 jeg har til en grad hatt det slik som deg, men at jeg ikke har tørt å ta høyere utdannelse av frykt for å ikke mestre... og jeg tror grunnen ligger i faren min, han presset meg alltid på skolen, jeg var aldri bra nok. jeg skulle alltid ha best mulig karakter. jeg hadde gode karakterer, men fikk jeg 5 var ikke det bra nok, og 5 + var heller ikke bra nok, jeg måtte få 6... og et år hadde jeg halvparten 6 ere og halvparten 5 og et par 4-ere, det va rjo over gjennomsnittet, men ikke bra nok for faren min... som var så skuffet. Jeg gikk et år på høyskole, men pga jeg hadde gått handel og kontor hadde jeg ikke forkunnskapene for de matematiske fagene og slet veldig der. Fikk gode karakterer på de teoretiske fagene, men strøk på de matematiske... dessverre havnet brevet i postkassen til foreldrene mine enda jeg hadde flyttet hjemmenfra, og faren min hadde åpnet brevet... jeg fikk den skjenneprekenen og han påstod jeg ikke hadde jobbet hardt nok på skolen og jeg var helt håpløs og bla bla, dugde ikke til noe! Så i ettertid har jeg slitt med dårlig selvfølelse ang. prestasjoner, redd for å ikke være bra nok, å gjøre feil osv... og dårlig i å ta imot kritikk, da får jeg klump i halsen og føler meg veldig ille til mote.... Så jeg vet årsaken til denne følelsen. Kan det være noe sånt som sitter i deg? Noe du har opplevd tidligere? Snill pike fenomenet er jo veldig vanlig. Man skal alltid være best og flinkest... det sliter. en må bare senke kravene til seg selv. Ingen er perfekt, alle kan gjøre feil, men det er av feilene en lærer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326428-redd-for-negtiv-kritikk-og-for-%C3%A5-mislykkes/page/3/#findComment-2721984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hattifnatt1 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 jeg har til en grad hatt det slik som deg, men at jeg ikke har tørt å ta høyere utdannelse av frykt for å ikke mestre... og jeg tror grunnen ligger i faren min, han presset meg alltid på skolen, jeg var aldri bra nok. jeg skulle alltid ha best mulig karakter. jeg hadde gode karakterer, men fikk jeg 5 var ikke det bra nok, og 5 + var heller ikke bra nok, jeg måtte få 6... og et år hadde jeg halvparten 6 ere og halvparten 5 og et par 4-ere, det va rjo over gjennomsnittet, men ikke bra nok for faren min... som var så skuffet. Jeg gikk et år på høyskole, men pga jeg hadde gått handel og kontor hadde jeg ikke forkunnskapene for de matematiske fagene og slet veldig der. Fikk gode karakterer på de teoretiske fagene, men strøk på de matematiske... dessverre havnet brevet i postkassen til foreldrene mine enda jeg hadde flyttet hjemmenfra, og faren min hadde åpnet brevet... jeg fikk den skjenneprekenen og han påstod jeg ikke hadde jobbet hardt nok på skolen og jeg var helt håpløs og bla bla, dugde ikke til noe! Så i ettertid har jeg slitt med dårlig selvfølelse ang. prestasjoner, redd for å ikke være bra nok, å gjøre feil osv... og dårlig i å ta imot kritikk, da får jeg klump i halsen og føler meg veldig ille til mote.... Så jeg vet årsaken til denne følelsen. Kan det være noe sånt som sitter i deg? Noe du har opplevd tidligere? Snill pike fenomenet er jo veldig vanlig. Man skal alltid være best og flinkest... det sliter. en må bare senke kravene til seg selv. Ingen er perfekt, alle kan gjøre feil, men det er av feilene en lærer. Det var fælt å høre din historie. Faktisk har jeg og hatt en veldig streng far. Selv om han aldri har åpnet brev hos meg. Men jeg fikk også alltid høre at det jeg gjorde ikke var godt nok. Og når jeg gjorde noe veldig bra sa han som regel ingenting. Han har generelt aldri gitt meg positive tilbakemeldinger på noe av det jeg har gjordt i livet. Det kan godt være det ligger noe der. Jeg vet at mine søsken også har følt mye det samme presset fra han. Min mor også. Det gjelder ikke bare skole. Men andre ting også. Det er f.eks ikke et måltid jeg kan huske hvor han ikke har kjeftet på at maten mamma har laget har vært dårlig eller feil på et eller annet vis. Men jeg er jo en voksen person nå og har ikke bodd hjemme på mange år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326428-redd-for-negtiv-kritikk-og-for-%C3%A5-mislykkes/page/3/#findComment-2722015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.